جشنواره ملی پوسترها اتفاقی بزرگ در حوزه آموزش صنعت نمایشگاهی

حسام گودرزی - فعال و برگزارکننده نمایشگاهی

در تعاریف پوستر یا دیوارکوب که به آن اعلان، آفیش و پلاکات نیز می‌گویند، صفحات کاغذی در ابعاد تقریباً بزرگ هستند که بر روی آن‌ها نوشته‌ها، طرح‌ها، نقاشی‌ها و نظیر آن چاپ شده‌ و معمولا برای دادن اطلاعات به صورت بصری در مورد موضوعات مختلفی استفاده می شود که این اطلاعات باید جامع و محدود باشد.

بر اساس موضوع، پوسترها به ۳ دسته اصلی: پوسترهای تجاری، پوسترهای فرهنگی، پوسترهای اجتماعی تقسیم می شوند.

پوسترهای نمایشگاهی جزو پوسترهای تجاری محسوب می شوند که گاهی رسالت فرهنگی و اجتماعی نیز به همراه دارند.

حسام-گودرزی

پوستر و بیلبورد مهم‌ترین بخش تبلیغات محیطی در فضای نمایشگاهی یا شهری و حتی فضای مجازی به شمار می‌آید. در نظر بگیرید، زمان تبلیغات شهری یک نمایشگاه حدودا دو هفته تا نهایتا ۲۰ روز قبل از تاریخ افتتاح آغاز می‌شود. حال در طول این زمان بسیاری از مخاطبان عمومی نمایشگاه ممکن است کمتر از ۱ بار با تبلیغات آن در سطح شهر و یا فضای مجازی برخورد کنند. باید به یاد داشته باشیم که پوستر ها در عین این که میرا و زودگذر هستند اما می‌توانند تاثیر ماندگاری را هم داشته باشند. پس انتخاب و سلیقه طراح، عاملی مهم در جذابیت پوستر های نمایشگاهی است. از طرفی دیگر چون بازدیدکننده باید با یک نگاه پیام پوستر نمایشگاهی را دریافت کند بهتر است در انتقال پیام صریح باشد و از ابهام دوری کند.

طراحی پوستر نیاز به زمان و دقت فراوانی دارد و یک کار تخصصی است. طراحان ارشد گرافیک به عنوان متخصصان طراحی یک پوستر، برای طراحی حرفه ای یک پوستر رویداد و یا نمایشگاه به شناخت کاملی از موضوع نمایشگاه، صنعت و صنف مربوطه، المان های مربوط به آن حرفه و صنعت دارند که همه موارد را با بکارگیری خلاقیت باید به طرحی در خور و مناسب تبدیل کنند. طراحی پوستر هر چه حرفه ای تر انجام شود، توجه بیشتری جلب می کند و می تواند در همان نگاه اول موضوع مربوطه را در ذهن بیننده روشن کرده تا مخاطب به راحتی بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

در طراحی پوسترهای نمایشگاهی سادگی، گویایی، جذابیت رنگی، کادر مناسب، ترکیب بندی و خلاقیت ویژه در پوستر، اصول اصلی است که باید توسط طراح رعایت شود.

شاید بزرگ‌ترین مشکل پوسترهای نمایشگاهی، بی‌ربط بودن آنها با شعار نمایشگاه و یا نامفهوم بودن پیامی است که قرار است به مخاطب خود منتقل کند. البته در بعضی از اوقات نیز بی سلیقگی و باری به هر جهت بودن را نیز در طراحی پوسترهای نمایشگاهی می توان دید که علت اصلی آن عدم اختصاص بودجه مناسب برای طراحی مربوطه است.

تمامی این نقاط قوت و ضعف در جایی قابل بررسی است که امکان مقایسه در بین تعداد زیادی از طراحی های پوسترهای نمایشگاهی فراهم شود.

حدود ۶ سال قبل در کنار اولین دوره نمایشگاه صنعت نمایشگاهی ایران در سالن ۳۵ نمایشگاه بین المللی تهران، رویدادی در همین سالن برگزار شد که متولیان آن سعی کردند در فضای رقابتی نسبت به بررسی طراحی های پوسترهای نمایشگاهی اقدام کنند. اقدامی که شاید مهمترین اتفاقی است که در زمینه ارتقای سطح طراحی پوسترهای نمایشگاهی تا به حال رقم خورده است.

خوشبختانه بعد چندین سال وقفه موضوع برگزاری جشنواره پوسترهای نمایشگاهی بار دیگر از سوی پایگاه خبری تیتر کوتاه مطرح و پیگیری شده است که قطعا برگزاری رویدادهایی از این دست برای فعالان حوزه برگزاری رویداد، کمک موثری در ارتقای سطح ارائه خدمات و بهبود آن خواهد بود.

امید است حمایت از اقداماتی از این دست و نگاه حرفه ای تر برگزارکنندگان رویدادها و نمایشگاه ها، باعث پیشرفت و ترقی صنعت نمایشگاهی در کشور عزیزمان ایران شود.

حسام گودرزی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها