قوی‌ترین رقیب ما در بازی‌های تدارکاتی هم‌رده ضعیف‌ترین رقیب ژاپن بود!

سرنوشت عنایتی و عطایی در انتظار قلعه‌نویی؟

سرمربی تیم ملی فوتبال ضمن دفاع از نتایج تیمش خواستار همدلی برای موفقیت در جام ملت‌ها شده اما اتفاقاتی که برای تیم امید و همچنین تیم ملی والیبال رخ داد، همه را نگران کرده است.

سرنوشت عنایتی و عطایی در انتظار قلعه‌نویی؟

به گزارش تیترکوتاه، تیم ملی فوتبال ایران که برای جام ملت‌های آسیا آماده می‌شود، به هفتمین برد پیاپی با امیر قلعه‌نویی در مسابقات دوستانه رسید که آمار بسیار خوبی به شمار می‌رود اما به شرطی که کیفیت رقبا را در نظر نگیریم!

تیم ملی ایران به عنوان دومین تیم آسیا با رنکینگ ۲۱ در فیفا در این مدت مقابل کنیا تیم ۱۰۹ فیفا(۲ بر یک)، افغانستان به عنوان تیم ۱۵۸ فیفا (۶ بر یک)، قرقیزستان به عنوان تیم ۹۶ فیفا (۵ بر یک)، ازبکستان تیم ۷۵ فیفا (یک بر صفر)، بلغارستان تیم ۷۸ فیفا (یک بر صفر) و آنگولا تیم ۱۱۷ فیفا (۴ بر صفر) به برتری رسید و شب گذشته هم با نتیجه سه بر یک اردن را مغلوب کرد.

این در حالی است که طی این مدت رقبای اصلی ما در آسیا با رقبایی قدرتمند مصاف داده‌اند و البته نتایج قابل قبولی هم کسب کرده‌اند. به عنوان مثال ژاپن به عنوان تیم اول آسیا با رنک ۱۹ جهان در بازی‌های دوستانه اخیر خود با نتیجه ۴-۱ مقابل کانادا(رنک ۴۴ فیفا)، ۴-۲ مقابل ترکیه(رنک ۴۲ فیفا)، ۴-۱ مقابل آلمان (رنک ۱۵ فیفا)، ۴-۱ مقابل پرو(رنک ۲۲ فیفا) و ۶-۱ مقابل السالوادور (رنک ۷۶ فیفا) به برتری رسیده است.

در واقع باید گفت ضعیف‌ترین رقیب ژاپن با رنکینگ ۷۶ فیفا هم رده قوی‌ترین رقیب ایران در این مدت(ازبکستان با رنک ۷۵ فیفا) بوده است!

کره‌جنوبی نیز به عنوان سومین تیم آسیا با رنک ۲۶ فیفا در بازی‌های دوستانه اخیر به مصاف تونس با رنک ۲۹ (برد ۴ بر صفر)، عربستان با رنک ۵۷ (برد یک بر صفر)، ولز با رنک ۳۳ (تساوی بدون گل)، السالوادور با رنک ۷۶ (تساوی یک بر یک)، پرو با رنک ۲۲ (شکست یک بر صفر)، اروگوئه با رنک ۱۷ (شکست دو بر یک) و کلمبیا با رنک ۱۶ (تساوی دو بر دو) رفته است.

اردن رقیب قدری بود؟
 

پرواضح است که تیم ملی با امیر قلعه‌نویی برخلاف دیگر رقبای آسیایی در این مدت محک جدی نخورده است با این حال سرمربی ایران در پاسخ به انتقادها و ضعف‌های مشهود تیم ملی سعی کرده با قدرتمند جلوه دادن اردن از عملکرد تیمش دفاع کند. وی بعد از بازی گفت: «از نوع بازی تیم راضی نیستم و توقعم این بود که با کیفیت‌تر بازی کنیم ولی همین که با اختلاف دو گل اردن را شکست دادیم کار مهمی است. اردن دو سالی است که شرایط خوبی پیدا کرده و آنها در این مدت به غیر از استرالیا به هیچ تیم آسیایی نباخته‌اند.»

قلعه نویی در حالی این ادعا را مطرح کرده که اردن نیز مانند ایران در این مدت بازی‌های چندان مهمی انجام نداده است و بعد از شکست برابر استرالیا موفق به پیروزی مقابل نپال (رنک ۱۷۵)، اندونزی(رنک ۱۴۷)، کویت(رنک ۱۳۵)، سوریه(رنک ۹۳)، عمان(رنک ۷۳) و فیلیپین(رنک ۱۳۲) شده است که تنها برتری برابر عمان می‌تواند برای این تیم نتیجه خوبی قلمداد شود.

تکرار نتایج عنایتی و عطایی؟
 

امیر قلعه‌نویی از همه خواسته جمع شوند و اگر موضوعی هم وجود دارد منصفانه انتقاد شود تا تیم ملی با حل مشکلات شرایط بهتری پیدا کند و اینکه مسائلی را بگویند که به ضرر فدراسیون و فوتبال باشد در این شرایط درست نیست.

مشکل اینجاست که مشابه این صحبت‌ها را قبلا در مصاحبه‌های رضا عنایتی و بهروز عطایی هم دیدیم و شنیدیم. در روزهایی که همه منتقد انتخاب رضا عنایتی بودند و تیمش در غرب آسیا هم نتوانست قهرمان شود، وی با اشاره به بازیکنان باکیفیت و شاخص تیم امید که تجربه حضور در لیگ برتر را دارند، تاکید کرد که از تمام ظرفیت کشورمان در آماده‌سازی این تیم استفاده خواهد کرد تا بتواند در مسابقات بعدی (انتخابی المپیک و بازی‌های آسیایی هانگژو) به موفقیت برسد اما امیدها ابتدا با عملکردی بسیار پرانتقاد در همان مرحله نخست مسابقات مقدماتی المپیک حذف شدند و در ادامه هم در هانگژو با تکرار نتایج ناامیدکننده و شکست برابر تیم ضعیف هنگ کنگ از دور مسابقات کنار رفتند تا عنایتی هم به کارش پایان دهد.

ماجرا در والیبال هم شباهت زیادی به اتفاقات امروز فوتبال دارد. بهروز عطایی سرمربی تیم ملی شد و تیمش در لیگ ملت‌ها عملکرد بدی داشت با این حال در پاسخ به انتقادها قول داد که عملکرد متفاوتی را از تیم ایران در قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک مشاهده خواهیم کرد اما تیم ملی در هر دو رقابت انتظارها را برآورده نکرد و عطایی هم مجبور به استعفا شد. حال باید دید قلعه‌نویی هم به سرنوشت این دو چهره دچار می شود یا می تواند نتیجه بگیرد.

 

 

مهدی محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها