شروع یک داستان جدید برای صنعت نمایشگاهی

شیرین شریفیان - رییس اداره امور بین الملل و پژوهش نمایشگاه بین المللی مشهد

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که پیوسته در حال تغییر است و پیشرفت‌ها و تحولاتی به همراه دارد که شکل بخش صنعت نمایشگاهی را تغییر می‌دهد. برخی از مهم‌ترین گرایشات حول فناوری، کانال‌های آنلاین، رسانه‌های اجتماعی، امنیت داده‌ها و پایداری هستند. به‌خصوص کانال‌های آنلاین به سرعت رشد می‌کنند و درصد بالایی از فرآیند خرید به سمت آنها سوق یافته است.

شیرین-شریفیان

به اعتقاد نویسنده، نمایشگاه‌ها هرگز نیست و نابود نمی‌شوند. آنها به طور قطع هدفمند هستند. مردم مشاهده کردن، حس کردن، لمس کردن و تجربه کردن چیزهای جدید را دوست دارند. این اصل تغییر نمی‌کند. شما نمی‌توانید از طریق رویدادهای آنلاین به آن برسید اما به نظر من آنها مکمل آنچه که انجام می‌دهیم هستند و مهم‌ترین دلیل آمدن مردم به نمایشگاه ها، محصولات جدید، جا انداختن یک کالای جدید در بازار و همچنین تجربه‌ها و ارتباطات جدید است.

انتظار من از صنعت نمایشگاهی این است که افزایش استفاده از کانال‌های دیگر را بپذیرد و سعی کند نمایشگاه‌ها را با انواع پلتفرم‌های آنلاین ادغام کند. بدین صورت رویدادها هوشمندتر خواهند شد، آنلاین برگزار می‌شوند و در کل سال رویدادهای بیشتری به صورت آنلاین بر روی پلتفرم‌ها برگزار خواهد شد.

عصر متاورس، شروع یک داستان جدید برای صنعت نمایشگاهی

سال ۲۰۲۱ نخستین سال متاورس در نظر گرفته می‌شود. نظرات متفاوتی در مورد مفهوم متاورس وجود دارد، چه این یک روند جدید در صنعت نمایشگاهی باشد یا نسل بعدی وب ۳.۰، باید بپذیریم که متاورس احتمالاً روایت بشری در ۱۰۰ سال آینده خواهد بود.

درحال‌حاضر، اجرای این آینده برای نمایش‌های B۲B، به خصوص در جایی که تعامل لمسی برای بستن معاملات کلیدی است، ممکن است دور از ذهن به نظر برسد. با این حال، توصیه می‌شود که برگزارکنندگان در صورت نیاز به این گذار، مقدمات کار را مهیا کنند.

آینده نگری مراکز نمایشگاهی

  • تمرکز بیشتر روی موفقیت مشارکت کننده

هم غرفه داران و هم بازدیدکنندگان انتظار دارند که از مشارکت خود در نمایشگاه‌ها و همایش‌ها منافع قابل توجه تری به‌دست بیاورند. آن دسته از مراکز نمایشگاهی که نتوانند فضاهای چند منظوره و فناوری ارتباط اینترنتی مناسب ارائه کنند از عدم رضایت برگزارکننده لطمه خواهند دید.

  •  کسب دیدگاه مشتری در تمامی طول سفر مشارکت نمایشگاهی

برگزارکنندگان نیز به نوبه خود در پی آگاهی از دیدگاه مشتری خود طی مشارکت هستند، هم در محل و هم آنلاین، تا مشارکت نمایشگاهی را برای غرفه داران و بازدیدکنندگان اثربخش و ثمربخش سازند. امروزه ابزارهایی برای کنترل آنلاین سفر مشارکت‌کننده وجود دارد و در برخی از مراکز استفاده می‌شود. کنترل رفتار و ردیابی مشارکت‌کننده در محل به سختی پیش می‌رود؛ مراکز نمایشگاهی و برگزارکنندگان نوآور ابزارها وسیستم هایی را آزمایش می‌کنند اما هنوز مدل برنده‌ای تهیه نشده است.

 استفاده از مچ بندهای RFID فقط با نزدیک کردن مچ بندها اطلاعات را با یکدیگر مبادله کنند از این دست نوآوری هاست و یا RFID که ابزاری اساسی برای جمع آوری داده‌های اطلاعاتی از قبیل جریان بازدیدکنندگان رویداد، اعم از جریان ورودی در سالن کنفرانس یا در سالن نمایشگاهی است.

نورپردازی چند بعدی، واقعیت افزوده(AR) همگی در جهت ایجاد تجربه نمایشگاهی بیادماندنی و جذب عمل می‌کنند. آن دوره که مخاطب به شکل منفعل با خشنودی به توضیحات طولانی برای معرفی کالا گوش می‌داد به آخر رسیده است. امروز، محتوا باید در حیطه کشف واکتشاف باشد و مخاطب را در موقعیتی فعال قرار دهد به نظر من درحال‌حاضر مردم به دنبال یک تجربه درگیرکننده هستند. آنها می‌خواهند در نمایشگاه وارد سالنی بشوند که تابلوها و علامت‌های مهیج داشته باشد، روشن باشد و موسیقی در آن پخش شود که تاثیرگذاری این موارد به مراتب بیشتر از بنرهای قدیمی است.

تغییر نسل ( نسل هزاره نسل Z)

طی چند سال گذشته از تاثیر نسل هزاره (نسل z یا نسل اینترنت) بر بخش رویدادها و بازار سفر‌های شرکتی بسیار صحبت شده است. در حالی که تاثیر این نسل به خاطر سن شان تاکنون محدود بوده است اما طی دهه آینده به سرعت این روند تغییر خواهد کرد. پس حالا نسل جدید مشارکت‌کننده از صنعت نمایشگاهی و رویدادها چه انتظاری دارد؟

پر واضح است که فناوری نقش مهمی در رضایت انتظارات و خواسته‌های آنان ایفا می‌کند.

نسل هزاره را به نسل دیجیتالی هم می‌نامند زیرا آنها هرگز بدون فناوری دیجیتالی زندگی نکرده ا ند. بیشتر آنها زندگی قبل از گوشی‌های هوشمند را به یاد نمی‌آوردند. آنها قطعا انتظار دارند که بتوانند از طریق گوشی‌های همراه خود بسیاری از ثبت نام‌ها را انجام دهند در واقع ما دیگر با مسئله تجربه بازدیدکننده سر و کار نداریم بلکه تجربه مشارکت‌کننده مطرح ست.

توسعه اپلیکیشن‌های بهتر و سایر پلتفرم های فناوریکی بازدیدکننده را به مشارکت‌کننده تبدیل می‌کنند. آنها صرف نظر از سن شان قادر خواهند بود از طریق روش های بیشتری با دیگران ارتباط برقرار کنند و نظر و عقیده خود را چه هنگام بازدید و چه بعد از نمایشگاه با دیگران به اشتراک بگذارند.

فضاهای چند منظوره (Exhibicongresstival)

دوران نمایشگاه محض به پایان می‌رسد. رویدادها به سرعت شکل ترکیبی به خود می‌گیرند زیرا برگزارکنندگان تلاش می‌کنند فرصت‌های شغلی، شبکه‌سازی، یادگیری و سرگرمی را به طور همزمان در اختیار شرکت‌کنندگان خود قرار دهند. رویدادهای بزرگتر در کنار خود رویدادهای جانبی به همراه دارند. جلسات یک به یک چند برابر می‌شود. همه از اصطلاح "تجربی" حرف می‌زنند چرا که نمایشگاه‌ها سعی دارند "جشنواره سازی" کنند. آن دسته از مراکز نمایشگاهی که می‌توانند فضاهای مدولار و انعطاف‌پذیری ارائه دهند تا پاسخگوی این بخش از نیازها و الزامات مشارکت‌کنندگان باشند در موقعیت بهتری قرار می‌گیرند تا این بخش جدید در حال رشد را به خود جلب کنند

فستیوال‌سازی امروز در بحث نمایشگاه‌های تخصصی و عمومی مطرح است. البته دقیقا به معنای فستیوال هایی نیست که گروه های موسیقی و غذایی و سرگرم و سرگرمی دارند. (البته اگر با صنعتی که سر و کار دارید انطباق داشته باشد مغایرتی ندارد).اما همه نمایشگاه‌های تخصصی می‌توانند محیط‌های چند جانبه و متنوعی داشته باشند و تجربه یکپارچه‌ای ارائه دهند تا مشارکت تعاملی و تجربی شکل بگیرد.

ایمنی و امنیت

امروز مسئله الزامات ایمنی و امنیتی بیش از گذشته مورد تاکید و توجه قرار دارد. بدین منظور مراکز نمایشگاهی سیستم هایی را طراحی و پیاده‌سازی می‌کنند که ضمن حفظ جریان همواره رفت آمد در سالن ها و محوطه، مسائل ایمنی نیز تقویت و رعایت شود.

به موازات آن، امنیت فناوری اطلاعات به موضوعی مهم تبدیل شده است. در حالی که مراکز نمایشگاهی بیش از گذشته به سمت دیجتالی شدن پیش می‌روند و رویدادهایی در همین مضمون برگزار می‌کنند که مستلزم ارتباطات داده‌ای هستند، مسئله امنیت سایبری و حفظ حریم خصوصی داده‌ها به یک تمایز رقابتی تبدیل می‌شود.

پایداری دیگر بخش افزوده برای کسب و کارها نیست. بکه یک روش جامع برای انجام کار است که باعث ایجاد تغییر مثبت و معنی دار می‌شود. این واقعیت که اکنون ما به جای تغییر شرایط آب و هوایی در مورد بحران آب و هوا صحبت می‌کنیم، تأکید می‌کند که کلیه ذینفعان باید به طور جدی به پایداری بپردازند.

آن دسته از مراکز نمایشگاهی که جدیدا ساخته می‌شوند با استاندارد بهینه‌سازی مصرف انرژی و حتی کربن خنثی، در زیر ساخت مدیریت انرژی هوشمند روبه‌رو هستند. برخی از اقداماتی که برای به حداقل رساندن تولید کربن می‌توان انجام داد، اهدای مواد غذایی اضافی و صرفه جویی در انرژی است.

نمایشگاه‌ها می‌توانند تاثیر اکولوژیکی قابل توجهی داشته باشند که ناشی از مراحل مختلف عملکرد آنهاست، از جمله ساخت غرفه‌های نمایشگاهی، کترینیگ و مرحله جمع آوری و دفع زباله.

هنگامی که صحبت از پایداری و حفظ محیط‌زیست در رویداد می‌شود، نخستین فکری که به ذهن می‌آید کاهش استفاده از کاغذ از طریق ابزارهای دیجیتالی همچون اپلیکیشن‌ها و پلتفرم های مدیریتی است. قطعا توقف توزیع بروشور، تقویم و تمام موارد چاپی دیگر و استفاده از مواد قابل بازیافت یا موادی با قابلیت استفاده مجدد، یک پیشرفت زیست محیطی است.

به ویژه، بسیاری از صاحبان مراکز نمایشگاهی به دنبال تهیه منابع و محصولات (از جمله مواد غذایی) به صورت محلی و پایدار هستند و از محصولات یک بار مصرف دوری می‌کنند. ابتکار عمل "فکر می‌کنم قبل از پلاستیک" مرکز نمایشگاهی و همایشی هنگ کنگ از این جمله موارد هستند. با نگاهی به دیگر فرصت‌ها می‌توانیم به سمت مسؤلیت اجتماعی بیشتری پیش برویم.

صنعت نمایشگاهی می‌تواند با پشتیبانی از انرژی‌های تجدید پذیر، بررسی و کاهش ردپای کربنی محصولات و خدماتی که خریداری می‌کند، نقش خود را ایفا کند و جایگاهی باشد برای گسترش آگاهی و عمل.

شیرین شریفیان
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها