گفتگوی تیتر کوتاه با برگزارکننده نمایشگاهی:

جشنواره پوسترهای نمایشگاهی آغازی برای یک اتفاق بزرگ / طراحی پوستر نمایشگاهی باید واحد درسی باشد

اکبری گفت: به عقیده من اگر طراحی پوستر به عنوان یک واحد درسی در دانشگاه تدریس می شد انقلاب بزرگی در این حوزه شکل می گرفت و مسیر طراحی در این حوزه تغییر می کرد.

جشنواره پوسترهای نمایشگاهی آغازی برای یک اتفاق بزرگ / طراحی پوستر نمایشگاهی باید واحد درسی باشد

طراحی حرفه ای پوسترهای نمایشگاهی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا این پوسترها می توانند در تبلیغات شرکت ها، موسسات و فعالیت هایی که در نمایشگاه ها برگزار می شود، نقش بسیار مهمی را ایفا کنند. پوسترهای نمایشگاهی با طراحی حرفه ای، از برند سازی نمایشگاه و شرکت ها در ذهن مخاطبان یادآوری می کنند و به دلیل جذابیت و کیفیت بالایی که دارند، برای جلب توجه مخاطبان از اهمیت بسیاری برخوردارند. طراحان حرفه ای با استفاده از تکنیک های مختلف، موضوعات، رنگ ها و فونت های مناسب، پوسترهایی زیبا و خلاقانه با ارزش افزوده برای شرکت ها و نمایشگاه ها ایجاد می کنند. بنابراین طراحی حرفه ای پوسترهای نمایشگاهی بسیار ارزشمند و حیاتی است و می تواند به بروز شرکت ها و فعالیت های آنها کمک شایانی کند.

در همین راستا سومین دوره جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی باهدف تأکید هرچه بیشتر بر تبلیغات هدفمند و اصولی و احیا پوسترهای نمایشگاهی اسفند ماه امسال و همزمان با برگزاری نمایشگاه صنعت نمایشگاهی برگزار خواهد شد. در این خصوص گفتگویی را با مجید اکبری فعال و برگزارکننده نمایشگاهی ترتیب داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد:

هدف مشخص تمام پوسترهای نمایشگاهی

اکبری در این گفتگو با بیان اینکه پوسترهای نمایشگاهی یک هدف مشخص دارند، بیان کرد: جلب توجه مخاطب جهت اطلاع رسانی برای یک رویداد خواه به واسطه تصویر به همراه متن و یا صرفا تلفیق نقوش به همراه متن، ( که در هر صورت به عنوان یک اثر گرافیکی شناخته می شوند) هدف اصلی طراحی پوسترهای نمایشگاهی است. پوستر ها می توانند از جنبه های مختلف، تاثیر خاص خود را به واسطه اندیشه سفارش دهنده، موضوع، و مهارت گرافیست بر روی مخاطبان بگذارند.

مجید-اکبری

وی افزود: اگر چه پوسترها در واقع اعلان یک رویداد را بیان می کنند اما قابلیت تبدیل شدن به یک اثر هنری را هم دارند و چه بسا در دوره معاصر از آثار هنری مهم هم به شمار می روند. معمولا گرافیست های صاحب نام در دنیا به واسطه طرح های پوستر هایشان شناخته می شوند و یا حتی به صورت عمومی تر تاثیرات به سزایی در شناسایی اثر و محبوبیت آن دارند. شاید به صورت مشخص در ساخت فیلم ها، این پوستر ها هستند که نقش آفرینی در معرفی و  فروش گیشه ها دارند و یا تاثیرات شگرفی در انتخاب نامزدهای انتخاباتی در دنیا به جا می گذارند.
 

پوسترها یکی از اساسی‌ترین ابزار رسانه‌های چاپی هستند که در زمره تبلیغات کم هزینه به شمار می روند 

پوسترهای نمایشگاهی تبلیغاتی کم هزینه اما نافذ

این برگزارکننده نمایشگاهی در ادامه خاطرنشان کرد: پوسترهای نمایشگاهی زیرمجموعه پوسترهای تجاری محسوب می شوند و اغلب جامعه هدفی خاص و در برخی مواقع عموم جامعه را در بر می گیرند؛ همچنین می توانند به صورت بصری و با جملات کوتاه و تأثیر گذار در مخاطبان ایجاد انگیزه و اشتیاق کنند. پوسترها یکی از اساسی‌ترین ابزار رسانه‌های چاپی هستند که در زمره تبلیغات کم هزینه به شمار می روند و حتی نسبت به سایر رسانه های تبلیغاتی نفوذ بیشتری در ذهن مخاطبان دارند.  از ویژگی های مهم و جالب پوسترها این است که به واسطه بیان تصویری، توسط مخاطبان با هر نوع زبانی تا حدود زیادی قابل درک هستند. این زبان مشترک تصویری ابزار بیانی هوشمندانه است که می‌تواند مفهوم یک رویداد را در فقط چند لحظه  ارائه دهد.

چرا برخی پوسترهای نمایشگاهی ایران حرفه ای نیستند؟

اکبری در ادامه عنوان کرد: یکی از مشکلات اساسی در سفارش پوسترهای نمایشگاهی عدم شناخت مجریان از پوستر و یا طراحان گرافیست از رویداد های نمایشگاهی است. شاید بتوان دلایل این مشکل را به شرح ذیل برشمرد:

اعمال نظرات مجریان و تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم بر روی اثر  به بهانه بهتر شدن.

عدم خلاقیت و ریسک پذیری مجریان و طراحان برای پوسترهای جدید.

جدی نگرفتن پوسترهای نمایشگاهی برای برخی از مجریان.

کپی برداری از پوسترهای مشابه توسط طراحان و مجریان.

برداشت غلط پوستر به جای روزنامه توسط مجریان.

مشکل همیشگی زمان کم برای طراحی که توسط مجریان به طراحان اعمال می شود.

پرداخت دستمزد پایین برای طراحی و در نتیجه پوسترهای بلاتکلیف.

استفاده از طرح ها و تصاویر کم کیفیت اینترنت و اخیرا هم بهره گیری نا بجا از هوش مصنوعی توسط طراحان.

استفاده از  اجرا کاران گرافییست و حتی تایپیست و در برخی از موارد به کار گرفتن دوستان و آشنایان یا ... به جای طراح حرفه ای.

وی در ادامه با بیان اینکه پوستر ها شناسنامه نمایشگاه به شمار می روند و  هویت بصری قبل از یک رویداد توسط پوسترها بیان می شوند، تاکید کرد:  از یک پوستر خوب می شود وضعیت یک رویداد را تا حد زیادی درک کرد. به عبارتی می توان گفت پوسترها می توانند اعتبار یک نمایشگاه را تعیین کنند. در ایران طراحان و آژانس های تبلیغاتی حرفه ای خوبی وجود دارند که به صورت حرفه ای طراحی پوستر نمایشگاهی را انجام می دهند اما انگشت شمار هستند و با توجه به هزینه های مرسوم تبلیغات شاید برای مجریان گران تر باشند.

تاثیر برگزاری جشنواره پوسترها بر صنعت نمایشگاهی

این برگزارکننده نمایشگاهی در بخش دیگری از صحبت های خود به برگزاری سومین دوره از جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی اشاره کرد و گفت: اساسا جشنواره ها مرکز ارتباطات و تعامل حرفه ای بین مشارکت کنندگان و بازدید کنندگان هستند. طرح و ایده و برنامه هایی که بالقوه هستند می توانند به ظرفیت بالاتری تبدیل به بالفعل شوند از این رو هر نوع جشنواره ای فارغ از کم و کیف آن میتواند بهانه ای برای یک اتفاق بزرگتر شود. برای جشنواره ملی تعریف مشخصی باید صورت پذیرد و ملاک های ارزیابی به صورت معمول شاید خیلی نتیجه بخش نباشد. به طور مثال طراحی پوستر یک رویداد صرفا بهترین طرح یک طراح یا طرح پوستر آن رویداد نیست.
 

اگر طراحی پوستر به عنوان یک واحد درسی در دانشگاه تدریس می شد انقلاب بزرگی در این حوزه شکل می گرفت و مسیر طراحی در این حوزه تغییر می کرد

وی افزود: انتخاب پوستر مناسب به عنوان پوستر اصلی یک رویداد تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار میگیرد و این مساله بر روی طرح تاثیر به سزایی دارد. به همین دلیل شاید اگر طرح دلخواه گرافیست که درک درستی از رویداد داشته باشد در کنار پوستر نهایی که مد نظر مجری قرار گیرد فاصله زیادی با خروجی آن داشته باشد. اگر به صورت همزمان اطلاعات یک رویداد بر روی سامانه ای بود و با توجه حق قانون کپی رایت و اخلاق حرفه ای مجریان و طراحان رقابتی شکل می گرفت تغییراتی شگفت انگیز در طراحی پوستر نمایشگاهی صورت می گرفت و از شکل کلیشه مرسوم خارج می شدیم. به عقیده من اگر طراحی پوستر به عنوان یک واحد درسی در دانشگاه تدریس می شد انقلاب بزرگی در این حوزه شکل می گرفت و مسیر طراحی در این حوزه تغییر می کرد.

اکبری در پایان گفت: پیشنهاد بین المللی شدن این جشنواره توسط همکاران می تواند تنوع پوسترها و پتانسیل این رویداد را چند برابر کند و شروعی متفاوت را داشته باشد. با این اقدام انگیزه طراحان و مجریان هم بالاتر خواهد رفت و حتی ورود حامیان مالی هم تسهیل کننده بهتر برگزار شدن این جشنواره خواهد بود. در همین راستا شرکت آوا پیک تحریر ایرانیان هم آمادگی خود را برای هرچه بهتر برگزار شدن این جشنواره اعلام می دارد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها