یادداشت/

پوسترهای نمایشگاهی، الزامات و نوآوری

هومن مشایخی – کارشناس و فعال غرفه سازی

یکی از مهمترین سرفصل های دروس که طراحان گرافیک در دانشگاه آموخته ‌اند طراحی پوستر است که همواره جایگاه ویژه میان ایشان داشته است.

هر پوستر به عنوان ترکیبی از تصویر و متن که معمولا یک رویداد را خاطرنشان می سازد رسالتی دارد و رسالت پوسترهای نمایشگاهی آشتی هنر با رویداد است.

هومن مشایخی - 2

پوسترهای نمایشگاهی مخصوصاً در مقیاس نمایشگاه های بین المللی احتیاج به تاثیر گذاری مضاعف در جذب مخاطب دارند و در صورتی که طراحی گرافیکی مطلوبی برای عناصر بصری که شاخص ترین آنها پوستر نمایشگاهی است صورت نگیرد امکان جذب مخاطب مناسب از بین رفته و به تبع آن ارزش رویداد کاهش خواهد یافت و چه بسا در موفقیت آن مشکلاتی پیش آید.

در صورتی که برای یک رویداد تجاری المان های گرافیکی مناسب و هویت بصری شاخص آن رویداد ایجاد نشود در جذب مخاطب موفق نخواهد بود و در واقع آن رویداد با موفقیت کامل مواجه نخواهد شد.

به طور معمول بخش های مختلف یک پوستر نمایشگاهی شامل یک متن در مورد رویداد است که سه بخش اصلی را در نظر می‌گیرد. نام نمایشگاه، زمان و مکان رویداد که بین این سه معمولا پس از نام توضیحاتی نیز در مورد نمایشگاه ارایه می‌شود.

بدون وجود هر یک از آن ها پوستر ناقص است و اطلاعات کافی را در بر نخواهد داشت.

بخش مهم بعدی که جذابیت بصری پوستر را به چشم می‌کشد المان تصویری یا ترکیب متن و تصویر است که به پوستر اضافه می‌ شود و این بخش در واقع محل اصلی هنرنمایی گرافیست خواهد بود؛ زیرا به عنوان عنصر بصری اصلی پوستر، همواره یادآور موضوعات ارایه شده در پوستر است.

تقریبا تمام پوسترهای نمایشگاهی این سه بخش را در بر دارند و به طور معمول روش های مشارکت در رویداد را نیز یادآور می‌شوند یا نشانی از این روش ها به مخاطب ارائه میکنند.  نکته جالب این که با وجود گسترش تکنولوژی ارتباطات و استفاده از شبکه های مجازی برای اطلاع رسانی، کماکان ارزش پوسترهای نمایشگاهی حفظ شده و چه بسا به عنوان یک طرح غیرچاپی نیز استفاده می‌شوند که در این صورت طبیعتا باید تفاوت در ابعاد و تناسبات را در این صورت در نظر گرفت. چه بسا این شرایط برای گرافیست مسئوولیت مضاعفی ایجاد می‌کند که لزوما باید به فکر نحوه استفاده از پوستر در دنیای اینترنت نیز باشد.

بدون شک گرافیک سالهاست با طراحی پوستر و آیتم های نمایشگاهی گره خورده است؛ اما نکته مغفول در این بین این است که با وجود طراحان بسیار خبره که در حوزه گرافیک می‌توانند طرح های خیره کننده را در زمانی کوتاه خلق کنند نوآوری کافی در پوسترهای نمایشگاهی به چشم نمی خورد و برای مثال کمتر ممکن است پوستری را ببینید که قطع متفاوتی از کادر مستطیل عمودی داشته باشد یا از متریال خاص و متفاوتی به عنوان مدیای چاپ در آن استفاده شود.

ضمن تاکید بر این که بسیاری از پوسترهای نمایشگاهی جذاب و اثر اهل هنرند، بد نیست توقع دوستان را در این زمینه کمی بالا برد و برای مثال در نمایشگاهی مثل نمایشگاه چوب از چاپ افست و دیجیتال خارج شد و با چاپ سیلک یا شابلون روی متریالی مانند تخته نازک پوستر را اجرا کرد که قطعا به خاطر ساختار شکنی بسیار جذابتر از معمول خواهد بود.

هومن مشایخی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها