گفت و گوی تیترکوتاه با تکنیکال دایرکتور فوتبال ایران:

مجید جلالی: به این تیم خوشبینم / فینال جام ملت‌های آسیا دور از انتظار نیست

جلالی: در جام ملت‌ها به‌طورحتم به مرحله یک چهارم می‌رسیم و به احتمال خیلی زیاد یعنی چیزی حدود هفتاد درصد فکر می‌کنم که می‌توانیم در فینال باشیم.

مجید جلالی: به این تیم خوشبینم / فینال جام ملت‌های آسیا دور از انتظار نیست

گروه ورزشی تیترکوتاه – نسیم شیرازی: تیم‌ملی فوتبال ایران تا کنون دوبازی از سه بازی خود در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا به میزبانی دوحه را انجام داده است و این در حالی است که دو روز قبل از شروع این مسابقات به خاطر شرایط پیچیده منطقه خاورمیانه حتی بوی تعطیلی مسابقات هم به مشام می‌رسید. هرچند مقامات کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌طور حساس حتی بعد از شروع بازی‌ها این رقابت‌ها و شرایط منطقه را در نظر گرفته‌اند ولی تیم‌ها فارغ از تنش‌های موجود به فکر کسب جام این رقابت‌ها از قطر هستند.

جام ملت‌های آسیا در حالی با پیروزی سه بر صفر قطر آغاز شد که تیم ایران اولین رقابت خود را در گروه c و ورزشگاه اجوکیشین‌سیتی قطر با بازی مقابل تیم فوتبال فلسطین آغاز کرد و با نتیجه‌ قابل قبولی هم به پیروزی رسید. پیروزی مقابل تیمی که به گفته سرمربی تیم ملی فوتبال ایران قبل از مسابقه حریف آسانی نبود و این را می‌شد از آمار بازی‌های رویارویی دو تیم هم متوجه شد. آن‌جا که تیم ملی ایران پیش از این شش بار با تیم فلسطین رودررو شده و در سه بازی پیروز شدند و این تعداد بردها خودش نشان‌دهنده‌ی این چالش بود. به هر حال دیدار تیم‌های ایران و فلسطین که با قضاوت عبدالرحمن جاسم از کشور قطر همراه بود با نتیجه ۴ بر یک به سود ایران به پایان رسید تا جاسم سومین قضاوت خودش برای فوتبال ایران را با پیروزی ایران سوت بزند.

در بازی دوم اما شرایط کمی سخت‌تر شد، موقعیت‌های مختلف و هدر رفتن آن‌ها منجر به پیروزی یک بر صفر تیم ملی ایران مقابل هنگ کنگی‌ها شد تا زنگ هشدار برای ملی‌پوشان و کادر فنی تیم ملی ایران به صدا درآید. به هرحال اگر شش دنگ حواس‌شان به بازی‌ها نباشد حریفی مانند هنگ کنگ هم می‌تواند حریف پرچالشی محسوب شود. البته این پیروزی مقابل باخت ژاپن به تیم ملی عراق آنقدر هم پرحاشیه نبود به جز مواردی که دوربین بیقراری‌ها و ناراحتی‌های سرمربی می‌شود گفت باتجربه تیم ملی ایران را به ثبت می‌رساند. حالا امیر قلعه‌نویی که از اولین حضور خود در این رقابت ها در سال ۲۰۰۷ دل چندان خوشی ندارد فشار مربی‌گری در ایران را بیشتر از فشار مربی‌گری در برزیل توصیف کرده بود در اولین قدم‌های خود برای رسیدن به جام لیگ ملت‌ها فلسطین باانگیزه و هنگ کنگ را از پیش رو برداشت تا اولین گام‌هایش را برای صعود به مرحله بعدی با موفقیت را محکم بردارد تا برای بازی با امارات آماده شود.

 

مجید جلالی

درباره وضعیت تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌ها اما مجید جلالی به این تیم خوشبین است. او که بازی‌های تیم ملی را دنبال کرده است و حتی قبل از رفتن تیم به جام ملت‌ها به عنوان تکنیکال دایرکتور فوتبال ایران با کادر فنی جلسه‌ای هم برگزار کرده است در گفت‌وگو با تیتر کوتاه گفت: در جام ملت‌ها به‌طورحتم به مرحله یک چهارم می‌رسیم و به احتمال خیلی زیاد یعنی چیزی حدود هفتاد درصد فکر می‌کنم که می‌توانیم در فینال باشیم.

نشانه‌های خوب تیم ملی

مدیر توسعه و پیشرفت فوتبال ایران که قرار بود پیش از جام ملت‌ها جلسه‌ای با کادر فنی و سرمربی تیم ملی ایران داشته باشد افزود: جلسه را با حضور کادر فنی و امیر قلعه نویی برگزار کردیم و اتفاقا یکی از اولین قدم‌های شروع کارمان هم بود، یک گروه حدود سی نفری از بچه‌های نخبه و قوی بخش آنالیز را فعال کردم و روی تیم‌هایی که در جام ملت‌ها دور قبل و قبل‌تر آن به فینال رسیدند کار تحقیقی کردیم . در مرحله بعد روی تیم‌هایی که از مرحله گروهی جام جهانی یک مرحله بالاتر آمدند هم کار کردیم و از درون این تیم‌ها به استانداردهایی رسیدیم که اگر تیم ما این استانداردها را در جام ملت‌ها حفظ کند به فینال می‌رسد.

وی افزود: حاصل این آنالیز را من در جلسه ای با آقای قلعه‌نوعی و اعضای کادر مربی‌های تیم ملی تشریح کردم. این را هم باید اضافه کنم که ما به دو جنبه‌ی کار رسیدیم، مثلا یه مدل که قطر با آن به فینال رسیده بود که به آن در اصطلاح زودبازده گفته می‌شود که از طریق کارهای کوتاه‌مدت می‌توان به آن رسید و مدل دوم که ژاپن به فینال رسیده بود که برای آن باید حداقل ده سال برنامه‌ریزی داشت، بنابراین ما برای این جام مدل زودبازده را در نظر گرفتیم و استانداردهایش را بررسی کردیم. البته در آن جلسه دیدم گروه مربی‌های تیم ملی‌مان واقعا روی برنامه‌ها کار کرده و رویش وقت گذاشتند و خودشان هم به یک سری استانداردها رسیده بودند و حتی در آنالیز بازی‌های تدارکاتی‌شان متمرکز بودند و همین هم من را خیلی امیدوار و خوشحال کرد که در بازی با فلسطین هم نشانه‌های خوبی را دیدیم.

جلالی خاطر نشان کرد: از جمله‌ی آن نشانه‌ها را تقسیم انرژی تیم در مرحله گروهی، ریکاوری تیم، مسافت طی شده، خطا ندادن در یک سوم دفاعی بود، مثلا برآورد من این است که از هر سه خطایی که در یک سوم دفاعی بدهی یکی گل می‌شود و در بازی با فلسطین همینطور شد، یعنی ما مثلا در بخش یک سوم دو خطا دادیم که یکی از آن‌ها گل شد.
 

بهترین فرصت امیر قلعه‌نویی برای عرض اندام

تحلیلگر فوتبال کشورمان در خصوص نحوه مربی‌گری امیر قلعه‌نویی نیز بیان کرد: همیشه گفته‌ام مربی‌گری به‌طور کلی حاصل سه عامل است؛ کاراکتر، علوم مربیگری و تجربه مربیگری که بسیار پراهمیت هستند. شما مربی‌های زیادی می‌شناسید که به‌طور مثال علوم را ندارند ولی کاراکتر و تجربه دارند و می‌توانند مربی‌های خوبی هم باشند، ولی مربی‌های زیادی را هم می‌شناسید که علوم را دارند ولی تجربه را ندارند که موفق نمی‌شوند. پس تجربه جایگاه ویژه‌ای دارد و به نظر من آقای قلعه‌نوعی الان باید سرمربی تیم ملی می‌شد نه شانزده سال پیش! الان در اوج پختگی و تجربه، تمام شرایط را در حین کار تجربه کرده و می‌داند. شانزده سال پیش هم به جام ملت‌ها رفت و به تیم کره خورد، بازی به پنالتی کشید و او بهترین پنالتی‌زن‌هایش را چهارم و پنجم گذاشت که اصلا به‌آن‌ها پنالتی نرسید.آن موقع او فقط پنج سال بود مربیگری می‌کرد که از لیگ یک تا لیگ برتر آمده بود و یکی دو سال هم در لیگ برتر مربی‌گری کرده بود که سرمربی تیم ملی شد و خب در آن مدتی که مربیگری کرده بود هیچوقت به مرحله پنالتی نرسیده بود. پس تجربه نکرده بود که در مرحله پنالتی هشتاد و سه درصد تیم‌هایی که پنالتی می‌زنند در پنالتی اول تا سوم یکی‌اش را خراب می‌کنند و به همین خاطر بهترین پنالتی‌زن‌ها باید اول تا سوم باشند و وقتی این‌ها چهارم و پنجم بروند بازی را می‌بازی.

وی اضافه کرد: این‌ها چیزهایی است که با تجربه به‌دست می‌آید. بنابراین الان به نظر من امیر قلعه‌نویی در بهترین موقعیتی است که از نظر تجربه و از نظر علوم گروهی که دور خودش قرار داده به پختگی رسیده است و من آن‌جا بچه‌ها را حتی یکی دو مربی خارجی که کنارش بودند را دیدم که قوی بودند و حتی بچه‌های خودمان، بچه‌های جوان ، یک تعدادی هم مانند آندو و رحمان بچه‌هایی هستند که از نظر کاراکتر گروه خوبی را من دیدم.

 

ژاپن رکورددار جام آسیا

بیایید نگاهی هم به رکوردهای جام ملت‌های آسیا بیندازیم. جالب است یادآوری کنیم که رکورددار گرفتن جام آسیا ژاپنی‌ها هستند، آن‌ها برای نخستین بار سال ۱۹۹۲ بود که قهرمانی را از آن خود کردند ولی سه بار دیگر هم آن را در سال های مختلف تکرار کردند تا پرافتخارترین تیم آسیا لقب بگیرند.

تیم ملی ایران هم که در سال های ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ روی سکوی قهرمانی رفته است سال‌ها است که برای کسب قهرمانی پا به این رقابت‌ها می‌گذارد ولی تیم‌های قدرتمند آسیا نگذاشته‌اند ایرانی‌ها این تلاش ۵۰ ساله را به نتیجه برسانند البته اگر بتوان نام آن را به معنای واقعی تلاش گذاشت به خصوص که تیم‌های آسیا حالا بیشتر از همیشه به دنبال سرمایه‌گذاری برای رشذ فوتبال کشورشان هستند و این را با خریدهای بازیکنان بزرگ و همبازی شدن‌شان با بازیکنان بومی خود نشان داده‌اند. ولی به هر حال ایران سه قهرمانی متوالی را در کارنامه خود دارد و شاید به همین دلیل هم هست که همیشه یک مدعی و رقیب سرسخت برای سایر تیم ها به شمار می‌رود حتی اگر در مرحله یک هشتم هم از گردونه رقابت‌ها حذف شده باشند.
 

 ایران مدعی است

ستاره‌های تیم ملی فوتبال ایران که این روزها در قطر مورد توجه رسانه‌های فوتبالی هم قرار دارند تصمیم ندارند از جام ملت‌ها دست خالی بیرون بیایند و در بین پیش‌بینی برای حضور مدعیان در مراحل بعدی هم نامش دیده می‌شود. بعضی از رسانه‌ها فکر می‌کنند گرچه قهرمانی تیم ملی ایران در این رقابت‌ها دور از ذهن به نظر می رسد ولی نمی‌توان قدرت و خواست آن‌ها برای سکوی قهرمانی را نادیده گرفت. آن‌ها معتقدند ایران و استرالیا می‌توانند کنار کره‌جنوبی و ژاپن جزو مدعیان سکوی این جام باشند.
 

داور ایرانی به نام استرالیا در جام ملت‌ها

به گزارش تیترکوتاه «علیرضا فغانی» نیز نخستین بازی تیم ملی لبنان و قطر را قضاوت کرد که البته سرمربی لبنان که با نتیجه سه بر صفر تیمش بازنده میدان بود نسبت به قضاوت داور پرافتخار ایرانی اعتراض داشت. علیرضا فغانی این بار به عنوان نماینده جامعه داوری کشور استرالیا در جام ملت‌ها حضور دارد و باید دید او امسال در قطر چند مسابقه در جام ملت‌ها را قضاوت خواهد کرد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها