گفت و گوی تیترکوتاه با مجید جلالی:

اقدامات تشویقی راه نجات فوتبال / امتیازات ویژه مالی برای تیم های سازنده، گره گشاست

مربی پیشکسوت فوتبال ایران گفت: فدراسیون منتظر برنامه ما است تا بعد بودجه‌اش اعلام شود.مهدی تاج هم گفته برنامه بیاید بودجه‌اش را می‌گیرند.

اقدامات تشویقی راه نجات فوتبال / امتیازات ویژه مالی برای تیم های سازنده، گره گشاست

 گروه ورزشی تیترکوتاه – نسیم شیرازی: گروه مدیریت توسعه و پیشرفت فوتبال ایران بی‌سر و صدا کارشان را با مدیریت مجید جلالی چند ماهی هست که شروع کرده‌اند. حتی در اولین گام هم پیش از آغاز جام ملت‌ها به کمک کادر فنی تیم ملی فوتبال ایران آمدند تا آن‌ها با دست پرتر از آنالیز و تحلیل به مصاف رقبای خود بروند. حالا تحلیل‌گر فوتبال ایران به دنبال شکل گرفتن رسمی این گروه است. «مجید جلالی» در گفت‌وگو با تیتر کوتاه از آخرین شرایط بخشی که مدیریتش را بر عهده گرفته است گفت که در ادامه خواهید خواند.

مجید جلالی

 

از توسعه و پیشرفت فوتبال ایران چه خبر؟

حدود دو ماه است که کارم را در این بخش از فدارسیون فوتبال ایران شروع کردم و تقریبا بیشتر فعالیتم متمرکز بر مطالعه بود تا به شناخت بیشتری برسم چون من در محیط‌های اداری کار نکرده بودم و از الان به بعد تلاشم برای وارد شدن به کار عملی است. بر اساس دستورالعمل فیفا، فدراسیون فوتبال ایران هم تصمیم گرفت تا یک مقدار جدی‌تر به این مساله ورود کند و من در حال بررسی دقیق‌تر کجایی فوتبال هستم تا موانع و آسیب‌هایش را موشکافانه‌تر بررسی کنم و مثلا اگر یک برنامه‌ریزی ۱۰ ساله داشته باشیم که می‌خواهیم به کجا برسیم و چگونه به آن هدف برسیم باید نقشه راه دقیقی داشت و من در این مسیر چند کار اصلی دارم که یکی از آن‌ها این است که در درجه اول به جایگاه تکنیکال دایرکتور یا  مدیر توسعه و پیشرفت فوتبال ایران، فعلا هویت بدهیم و یک جایگاه رسمی در تشکیلات فدراسیون فوتبال بدهیم.

هنوز هویتی که می‌خواهید را ندارد؟

نه هنوز ندارد.

برای مرحله بعدی برنامه چیست؟

دومین کار مهم این است که یک برنامه جامع راهبردی پانزده ساله برای فوتبال کشور طراحی کنیم، این برنامه تمام موارد و جنبه‌هایی که می‌تواند به پیشرفت و توسعه فوتبال کمک کند را در تمام جنبه‌ها در بر می‌گیرد که خب طبیعتا کار راحتی نیست. من کارم مربی‌گری بود، هر جا هم که می‌رفتم باشگاه‌ها از من در حیطه کاری خودم برنامه یک تا سه ساله می‌خواستند ولی این توسعه چیزی خیلی فراتر و گسترده‌تر برای تمام فوتبال کشور است و همین دلیل تا الان شاید بالغ بر بیش از پنجاه جلسه با افراد مختلف از اساتید دانشگاهی تا افراد کارشناس در بدنه فدراسیون و  آن‌هایی که در حوزه‌های مختلف ورزش و فوتبال تجربه دارند داشتم و همین جا هم اعلام می‌کنم همان‌طور که طی یک نامه رسمی از طریق فدراسیون فوتبال هم اعلام کردیم که هر فردی در این زمینه نظراتی دارد اعلام کند و تمام نظرات را جمع‌بندی می‌کنیم، ما به لحاظ پتانسیل‌ و نیروی انسانی که در کشورمان داریم یک موقع‌هایی نتایجی می‌گیریم منتها آن نتایجی که حاصل یک کار استراتژیک بلند مدت باشد را ما نگرفتیم، مثلا ما پنجاه سال است که المپیک نرفتیم، نزدیک چهل سال است در باشگاه‌های آسیا مقام نیاوردیم، بیش از چهل و پنج سال در جام ملت‌ها مقامی نداشتیم و این‌ها مواردی است که از نظر ساختاری نیاز به برنامه‌ریزی‌های بلندمدت داریم تا به آن برسیم.  مثلا عراق هم یک بار قهرمان شده که می‌تواند به‌طور اتفاقی باشد، ولی بعدش عراق چه شد؟ ما در نتایج به اصطلاح نتایج زودگذر داریم که یک خوشحالی‌هایی در همان لحظه می‌آورد. و ما نیاز به برنامه برای داشتن نتایج با ثبات داریم. مثلا ما تا الان در جام جهانی از گروه‌مان بالا نرفتیم‌ در حالی که توانش وجود دارد، پس ما نیازمند یک برنامه استراتژیک هستیم و این برنامه را باید طراحی کنیم.

برای این بخش بودجه‌ای هم تعریف شده یا برنامه‌ریزی کردید که به این مقدار بودجه برای برنامه به‌طور مثال کوتاه مدت نیاز دارید؟

این‌ مورد را در برنامه می‌بینیم، یعنی تعیین بودجه یک بخشی از موضوعات امورات مالی برنامه است که باید مثلا تعیین کنیم که در سال اول فاز یک فعالیت‌های ما این است و تا اینجا می‌خواهیم پیش برویم که این اقدامات هم باید انجام شود و در نهایت هم این میزان بودجه لازم است.

هنوز مشخص نشده است؟

در حال انجامش هستیم و هنوز به طور مشخص نمی‌توانم اعلام کنم.

فدراسیون هم بودجه‌ای را تعریف نکرده است؟

 نه فدراسیون منتظر برنامه ما است تا بعد بودجه‌اش اعلام شود. طی صحبتی که با آقای تاج داشتم گفته اند برنامه که بیاید بودجه‌اش را می‌گیرند.

صحبت پایانی شما

نکته‌ای هست که ما باید به آن توجه کنیم، ما در جام جهانی مسن‌ترین تیم بودیم، الان هم اگر سه بازیکن را کنار بگذاریم باز هم مسن‌ترین تیم این جام هستیم. تیمی که درون زمین بازی می‌کند بعد از این جام شاید هفتاد درصد آن‌ها را دیگر نداشته باشیم. یعنی باید تغییر نسل شکل بگیرد که برای این موضوع کاری نشده است، بنابراین ما اینجا یک سری اقداماتی را انجام می‌دهیم که مثلا سال آینده باید اول لیگ‌های مان را جوان کنیم، چرا که باشگاه‌ها می‌توانند بازیکن تولید کنند تا ما بتوانیم تغییر نسل را ایجاد کنیم؛ مثلا اگر لیگ ما تغییر نسل نداشته باشد چگونه می‌توانیم بگوییم تیم ملی ما تغییر نسل بدهد؟ ما باید در درجه اول از لیگ آینده یک سری اقداماتی را انجام دهیم تا لیگ ما مولد بازیکن باشد و این یکی از وظایف گروه ما است که  الان تمام طرح و برنامه‌هایی که در رابطه با مثلا سقف بودجه می‌نویسم این است که مثلا چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم تا فاصله تیم غنی با تیم پایین این را کم کنیم.

بدون اینکه قانون را دور بزنند؟

بله بدون دور زدن قانون، وقتی شما چیزی را اجبار می‌کنی، اجبار همیشه دور زدن‌ها را می‌آورد. ولی شما می‌توانی یک سری اقدامات دیگری بکنی، اقدامات تشویقی مثلا از درآمدی که فوتبال دارد آن تیم‌هایی که به فوتبال کمک می‌کنند، تیم‌هایی که سازنده هستند امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفته شود. در تقسیم درآمد های فوتبال باید امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفته شود، حتی در نقل و انتقالات ما نمی‌توانیم به مربی بگوییم بین یازده نفری که به زمین می‌فرستی حتما دو بازیکن جوان باشد چرا که این تداخل در کار مربی است ولی می‌توانیم بگوییم لیست بزرگسالان مثلا ۲۲ نفر است و بشود ۲۰ یا ۱۸ نفر و بازیکن جوان وارد لیست شود و ما همین الان هم برای لیگ برتر قواعدی می‌نویسم تا بعد به بحث و جمع‌بندی برسد و در تمام لیگ‌ها اجرا شود.

فکر می‌کنید همکاری باشگاه‌ها را خواهید داشت؟

وقتی سازمان لیگ به‌عنوان دستورالعمل بدهد باشگاه‌ها موظف به عمل هستند، تداخل در کار باشگاه و مربی هم نکردیم، یکی دیگر از عوامل تولید نشدن بازیکن همین موضوع سربازی است، با خودشان می‌گویند من بازیکن جوان میاورم و وقتی به یک جایی می‌رسد که می‌توانم از او استفاده کنم به سربازی می‌رود که برای تمام این موارد باید برنامه‌ای ارایه شود. موضوع قراردادهای یک ساله و فسخ‌های یکطرفه نیز از جمله مواردی است که لیگ نتواند بازیکن تولید کند؛ یعنی باشگاه رغبتی برای سرمایه‌گذاری روی آکادمی ندارد و اگر کاری کنیم که باشگاه برای رفتن به سراغ آکادمی‌هایش تشویق شود خود کمک به تولید بازیکن است، وقتی یک باشگاه بتواند در هر فصل دوازده یا پانزدد  بازیکن بخرد وضع نقل و انتقالات این آشفته بازار می‌شود و نقل و انتقالات از یک جایی بیش از حد که باشد به نفع فوتبال نیست به نفع افراد دیگر است و ما باید جلوی این مورد را بگیریم.

نسیم شیرازی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها