اختصاصی تیترکوتاه:

هنرت را جار بزن!/ راهنمای دیده شدن برای هنرمندان

هرگز یادتان نرود که عشق به هنر؛ کسب و کارتان است. اگر به هنر خود علاقه دارید آماده برداشتن قدم بعدی شوید. هنرمندان؛ به پیش!

 هنرت را جار بزن!/ راهنمای دیده شدن برای هنرمندان

شاپور پشابادی - عشق به هنر را کافی می دانید و فقط و فقط می خواهید بر اشتیاق هنری خود بیفزایید؟ اگر جوابتان مثبت است گفتگوی بیشتر، بی فایده است. پیشنهاد می کنم نگرش خود را کاملا تغییر دهید. بپذیرید که قرار نیست به هنرمند بودن بسنده کنید. باید خود را یک کارآفرین هنری بدانید. هنر شما؛ کسب و کار  بزرگتان است. وقتش شده که نگاهی به آن دسته از کتاب هایی بیندازید که هنر را نوعی کسب و کار می دانند و از رازهای بازاریابی هنر و چم و خم برندسازی هنری، سخن می گویند. بخواهید که مردم به هنر شما پی ببرند. چگونه؟ در این مقاله چند راه رسیدن به این هدف را شرح می دهم.

به روشنی بگو  کی هستی

دیده-شدن-هنرمند-2

چه نوع هنرمندی هستید؟ موضع و دیدگاه هنری شما چیست؟ سعی دارید از طریق آثار هنریتان، چه بگویید؟ هنرتان چه معنایی برای خودتان دارد؟ هنر منحصر به فردتان چیست؟ به این چند سوال جواب داده و پاسخ ها را با دیگران به اشتراک بگذارید. برند هنری شما چه چیزهایی را شامل می شود و آثارتان دقیقا از چه نظر با کارهای دیگران فرق دارد؟ توجه به این نکته باعث می شود مردم با شما و هنرتان ارتباط برقرار کنند. نیز باعث می شود که در یادها بمانید و هنرتان قابل فهم شود. قابل توجه هنرمندان! هرچه خریداران و کلکسیونرهای بیشتری با هنر شما ارتباط برقرار کنند احتمال سرمایه گذاری آنها روی برند شما بیشتر می شود. سرمایه گذاران چشم بسته، خرید نمی کنند. باید به آنها نشان دهید کی هستید و از چه دفاع می کنید.

هدفت چیست؟

به عنوان هنرمند چه هدفی را دنبال می کنید؟ آیا فقط می خواهید هنرتان را با عموم مردم به اشتراک بگذارید و توجه تعداد بیشتری از افراد را جلب کنید؟ شاید هم قصد دارید که گهگاه، آثارتان را بفروشید؟ آیا می خواهید که هنرتان؛ شغل و حرفه تمام وقت شما باشد؟ باید بدانید که دنبال چه هستید تا مطمن شوید قدم های درستی برای رسیدن به هدف خود برمی دارید. باید مشخص کنید که احتمال بازگشت سرمایه شما چقدر است و در مرحله بعد، برنامه ریزی را شروع کنید و آن را توسعه دهید تا بتوانید اهدافتان را محقق کنید.

ارتباط برقرار کنید

می توانید در پروژه های مشترک هنری حضور داشته باشید و به دیده شدن دیگران کمک کنید. این قبیل کارها را فرصت بدانید و بهره برداری کنید. ببینید آیا هنرمندان شناخته شده قصد ندارند تجربه و خرد خود را با دیگران به اشتراک بگذارند؟ همان شخصی باشید که شبکه ای از آدم ها را گرد هم می آورد. علاوه بر ارتباط با هنرمندان دیگر؛ چرا سعی نکنید با تولیدکنندگانی که دوستشان دارید و مشغول ساخت مواد اولیه و ابزارهای هنری هستند ارتباط برقرار کنید؟ اگر واقعا می خواهید بیشتر و بیشتر دیده شوید؛ چه راهی بهتر از ارتباط گیری با کسانی که آفرینش هنری را برای شما شدنی می کنند؟ به کمک همین تولیدکنندگان است که هنرمندان به آثار خود تکامل می بخشند و کارهای خلاقانه و نوآورانه تری خلق می کنند. اولین قدم در برقراری ارتباط خوب با برندهای تولیدکننده یا عرضه کننده هنری این است که در شبکه های اجتماعی آنها حضور داشته و از محصولات جدیدشان مطلع باشید. برای مثال اگر از محصولات فلان تولیدکننده رنگ استفاده می کنید در صفحه خود آنها را تگ کنید و از این طریق، شانس دیده شدن خود را بالا ببرید. به این ترتیب، برند هنری شما در معرض دید دنبال کنندگان آن شرکت قرار می گیرد.

در دسترس باشید

ممکن است تعامل حضوری را بر ارتباط آنلاین ترجیح دهید یا بالعکس. صرف نظر از این موضوع؛ همیشه در دسترس مخاطب باشید. ممکن است یک غرفه فیزیکی یا مجازی داشته باشید؛ در هر دو صورت باید مطمن شوید که مردم می توانند به آسانی شما را پیدا کنند. شبکه های اجتماعی، ابزارهای قدرتمندی هستند پس برای شروع از آنها استفاده کنید. در هیاهوی دنیای امروز؛ بسیاری از مردم، شبکه های اجتماعی را راهی برای ارتباط گیری و حفظ روابط خود می دانند. اگر قبلا این کار را نکرده اید در پلتفرم هایی که فالورهای شما بیشتروقت خود را در آنجا صرف می کنند صفحه ای بسازید. بعضی شبکه های اجتماعی چیزی فراتر از تعامل بصری فراهم می آورند: فیسبوک، پینترست و اینستاگرام. در استفاده از این شبکه ها لحظه ای شک نکنید.

شروع کنید آثار خود را با اعضای خانواده و دوستان به اشتراک بگذارید. برای برند هنری خود صفحه تجاری ایجاد کنید تا مردم بدانند کجاها می توانند کارهای بیشتری از شما ببینند. به روز باشید و دیگران را در جریان آخرین پروژه های هنری خود و آنچه برای فروش دارید قرار دهید. گزیده ای از کارهای خود را در پینترست به نمایش بگذارید و با استفاده از تصاویر و ویدیوهایی زیبا درباره آثارتان، صفحه اینستاگرام خود را به روز نگه دارید.

ممکن است تعامل چهره به چهره را ترجیح دهید؛ در این صورت در اجتماع پیرامون خود فعال باشید. آثارتان را در نمایشگاه ها و رویدادهای محلی به نمایش بگذارید. به کسب و کارهای کوچک پیشنهاد دهید از کسب و کارشان نقاشی بکشید. هیچ چیز به اندازه هنرمند در حال کار، توجه مردم را جلب نمی کند و این به معنای مشتری بیشتر برای کسب و کارهای کوچک و قراردادهای بیشتر برای شماست.

مشتریان را وفادار کنید

حالا که از نکات پایه ای آگاه شدید باید کاری کنید که طرفداران آثارتان بازهم به سراغ شما بیایند و برای این کار باید آنها را به برند خود وفادار کنید. باور کنید یا نه؛ وفاداری به برند از تلاش برای فروش یا به اشترک گذاری آثار شروع نمی شود. باید سعی کنید قطعه ای از خود و وجودتان را به اشتراک بگذارید. همانطور که گفتم باید کاری کنید که مردم با شمای هنرمند و برندتان ارتباط بگیرند. یکی از راه های آسانش این است که در شبکه های اجتماعی با مشتریان، ارتباط مستقیم و شخصی داشته باشید. به هر حال مشتریان برای دیدن هنر آمده اند و به احتمال زیاد؛ درست مثل شما از ابراز احساسات هنردوستانه، لذت می برند. منابع الهام خود را بازگو کنید؛ جملاتی انگیزه بخشی را که شما را به آفرینش هنری و ادامه کار تشویق می کنند به اشتراک بگذارید؛ روندها و خبرهای باارزش هنری را به اطلاع دیگران برسانید و نکات مفید را  در اختیار هنرمندان دیگر قرار دهید. در وبسایت خود هم می توانید از همین رویکرد استفاده کنید. آنجا یک خبرنامه تدارک ببینید و به منابع مهم هنری لینک بدهید.

هنگام برخورد با مانع چه کنم؟

کارآفرینی هنری شما با مشکل مواجه شده است؟ پاسخ ساده است. باید برندسازی را از نو تکرار کنید. قرار نیست کار را از همانجا که شروع کرده اید به پایان برسانید. همیشه و در هر مرحله از کار می توان نحوه به اشتراک گذاری آثار هنری را تغییر داد پس تغییرش دهید و نتیجه را ارزیابی کنید. و برندسازی مجدد را چگونه باید انجام داد؟ از بالای فهرستی که شرحش رفت شروع کنید و پایین بیاید. به همین سادگی است و به مرور در مسیر موفقیت قرار می گیرید.

اجازه ندهید اشتیاقتان فروکش کند. هرگز یادتان نرود که عشق به هنر؛ کسب و کارتان است. اگر به هنر خود علاقه دارید آماده برداشتن قدم بعدی شوید. هنرمندان؛ به پیش!

ترجمه: شاپور پشابادی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها