گفت و گوی تیتر کوتاه با مدیرعامل نمایشگاه اصفهان:

نمایشگاه تجلی‌ گاه جهش تولید با مشارکت مردم / برنامه‌ های نمایشگاه اصفهان برای جهش تولید ملی

طحانیان گفت: نمایشگاه اصفهان فعالیت خود در برگزاری رویدادها را از ۲۹ فروردین ماه با «چهارمین نمایشگاه خودروهای کلاسیک، آفرود و کمپینگ» آغاز خواهد کرد و تا پایان فصل بهار ۹ عنوان نمایشگاهی دیگر را نیز در دستور کار دارد.

نمایشگاه تجلی‌ گاه جهش تولید با مشارکت مردم / برنامه‌ های نمایشگاه اصفهان برای جهش تولید ملی

جهش تولید با مشارکت مردم شعاری است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی آغازین سال اعلام کردند و متعاقب آن دستگاه‌ های مختلف لازم است طرح‌ ها و برنامه‌ های متناسبی را به منظور تحقق این شعار در دستور کار قرار دهند. افزایش تولید در شرایطی که با مشارکت مردم همراه باشد، در فرآیند توسعه و رشد اقتصادی یکی از عوامل اساسی برای توسعه پایدار و پیشرفت جوامع است. در این راستا، نمایشگاه‌ ها به‌عنوان یکی از پلتفرم‌ های مهم برای ارتقاء تولید، معرفی محصولات و افزایش مشارکت مردم در فرآیند تولید مطرح می‌ شوند. 

احمدرضا طحانیان مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان، در گفتگو با خبرنگار تیتر کوتاه به بررسی تلاش‌ های انجام شده در این سایت نمایشگاهی به منظور ترویج فرصت‌ های تولیدی و افزایش مشارکت مردم در فرآیند تولید پرداخته است.

مشروح این گفتگو را در ادامه مطالعه خواهید کرد:

اگر قرار باشد یک تصویر کلی از آن‌چه در سال ۱۴۰۲ بر نمایشگاه اصفهان گذشت به ما ارائه دهید به چه نکاتی اشاره خواهید کرد؟ 

برای ارائه یک تصویر کلی از سال گذشته لازم است بار دیگر به رسالت نمایشگاه بازگردیم و یادآور شویم که قبل از هر چیز، نمایشگاه به عنوان مرکزی برای رهبران صنعت، کارشناسان و علاقه‌مندان به گرد هم آمدن، تبادل نظر و نمایش آخرین پیشرفت‌ ها در فناوری، محصولات و خدمات عمل می‌ کند. این گردهمایی‌ ها فرصت‌ های بسیار ارزشمندی برای شبکه‌سازی فراهم می‌ آورند و به کسب‌ و کارها این امکان را می دهند تا شرکای جدید پیدا کنند، معاملات ایمن‌ تری ترتیب دهند و همکاران بالقوه‌ ای را که باعث رشد و نوآوری می‌ شوند، کشف کنند. 

شرکت نمایشگاه‌ های بین‌المللی اصفهان همواره تلاش دارد این هدف و رسالت عمومی را در زمینه بسترسازی و بهینه کردن فرایندهای ارتباطات کسب و کار در دستور کار قرار دهد. همچنین باتوجه به سند چشم‌ انداز این شرکت، تلاش شده تا پلی باشیم برای استحکام هرچه بیشتر روابط تجاری میان گروه‌ های مختلف ذینفعان که با این مجموعه در تماس هستند. به این منظور با تشکل‌ ها، انجمن‌ ها، اتحادیه‌ ها و سازمان‌ ها همکاری نزدیک‌ تری برقرار کرده‌ ایم و با گسترش تعاملات برون سازمانی می‌ کوشیم که سطوح کیفی بالاتری را برای نمایشگاه‌  ها تعریف کنیم. این مهم در سال جاری نیز در دستور کار قرار دارد. به علاوه کوشیدیم رویدادهای نمایشگاهی را چند بعدی‌تر از گذشته کنیم و با اضافه کردن رویدادهای متناسب جانبی، آموزش پرسنل به منظور ارائه خدمات مرتبط با نیاز کاربران (مشارکت‌ کنندگان و بازدیدکنندگان) و توجه ویژه به سطح کیفی عملکرد شرکت‌ های برگزارکننده به پایش و بهبود فرایندهای نمایشگاهی کمک کنیم. نیازسنجی و رصد تقاضاهای مشتریان نمایشگاه به طور مداوم و دوره‌ ای در دستور کار بود و داده‌ های قابل ملاحظه‌ ای در این رابطه جمع‌ آوری شده است که ما را در مدیریت هرچه بهتر برگزاری رویدادها در سال پیش‌ رو یاری خواهد کرد. 

علیرضا-طحانیان

نمایشگاه در سال گذشته میزبان چه تعداد رویداد بود و آیا تعداد شرکت کنندگان در مقایسه با سال های گذشته تفاوت معناداری داشته است؟

در سال ۱۴۰۲ ما باتوجه به پایان رسمی همه‌ گیری بیماری کرونا، شاهد رونق مجدد نمایشگاه‌ ها در سراسر جهان بودیم و ایران و به تبع آن اصفهان نیز از این امر مستثنی نبوند. تعداد رویدادهایی که امکان برگزاری آن در سال گذشته به وجود آمد، افزایش پیدا کرد و در مجموع ۳۲۰۲ شرکت به عنوان مشارکت‌ کننده در نمایشگاه حاضر شدند. مجموع بازدیدکنندگان از نمایشگاه نیز در این سال به ۳۳۰۸۷۷ نفر رسید و موفق شدیم ۱۷۰رویداد جانبی نیز داشته باشیم و در مجموع تعداد ۴۲ نمایشگاه برگزار شد که بخش‌ های مختلف صنعت و خدمات را شامل می‌ شد. 

همچنین براساس تقویم سال ۱۴۰۳ ما ۴۷ عنوان نمایشگاهی را در دستور کار داریم. باتوجه به همزمانی سال جدید با ماه مبارک رمضان، نمایشگاه اصفهان فعالیت خود در برگزاری رویدادها را از ۲۹ فروردین ماه با «چهارمین نمایشگاه خودروهای کلاسیک، آفرود و کمپینگ» آغاز خواهد کرد و تا پایان فصل بهار ۹ عنوان نمایشگاهی دیگر را نیز در دستور کار دارد. 

آیا نمایشگاه اصفهان در طول سالی که گذشت با چالش‌ های عمده و خاصی نیز در پیشبرد اهداف این مجموعه روبرو بود؟ 

هر فعالیت اقتصادی با ریسک‌ های عمومی و منحصر به فرد خود دست به گریبان است. برای نمایشگاه‌ نیز به عنوان رویدادهایی که هماهنگ‌ کننده سمفونی فعالیت‌ های تجاری است، چالش‌ های خاصی وجود دارد. وجود تحریم‌ های ظالمانه بین‌ المللی نمایشگاه را نیز مانند هر فرایند اقتصادی دیگری دستخوش دشواری‌ هایی کرده است. ارتباطات تجاری بین‌ المللی و بازاریابی بین‌ المللی یک مأموریت عمده در کار ما است که با وجود تحریم امکان‌ پذیر نیست. همچنین جریان ورود و گردش کالا و خدمات نیزدر نتیجه همین امر با اختلال مواجه است و حتی در کیفیت نگهداری و ارتقاء خدمات نمایشگاهی و توسعه فیزیکی سایت نیز تأثیر مستقیم دارد. 

نوسانات اقتصادی، تغییر نرخ ارز و وجود تورم چالش عمده دیگری است که منجر به ایجاد بحران‌ هایی در زنجیره تأمین از یک‌سو و فرایندهای بازاریابی و فروش از سوی دیگر می‌ شود و تأثیر مستقیمی بر کیفیت رویدادهای نمایشگاهی و نرخ مشارکت و بازدید دارد. نکته دیگری که به عنوان چالش می‌ توان از آن یاد کرد و طی سال‌ های اخیر با افزایش شمار نمایشگاه‌ های غیر رسمی نیز بیشتر رشد کرده، مسئله رقابت در سایت‌ های نمایشگاهی است. تکرار و تعدد برخی از عنواین نمایشگاهی در کشور و گاه در سطح استان و در فضاهای غیررسمی چالش دیگری است که در برخی موارد هم سبب آسیب به برند نمایشگاه می‌ شود و هم مشکلاتی‌ را برای بازاریابی ایجاد می‌ کند و از کیفیت کلی نمایشگاه می‌ کاهد. چالش‌ های عمومی دیگری نظیر بحران‌ های اجتماعی، بیماری‌ های همه‌ گیر، سرعت اینترنت و... اگرچه به اشکال مختلف بر همه کسب و کارها تأثیر دارد اما به طور خاص برای نمایشگاه به عنوان یک بستر امن تجاری دردسرهای پایدارتری به دنبال دارد. با این همه برگزاری موفق نمایشگاه‌ ها همزمان پاسخی به این چالش‌ ها نیز هست. با رونق این رویدادها صنایع توانمند خواهند شد تا بر چالش‌ های عمده‌ ای که در محدوده تصمیم‌ گیری و کنترل آن‌ ها قرار ندارد تا حدودی غلبه کنند و با ایجاد ارتباطات پایدار تجاری، چشم‌ اندازهای کسب و کار خودر را توسعه دهند. 

نمایشگاه باتوجه به ماهیت رویداد محور، مکانی جهت توسعه خلاقیت از یک‌ سو و به روز رسانی دانش از طرف دیگر است. چه اقداماتی برای جلب نظر مخاطبان و بازدیدکنندگان در سال جدید در نظر دارید و آیا ابتکارات تازه‌ ای به این منظور در دستور کار شما قرار دارد؟

ما تلاش داریم تجربه بازدید از نمایشگاه را به عنوان یک ضرورت تجاری به یک خاطره فراموش‌ ناشدنی پیوند بزنیم. به این منظور با جلب حمایت انجمن‌ ها، اتحادیه‌ ها و اصناف تلاش شده است تا نمایشگاه‌ ها در تاریخ‌ های مناسب برای به حداکثر رسانیدن مشارکت کسب و کارها ترتیب داده شود و خواسته‌ ها و انتظارات گروه‌ های مختلف در بخش صنعت و خدمات از حضور در نمایشگاه مورد ارزیابی قرار گیرد. همچنین تعریف رویدادهای جانبی متناسب با هر صنعت اقدام دیگری است که در دانش‌ افزایی و بهبود تجربه حضور در نمایشگاه‌ ها برای مشارکت‌ کنندگان نقش مهمی دارد. ارائه خدمات و تسهیلات جانبی و فراهم آوردن امکان به حداکثر رسانیدن تعامل و تبادل تلاش دیگری است که طی همه این سال‌ ها توسط همکاران ما صورت گرفته و هرسال کوشش کرده‌ ایم بهبود این فرایندها را با برنامه‌ ریزی و مشارکت دادن گروه‌ های مختلف ذینفعان در دستور کار قرار دهیم. به علاوه نمایشگاه همواره این فرصت را برای کسب و کارها ایجاد می‌ کند که بنابر نیاز خود از بسترهای اطلاع‌رسانی و تبلیغات استفاده کنند. به این منظور تنوع کانال‌های اطلاع رسانی را افزایش داده‌ایم و از آخرین دستاوردهای این حوزه بهره می‌ بریم. در سوی دیگر گروه هدف مهم برای ما بازدیدکنندگانی هستند که با اهداف مختلف از آموزش تا ایجاد شبکه و پیدا کردن شرکای تجاری، خرید و.... به نمایشگاه مراجعه می‌ کنند. بر مبنای هر نمایشگاه و نیازهای مشارکت‌کنندگان تلاش شده است تا شیوه‌های اطلاع‌ رسانی و تبلیغات به گونه‌ ای ساماندهی شود که حداکثر مخاطبان تخصصی و مرتبط در جریان برگزاری رویداد قرار گیرند. برنامه‌ های جانبی نمایشگاه و تسهیلات رفاهی در حال توسعه اقدام دیگری است که با هدف جلب رضایت بازدیدکنندگان در حال اجرایی شدن است. بستر همه این تلاش‌ ها را شاید باید در شعار امسال و فرمایشات مقام معظم رهبری به منظور جهش تولید با مشارکت مردم خلاصه کرد. 

به نام‌گذاری امسال توسط مقام معظم رهبری به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» اشاره کردید، نمایشگاه‌ ها چه ظرفیتی به منظور تحقق این شعار دارند؟

خوشبختانه بار دیگر مسئولان نظام ضرورت پرداختن به موضوعات اقتصادی را به عنوان سرلوحه فعالیت‌ های کشور در سال جدید یادآور شدند و البته همانگونه که مقام معظم رهبری نیز در بیانات آغاز سال جدید تأکید داشتند، جهش تولید بدون حضور، همکاری و درگیری محسوس مردم در فرایندها ممکن نخواهد بود. حضور هرچه پررنگ‌ تر مردم و درگیری بیشتر آن‌ ها در فعالیت‌ های مربوط به تولید، امکان تحقق جهش تولید را هرچه بیشتر خواهد کرد. 

رهبری از تمامی گروه‌ های برنامه‌ ریز، صاحب نظر و فعال اقتصادی خواسته‌ اند به نوعی در این فرایند مشارکت کنند. از آن‌جا که نمایشگاه‌ ها به عنوان پل ارتباطی بین تولیدکنندگان و مصرف‌ کنندگان، می‌ توانند نقش مهمی در ترویج فرهنگ تولید ملی، معرفی و عرضه محصولات و خدمات داخلی و همچنین ایجاد زمینه برای تعامل و همکاری بین فعالان اقتصادی ایفا کنند، این ظرفیت به تمامی وجود دارد. به این ترتیب این بستر در حقیقت یکی از مسیرهای تحقق شعار سال خواهد بود. چرا که رسالت نمایشگاه هم در مسیر تشویق تولید و هم در جهت افزایش مشارکت مردم در فرایندهای اقتصادی تعریف شده است.

برگزاری نمایشگاه‌ های تخصصی در حوزه‌ های مختلف با تمرکز بر تولیدات داخلی، دعوت از شرکت‌ های دانش‌ بنیان و فناور برای حضور در نمایشگاه‌ ها، ارائه تسهیلات و مشوق‌ ها به شرکت‌ کنندگان در نمایشگاه‌ ها، برگزاری سمینارها و نشست‌ های تخصصی با هدف تبادل دانش و تجارب در زمینه تولید، استفاده از ابزارهای نوین و فضای مجازی برای ترویج فرهنگ تولید ملی، بخشی از برنامه‌ هایی است که در راستای تحریک و تشویق تولید ملی در دستور کار داریم. در اغلب این مراحل عمده تمرکز ما به جلب حمایت از شرکت‌ ها و کسب و کارهای خرد است که عمدتا توسط مردم و بخش خصوصی اداره می‌ شوند و تلاش می‌ شود تا با جلب حمایت بخش دولتی امکانات لازم را در جهت توسعه و جهش کسب و کار در اختیار آن‌ ها قرار دهیم. 

سهیل فرزین
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها