۴ نکته مهم در مواجهه با بحران های نمایشگاهی؛

تحریم‌کنندگان نمایشگاه‌ها را تحریم کنید!

تحریم‌کنندگان نمایشگاه‌ها را تحریم کنید!

هیچ تشکلی حق دخالت در روند برگزاری رویدادها را ندارد. چه یک انجمن نوپا و ساده با ۱۰ عضو چه یک اتحادیه بزرگ و قدیمی با ۱۰۰۰۰ هزار عضو!

اخیرا لیستی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد ۳ انجمن پزشکی، با انتشار یک لیست بلند بالا اعلام تحریم نمایشگاه ایران هلث به عنوان مهم‌ترین رویداد تجاری در حوزه صنایع پزشکی و درمانی را مطرح کردند.

امضا کنندگان این کمپین شامل ۱۲۰ تا ۱۳۰ شرکت در حوزه پزشکی و پیراپزشکی هستند که بدون ذکر دلیل، خواستار حذف یک برگزارکننده از پروسه اجرای نمایشگاه و جایگزینی آن با یک برگزارکننده دیگرند. مخاطب این اخبار هرکس که باشد اینطور فکر می‌کند که یک رویدادی با مثلا ۲۰۰ مشارکت‌کننده در آستانه برگزاری است و ۱۳۰ تای آنها از حضور در رویداد انصراف داده‌اند. این یعنی یک ریزش خطرناک و آسیب زننده که می‌تواند حتی به تعطیلی یک رویداد منجر شود.

در این مسیر البته یکی دو فعال نمایشگاهی نیز آتش بیار معرکه شده و در داخل و خارج این صنف همه را به آشوب و بلوا علیه برگزارکننده اصلی دعوت می‌کنند.

ماجرا اما چیز دیگری است! با یک پرس‌جوی ساده از مقامات سازمان توسعه تجارت، شرکت سهامی نمایشگاه‌ها و البته برگزارکننده اصلی متوجه می‌شویم از این ۱۳۰ شرکت فقط حدود ۵۰ مورد آنها درخواست حضور در نمایشگاه را داشته و مابقی حتی ثبت نام هم نکردند. این در حالی است که بیش از ۴۰۰ مشارکت‌کننده حرفه‌ای و فعال با قدرت در نمایشگاه حضور دارند و مشغول نهایی کردن پروسه ثبت نام خود هستند.

نقشه سالن‌ها هم نشان می ‌دهد که ۹۶ درصد از فضای پیش‌بینی شده برای نمایشگاه سال ۱۴۰۲، به طور کامل پر شده و مجری رویداد برای ۴ درصد باقی مانده نهایتا می‌تواند به ۱۰ تا ۱۵ غرفه دیگر فکر کند. این یعنی ایران هلث امسال بدون هیچ چالش خاصی برگزار خواهد شد و جو سازی ها راه به جایی نخواهد برد.

اما وظیفه فعالان نمایشگاهی در این شرایط چیست! تیتر کوتاه نکاتی را مطرح می‌‌کند که می‌تواند راه‌گشای برخورد جدی با فسادهای این‌چنینی باشد.

۱-داشتن مجوز نمایشگاهی تعیین کننده و تمام کننده هر بحث و جدلی درباره برگزارکننده هر رویدادی است. غرفه ساز، سایت دار یا برگزارکننده‌ چنانچه در گروه‌ها یا سایت‌های رسمی و غیر رسمی پیرامون لغو برگزاری رویدادهای مختلف با خبرهای اینچنینی مواجه شد، بهتر است با یک استعلام ساده از سایت سازمان توسعه تجارت نسبت به رویت مجوز رویداد ذکر شده اقدام کند. داشتن مجوز نمایشگاهی یعنی برگزاری بی قید و شرط رویداد. پس انتشار یا بازنشر خبر درباره رویدادی که مجوز دارد ممنوع!

۲-لغو برگزاری رویدادی که در تقویم نمایشگاهی گنجانده شده، یعنی خسارت سنگین برای غرفه سازان و فعالان حوزه تبلیغات! بهتر است خود فعالان صنف در مواجهه با افرادی که سعی در آجر کردن نان آنها دارند، متناسب با شرایط برخورد کرده و دست رانت‌خواران را کوتاه کنند. پس آجر کردن نان زحمت‌کشان حوزه غرفه سازی و تبلیغات ممنوع!

۳-برگزارکنندگان همگی مرام‌نامه ای را میان خود دارند که بر اساس آن به اصول اخلاقی پایبند بوده و در شرایطی که یک نمایشگاه بدون تخلف برگزار می‌شود، موظف به رعایت حق و حقوق برگزارکننده اولیه هستند. در این شرایط دولت هم باید از حق و حقوق برگزارکننده اصلی که با طی مراحل قانونی مجوز تهیه کرده، همراهی ویژه داشته باشد. پس بی مرامی در حق همکار نمایشگاهی ممنوع!

۴-هیچ تشکلی حق دخالت در روند برگزاری رویدادها را ندارد. چه یک انجمن نوپا و ساده با ۱۰ عضو چه یک اتحادیه بزرگ و قدیمی با ۱۰۰۰۰ هزار عضو! نمایشگاه برای صنف برگزار می شود نه برای تشکل ها! نمایشگاه جایی برای توسعه تجارت است نه پولشویی و جابجا شدن مجوزهای میلیاردی! پس ورود فعال نمایشگاهی به باند بازی و جابجا کردن پول‌های کثیف ممنوع!

عده انگشت شماری در این صنف همواره دوست دارند از آب گل آلود ماهی بگیرند. اما همین ها را هم باید تحریم کرد و از کار بی‌کار! ما در تیتر کوتاه امیدوار هستیم هر اتفاقی هم که در کشور رخ می‌دهد فعالان این صنف همبستگی خود را از دست ندهند و همیشه هوای همکاران خود را داشته باشند. سفره برکت خداوند همه جا پهن است و نیاز به ربودن نان از هم پیاله ها و هم سفره ها نیست.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار