پیشکسوت استقلال در گفت‌وگو با تیترکوتاه:

خوشحالی نکونام جواب شادی سرپرست پرسپولیس بود / قهرمانی جام ملت‌ها دور از انتظار است

پیشکسوت استقلال گفت: درست است که همه چیز با varغریب بود ولی وجودش خیلی مثمر ثمرتر و عادلانه‌تر بود و می‌شود گفت در آینده هم برای بازی‌های سنگین برای صعود، سقوط و قهرمانی تیم‌ها باید استفاده شود

خوشحالی نکونام جواب شادی سرپرست پرسپولیس بود / قهرمانی جام ملت‌ها دور از انتظار است

سرویس ورزشی تیترکوتاه - نسیم شیرازی: «جواد نکونام» اولین دربی خود را در قامت سرمربی تیم استقلال با تساوی به پایان رساند، تساوی که به خاطر گرفتن سه امتیاز از پرسپولیس تساوی شیرینی برای آبی‌پوشان پایتخت شد تا این تیم چشم به باقی مسابقاتش در لیگ برای قهرمانی در نیم‌فصل داشته باشد. شهرآورد پرسپولیس و استقلال البته دو اتفاق ویژه هم این‌بار در دل خود داشت. ابتدا اولین حضور خانم‌ها روی سکوهای آزادی برای تماشای دربی و دوم اولین رقابت شهرآورد با حضور ویژه کمک‌داور ویدیویی که نقش اول دربی هم بود.

در این باره با «کامیار کاردار» بازیکن بااخلاق و اسبق تیم استقلال تهران به گفت‌وگو پرداختیم که ماحصل آن را در ادامه خواهید خواند. «کاردار» از دربی با اتفاق‌های ویژه‌اش گفت و به حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌ها هم اشاره کرد.

*با وجود گذشت چند روز از دربی ولی هنوز بحث این بازی میان طرفداران دو تیم داغ است، از کیفیت دربی بگویید و به عقیده شما کدام تیم بازی با کیفیت‌تری را به نمایش گذاشت؟

هیجان بازی آن‌قدر بالا است که از هفته‌های گذشته‌اش هواداران فوتبال برای هم کری می‌خوانند و همین هیجان خودبه‌خود به دو تیم منتقل می‌شود و نمی‌گذارد که دو تیم کیفیت لازم برای یک بازی را در زمین نشان بدهند. هر دو مربی اولین هدف‌شان این است بازنده دربی نباشند. همیشه گفته‌ام هوادار حاضر است دربی رفت و برگشت را ببرد ولی جام را اگر نبرد هم نبرد! به‌خاطر دربی آنقدر سرش بالا هست که صحبت از جام نمی‌کند و برای همین حساسیت‌ها ممکن است بازی آن‌طور که باید و شاید کیفیت لازم را نداشته باشد. در نیمه اول دربی بازی، توپ و زمین تقریبا در اختیار پرسپولیس بود، بیشتر توپ را به گردش در می‌آوردند و مالکیت توپ‌شان بیشتر از استقلال بود که من معتقدم به نوعی استراتژی تیم جواد نکونام بود، او آمده بود در نیمه اول تیم پرسپولیس را آنالیز کند تا بتوانند روی نقاط  قوت و ضعف آن ها در نیمه دوم یعنی نیمه مربیان برنامه‌ریزی کند و تا حدودی هم به عقیده من در این موضوع موفق بود چرا که در نیمه دوم استقلال حاکم مطلق توپ و زمین شد. حملات استقلال خیلی بیشتر بود و صرفا روی یک اشتباه خیلی ناشیانه که بین مدافعان و دفاع در تیم استقلال صورت گرفت پرسپولیس به گل رسید و به جز آن گل من خطر جدی آنچنانی روی دروازه استقلال ندیدم و تمام بازی روی دروازه پرسپولیس بود و می‌شود گفت با شناختی که آقای نکونام در نیمه اول روی پرسپولیس پیدا کرده بود نیمه دوم فشارش را روی نقاط ضعف پرسپولیس گذاشت و دیدند که دفاع چپ پرسپولیس بسیار شب بدی را گذراند و به تعداد زیاد خطاهای ساده لوحانه و بچگانه انجام داد که در نهایت یکی از همان‌ها منجر به پنالتی شد کما این‌که حرکت قبل از ضربه پنالتی هم می‌توانست پنالتی باشد. فکر می‌کنم در نهایت هر دو تیم بیشتر تحت تاثیر جو سکوها بودند و نکته مهم دیگر این بود که این اولین دربی جواد نکونام در قامت سرمربی بود چرا که همیشه او بازیکن دربی‌ها بود و دومین مورد هم حضور بانوان در استادیوم بود که اولین دربی خود در ورزشگاه آزادی تجربه می‌کردند که این دو مورد از نکات مثبت و دیدنی بازی بود. به عقیده من تیم بابرنامه‌تر در نیمه اول پرسپولیس و در نیمه دوم تیم استقلال بود.

*آمدن var به دربی انگار بیشتر تمرکز بازیکنان را به خودش مشغول نگه داشته بود، از تاثیر کمک داور ویدویی برای دربی بگویید.

به نظر من برای بار اول در مسابقات لیگ، وی ای آر با لیگ ما بیگانه بود یا حتی برعکس لیگ ما به وی ای آر بیگانه بود. حتی برای تماشاگران، مربیان، بازیکنان درون زمین مورد تازه‌‌ای بود و هم می‌توان به فال نیک گرفت و هم می‌توان این موضوع گنگ و غریب بودن وی ای آر را از نظر فرهنگی بررسی کرد که با فوتبال ما غریبه بود و امیدوارم این نقص برطرف شود و فدراسیون وقتی در بازی‌های آسیایی یا حتی دربی از VAR کمک می‌گیرد برای بقیه بازی‌ها هم استفاده کند و این نشان می‌دهد که امکان وجود داشتن وار در بقیه بازی‌ها هم وجود دارد، چه بسا در بسیاری از بازی‌ها بتواند از قضاوت اشتباه داوران جلوگیری کند و در خیلی قضاوت‌ها می‌توان از حقانیت تیم‌ها بیشتر دفاع کرد. در بازی دربی دیدیم که نتیجه عادلانه را وار رقم زد و اگر نبود تقسیم ناعادلانه امتیازها می‌توانست یک تیم را متضرر و یک تیم را منتفع کند، این موارد را در دربی‌هایی داشتیم که به طور مثال خطاهای هند در محوطه جریمه پرسپولیس صورت می‌گرفت که از چشم داوران دور می‌ماند که این می‌توانست نشان‌دهنده این باشد که وار در نتیجه موثر بود و ممکن است پرسپولیسی‌ها معتقد باشند که بازیکن استقلال باید از زمین اخراج می‌شد که خب شاید این اشتباه داور و تیم داوری بود که باید اعلام می‌کردند که از آن صحنه گذشتند ولی برای استقلال که تیم‌شان عقب بود طبیعی بود بیشتر داور را تحت فشار بگذارند تا از وار کمک بگیرند. هرچند که برای استفاده از وی ای آر تحت فشار گذاشتن داوری اصلا کار درستی نیست و این تیم داوران وار هست که باید به داور وسط اطلاع دهند. به نظر من درست است که همه چیز با varغریب بود ولی وجودش خیلی مثمر ثمرتر و عادلانه‌تر بود و می‌شود گفت در آینده هم برای بازی‌های سنگین برای صعود، سقوط و قهرمانی تیم‌ها باید استفاده شود تا خیلی از موضوعات مبهم داوری را حل کند و حق را به حق‌دار برساند.

 

کامیار کاردار

*نوع خوشحالی جواد نکونام سروصدای زیادی را در پی داشت، در این باره بگویید.

ویدیوها بیرون آمده و کاملا مشخص و روشن است که کادر فنی پرسپولیس روی گل خودشان خوشحالی که انجام دادند باب طبع نیمکت استقلال نبود و چه بسا برای سرپرست این تیم که سالخورده هم است آن‌طور خوشحالی قشنگ نبود، فکر می‌کنم نوع خوشحالی نکونام بیشتر به طرز خوشحالی نیمکت پرسپولیس برمی‌گردد. اگر نیمکت پرسپولیس متانت به خرج می‌دادند خیلی برای تیم و کادر فنی استقلال روی نیمکت قابل هضم‌تر بود تا این‌که حرکاتی را سرپرست باشگاه پرسپولیس و بازیکنانش انجام دادند و می‌شود گفت جواب نوع خوشحالی کادر فنی و سرپرست پرسپولیس را دادند و ما دیده‌ایم که سرمربی تیم استقلال کنار زمین این حرکات را حتی زمانی که تیم‌شان به گل می‌رسد انجام نمی‌دهد و می‌توانم بگویم این نوع خوشحالی را شما صرفا به حساب نوع خوشحالی نیمکت پرسپولیس بگذارید.

*سرمربی استقلال بعد از بازی هم ناراحت بود و به بعضی از کارشناسان فوتبال عنوان شیتیل‌بگیران را دادند.

 در ارتباط با موضوع کارشناسانی که در صدا و سیما فعالیت دارند باید بگویم که صدا و سیما یک رسانه ملی است و اصلا زیبنده یک رسانه ملی نیست که کارشناسانی را به برنامه بیاورند که بسیار محرز و آشکار هواداری یک تیم خاص را در تلویزیون ملی انجام دهند. این تریبون به امانت دست آن‌ها داده شده و نباید تمایلات شخصی‌شان را به بیننده انتقال دهند به هرحال نصف ایران پرسپولیسی و نصف استقلالی هستند و این اصلا قشنگ نیست. یکی از اشکالات وارده به تیم پرسپولیس این است که یک‌سری از هواداران این تیم هواداران خاصی هستند که از کابینه دولت گرفته تا رسانه ملی و رسانه‌های مجازی شامل آن‌ها می‌شوند و این باعث مکدر شدن خاطر هواداران استقلال شده است. همین باعث شده تا آقای نکونام هم بعد از دربی بر علیه این موضوع جبهه بگیرند که به نظر من به حق است. یک کارشناس در یک برنامه تلویزیونی نباید هواداری تیمی را نشان دهد و باشگاه استقلال را به سخره بگیرد و به تمسخر صحبت کند. در هر صورت این دوستان چه بخواهند چه نخواهند چه دوست داشته باشند و چه نداشته باشند استقلال پرافتخارترین و بااصالت‌ترین تیم ایران است و این موضوع را نمی‌توانند زیر سوال ببرند چرا که خود را زیر سوال می‌برند. به نظر من آقای نکونام حق داشتند که بگویند جلوی دوربین صدا و سیما دیگر صحبت نمی‌کنند تا این‌که به طور رسمی آقایان عذرخواهی کنند و از این حالت طرفدارگونه و حمایت‌گرانه خود دست بردارند، خیلی از دوستان را می‌شناسم که گرایش آبی داشتند و در صدا و سیما در یک برنامه وقتی یک موضوعی را عنوان کردند از سمت خود بیکار شدند ولی دوستان دیگر نه تنها سمت‌شان را از دست نمی‌دهند که ارتقای شغل هم می‌گیرند و به نظر من عصبانیت نکونام کاملا به جا بود و باید با این مسائل برخورد جدی شود.

*برای پیش‌بینی قهرمانی لیگ بسیار زود است ولی جام قهرمانی را در دست آبی‌پوشان پایتخت می‌بینید؟

قهرمانی لیگ یک سوال کلیشه‌ای و خیلی زود است که درباره‌اش صحبت کنیم و هیچ وقت نمی‌توانیم درباره این موضوع قطعا صحبت کنیم چون این لیگ فرسایشی است و امسال جام ملت‌های آسیا وسط لیگ افتاده است که این باعث می‌شود تیم‌ها از شرایط مسابقه دور شوند و به عقیده من برای انتخاب قهرمان لیگ صحبت خیلی زود است کما این‌که اگر واقعا بخواهیم تیم‌ها را کنار هم بگذاریم دور از ذهن نیست که همان دو سه تیم بالای جدول را تحلیل کنیم، سپاهان، استقلال و پرسپولیس برای قهرمانی می‌جنگند و باتوجه به این که این سه تیم چطور بتوانند لیگ را به سرانجام برسانند قهرمانی دست به دست می‌شود. سپاهان تیم پرمهره‌ای است و مصدومان کمی دارد، نیمکتش پرمهره است و از آن‌طرف خالی بودن دست جواد نکونام و یحیی گل‌محمدی مشخص است. تیم آقای نکونام که بسیار بد و با بودجه بسیار پایین بسته شده است، نگاه کنید با وجود این که برای تمام بازیکنان استقلال ارزش قایل هستیم ولی استقلال امسال بازیکن تراز اولی به خاطر سقف قرارداد نتوانست بگیرد و تیم پرسپولیس هم با توجه به اینکه بازیکنان بزرگ خودش از قبیل کنعانی، بیرانوند و برخی دیگر را به پرسپولیس برگرداندند، خریدهای خوبی کردند ولی با توجه به مصدومیت بازیکنان کلیدی‌شان بازهم دستش خالی است و روی کاغذ بیشتر شانس با سپاهان است ولی از تیم استقلال هم نمی‌شود غافل شد چرا که تیم آقای نکونام تیم یکدست و یکپارچه‌ و به معنای واقعی یک تیم است، هیچ‌کدام نسبت به دیگری برتری ندارند و یک سطح هستند که مدیریت چنین تیمی به مراتب راحت‌تر از تیم‌های پرستاره است. اگر جواد نکونام بتواند یک مقدار حس برتری جویی و قهرمانی بازیکنان را بیشتر کنند قهرمانی لیگ برای استقلال دور از ذهن نیست. فکر می‌کنم پرسپولیس و سپاهان به واسطه بازی‌هایی که در آسیا داشتند محک جدی بیشتری خورده است و بازی‌های استخوان‌داری را انجام دادند و این بازی‌ها آمادگی بیشتری به بازیکنان می‌دهد و خب استقلال بازی‌های دوستانه خوبی نداشته، تیمش دیر بسته شد و بازی جدی انجام داد و برای تعطیلاتی که برای بازی‌های آسیایی و فیفا دی صورت می‌گرفت تیم‌ها بازی‌های آسیایی‌شان را انجام می‌دادند ولی استقلال حریف قدر و جدی برای محک خوردن نداشت و در مسیر بازی‌های تدارکاتی و محک جدی خوردن یک مقدار استقلال از دو تیم دیگر عقب‌تر افتاده که این می‌تواند روی روند فنی تیم تاثیر بگذارد و با توجه به شرایط جدول تیم سپاهان شرایط بهتری دارد ولی بازهم چیزی مشخص نیست چرا که این تیم‌ها بازی‌های مستقیم با هم دارند و باید رودرروی هم بازی کنند و تیم‌های ذوب آهن، ملوان و تراکتور تیم های خوبی هستند که نباید از آن‌ها غافل شد و می‌توانند برای سه تیم بالای جدول مشکل ساز شوند. در نهایت امیدواریم یک لیگ خیلی خوب داشته باشیم و در زمینه فوتبال ملی در جام ملت‌ها هم بتوانیم نیازها را برآورده کنیم هر چند که کار بسیار سخت است و قول و وعده دادن بیخودی به مردم برای قهرمانی به نظر من خیلی ساده لوحانه است و فکر می‌کنم باید بنشینیم به انتظار روزهای آینده تا ببینیم نیم فصل چطور به پایان می‌رسد. قلبا به عنوان یک بازیکن قدیمی استقلال و هوادار شش آتشه استقلال امیدوارم امسال بهترین نمایش را داشته باشند قهرمانی در نهایت نصیب تیم محبوبم شوم و با احترام به بقیه تیم‌ها امیدوارم قهرمان لیگ شویم.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها