چگونگی حضور موثر و با کیفیت در نمایشگاه های برون مرزی
لادن ملکی - فعال و برگزارکننده نمایشگاهی
بی تردید مشارکت در نمایشگاه ها تأثیر زیادی در رشد و پیشرفت کسب و کارها را در پی دارد و نیز به فراهم شدن دستیابی به سهم بیشتری در بازارهای هدف منجر می شود. در این میان شاید کمتر به چگونگی حضور موثر و با کیفیت در نمایشگاهها بویژه نمایشگاههای بین المللی و برون مرزی پرداخته شده است.
شناخت و توجه به برخی نکات کلیدی می توانند منجر به حضور کیفی تر شرکت کنندگان در عرصه نمایشگاهها و نهایتا حصول به موفقیت بیشتر و فرصت های بیشتری باشند و قطعا شناخت و آگاهی برگزارکنندکان و ارائه توصیه های لازم به مشارکت کنندگان نیز در خصوص این نکات کلیدی به کسب رضایت مخاطبان منجر خواهد گردید، که نهایتا موفقیت حداکثری برگزارکنندکان را در پی خواهد داشت.
برخی از این نکات می توانند موارد ذیل باشند:
برنامهریزی دقیق و هدفمند
هدفگذاری واضح: قبل از حضور در نمایشگاه باید مشخص شود که هدف از حضور در نمایشگاه چیست؟ جذب مشتریان جدید؟ معرفی برند یا محصولات جدید؟ ارتباط با شرکای تجاری تازه و دستیابی به بازارهای جدید؟ جلسات در قالب B۲B یا ارتباط مستقیم با مصرف کننده نهائی B۲C؟
تحقیق و شناخت بازار هدف : شناخت دقیق از بازار و نمایشگاه هدف و شرکتکنندگان آن بسیار مهم است. انتخاب حضور در نمایشگاههای مرتبط با صنعت موضوعی شرکت کننده بیشترین تاثیر را در کسب موفقیت دارا می باشند.
طراحی غرفه، ارائه و نمایش برند
غرفه جذاب و متفاوت: طراحی جذاب و متناسب با برند و کالا و خدماتی که مشارکت کننده در صدد ارائه آن است در عین حال استفاده از رنگها، لوگو و ویژگیهای بصری برند مربوطه در تاثیر گذاری و جذب بازدید کنندگان موثر از اهمیت زیادی برخوردار است.
تعامل با بازدیدکنندگان: به کارگیری کادر و پرسنل آموزش دیده، مجرب و مسلط به محصولات یا خدمات شرکت در جهت ایجاد تعامل با بازدیدکنندگان و پاسخگویی به نیازها و سوالات آنها اهمیت زیادی دارد. ضمن اینکه در نمایشگاههای بین المللی استفاده از کادر مسلط به زبان های خارجی یا حداقل حضور ثابت مترجم در غرفه از ضروریات اولیه است.
اطلاع رسانی مناسب و بازاریابی پیش از نمایشگاه
تبلیغات و بازاریابی در پلتفرمهای مجازی : اطلاع رسانی از طریق رسانههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و تبلیغات مجازی در شبکه ها و گروههای مناسب، متناسب با مخاطب هدف پیش از برگزاری هر نمایشگاه و جذب بازدیدکنندگان متخصص از جمله ضروری ترین اقدامات پیش از نمایشگاه است.
دعوت مستقیم از مشتریان و مخاطبین خاص: قبل از شروع نمایشگاه باید از مشتریان بالقوه یا موجود با روشهای معمول دعوت مستقیم برای بازدید بعمل آید.
شبکهسازی و برقراری روابط تجاری
ملاقات با شرکای جدید: نمایشگاهها *فرصتی عالی* برای ایجاد و تقویت روابط تجاری با دیگر کسب و کارها، تأمینکنندگان، و شرکای بالقوه است.
حضور در نشستها و کنفرانسها: در کنار بسیاری از نمایشگاهها برنامههای جانبی مانند همایش، سخنرانی، ورکشاپ و نشست های تخصصی برگزار می گردند که حضور و فعال بودن در آنها باعث ایجاد تعاملات و شبکه سازی با دیگر فعالان صنایع است.
برنامهریزی فعالیتهای جانبی در کنار نمایشگاه
کارگاهها و سمینارها: برگزاری کارگاهها یا نشست های تخصصی در حین نمایشگاه که در آنها به مشکلات و نیازهای مخاطبان مرتبط با صنعت پرداخته می شود، برند برپا کننده را به عنوان یک برند پیشرو و متخصص در صنعت خود معرفی می نماید.
پیشنمایش محصولات جدید: در صورت معرفی و ارائه محصولات یا خدمات جدید، برگزاری پیشنمایش خصوصی برای مشتریان یا شرکای تجاری مهم میتواند تعاملات مؤثری به همراه داشته باشد.
استفاده از تکنولوژی و نوآوری
واقعیت افزوده یا مجازی (AR/VR) : با استفاده از فناوریهای نوین مثل واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی میتوان تجربهای جذاب و متفاوت برای مخاطبان ایجاد نمود. مثلاً، بازدیدکنندگان میتوانند محصولات را به صورت مجازی مشاهده کنند یا حتی در محیطهای شبیهسازی شده آنها را تجربه کنند.
دستگاههای تعاملی: نصب نمایشگرهای لمسی یا دستگاههایی که بازدیدکنندگان میتوانند با آنها تعامل داشته باشند، باعث میشود تجربه نمایشگاه برای آنها جذابتر و ماندگارتر شود.
محتوای بصری و ویدئویی جذاب
ویدئوهای حرفهای: نمایش ویدئوهای کوتاه و جذاب که ویژگیهای خاص محصولات یا خدمات را نشان میدهند، میتواند توجه زیادی را به خود جلب کند. این ویدئوها را می توان در شبکههای اجتماعی نیز به اشتراک گذارد تا قبل و بعد از نمایشگاه دیده شوند.
داستانگویی (Storytelling) : می توان از تکنیکهای داستانگویی برای معرفی برند و محصولات استفاده شود. مردم معمولاً با داستانها ارتباط برقرار میکنند و این کمک میکند که برند ها در ذهنشان باقی بماند.
فعالیتهای بازاریابی قبل و بعد از نمایشگاه
کمپینهای بازاریابی پیشنمایش: راه اندازی یک کمپین بازاریابی آنلاین قبل از نمایشگاه برای جذب مخاطبان و اعلام برگزاری و حضور در نمایشگاه می تواند جذاب باشد. این کمپین میتواند شامل مسابقات، تخفیفهای ویژه، یا پیشثبتنام برای ملاقات با تیم باشد.
پیگیری پس از نمایشگاه: ارتباط با افرادی که در نمایشگاه با آنها ملاقات شده است از ملزومات پس از پایان هر نمایشگاه، است. ارسال ایمیلهای شخصی یا ارائه پیشنهادات ویژه میتواند فرصتی برای تبدیل ارتباطات به همکاریهای تجاری باشد. این پیگیریها میتواند به تبدیل فرصتها به قراردادها و همکاریهای تجاری واقعی کمک کند.
جمعآوری دادهها و بازخوردها
نظرسنجیها و بازخوردها: انجام نظرخواهی از مخاطبان نیازی لاینفک در هر نمایشگاه است. این کار کمک میکند تا نقاط قوت و ضعف شناسایی کرده و ارائه خدمات یا محصولات بهبود بخشیده شود.
ثبت اطلاعات تماس: ایجاد بانک اطلاعاتی از مخاطبان برای پیگیریهای بعدی و انجام اقدامات فروش پس از نمایشگاه میتواند بسیار مؤثر باشد.
بررسی عملکرد: یکی از مهم ترین اقدامات پس از نمایشگاه، تحلیل میزان تحقق اهداف از پیش تعیین شده بررسی فرصتهای ایجاد شده است.
در خاتمه بعنوان برگرار کننده برای برگزاری اثرگذار در هر دوره ی نمایشگاهی باید اقداماتی هدفمند و استراتژیک انجام دهیم و نیازهای مخاطبانمان را به دقت شناسائی کنیم. این اقدامات علاوه بر درآمدزائی برای طرفین میتوانند به ما کمک کنند تا فرصتهای تجاری بیشتری را کسب کنیم.
نظر شما