گفتگوی تیترکوتاه با مدیرعامل مرکز نمایشگاهی تبریز؛

صنعت نمایشگاهی عابر بانک ما نیست

ماهوتی گفت: اگر ما به نمایشگاه ها صرفا با چشم درآمد نگاه کنیم در آینده نزدیک به این صنعت، تجارت و اقتصاد کشور ضربه خواهیم زد.

صنعت نمایشگاهی عابر بانک ما نیست

صنعت نمایشگاهی به عنوان یکی از ارکان مهم در توسعه اقتصادی، تبادل دانش و فناوری و ارتقای دیپلماسی تجاری، همواره نقشی کلیدی در پیشرفت کشورها ایفا کرده است. این صنعت با فراهم آوردن بستری مناسب برای معرفی توانمندی ها، محصولات و خدمات، ایجاد فرصت های جدید تجاری و جذب سرمایه گذاری، نقشی حیاتی در رونق اقتصادی ایفا می کند.

در ایران نیز صنعت نمایشگاهی با وجود فراز و نشیب های متعدد، در سال های پس از کنترل و پیشگیری از شیوع ویرس کرونا شاهد رشد و پیشرفت قابل توجهی بوده است. به گفته کارشناسان افزایش تعداد و تنوع نمایشگاه ها، ارتقای سطح کیفی و تجهیزاتی مراکز نمایشگاهی، و استقبال روزافزون شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان، گواه این مدعا است.

مرکز نمایشگاهی تبریز به عنوان یکی از بزرگترین و مجهزترین مراکز نمایشگاهی در کشور، نقش مهمی در توسعه تجارت و رونق اقتصادی منطقه ایفا می کند. پیرامون برنامه های این مرکز نمایشگاهی در سال ۱۴۰۳ با حبیب ماهوتی مدیرعامل مرکز نمایشگاهی آذربایجان شرقی (تبریز) به گفتگو نشستیم. 

بازدید بیش از ۱ میلیونی از سایت نمایشگاهی تبریز 

ماهوتی در این گفتگو اظهار داشت: سال گذشته ما موفق به برگزاری ۷۶ رویداد نمایشگاهی شدیم که از این تعداد، ۶ نمایشگاه مربوط به برخی ارگان ها و سازمان ها مانند اتاق اصناف و مابقی آنها توسط مرکز نمایشگاهی و با همت برگزارکنندگان بخش خصوصی برگزار شد. متاسفانه با توجه به شرایط سیاسی کشور تنها ۵۲ شرکت خارجی در نمایشگاه های سال گذشته مرکز نمایشگاهی تبریز حضور داشتند.

حبیب-ماهوتی

وی همچنین با بیان اینکه خوشبختانه استقبال مشارکت کنندگان از نمایشگاه های ۱۴۰۳ بسیار خوب بود، بیان کرد‌: سال گذشته درصد غرفه سازی در نمایشگاه ها به ۸۵ درصد رسید. با توجه به برگزاری نمایشگاه کتاب در مرکز نمایشگاهی تبریز، در سال گذشته حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از سایت تبریز بازدید کردند.

برنامه نمایشگاه تبریز در سال ۱۴۰۳

مدیرعامل نمایشگاه تبریز در ادامه به برنامه های این مرکز نمایشگاهی در سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: تقویم نمایشگاهی سال جدید را با ۸۲ عنوان نمایشگاه بسته ایم و مجوزهای آن نیز از طرف سازمان صمت استان صادر شده است. ۴ نمایشگاه جدید نیز به نمایشگاه های امسال اضافه شدند.

ماهوتی افزود: به عقیده من استقبال از برگزاری نمایشگاه ها در سال جدید چه از طرف مشارکت کننده و چه بازدیدکننده بسیار خوب خواهد بود. خوشبختانه صنعت نمایشگاهی به رونق قبل از شیوع ویروس کرونا بازگشته است.

چالش بزرگ صنعت نمایشگاهی کشور 

وی در ادامه به بیان چالش های موجود در صنعت نمایشگاهی کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه تعداد مراکز نمایشگاهی در کشور بسیار زیاد است. از طرفی مراکز غیرتخصصی مانند بوستان ها و... نیز مشغول به برگزاری رویداد نمایشگاهی هستند. این موارد موجب شده که صنعت نمایشگاه ها به یک تجارت عام تبدیل شود این در حالی است که این صنعت در ذات خود یک تجارت کاملا تخصصی است. اگر ما به نمایشگاه ها صرفا با چشم درآمد و مثل یک عابربانک نگاه کنیم در آینده نزدیک به این صنعت، تجارت و اقتصاد کشور ضربه خواهیم زد.

مدیرعامل نمایشگاه تبریز در پایان گفت: وضعیت کشور به نحوی پیش رفته که شرکت های خارجی برای حضور در نمایشگاه های ما با مشکل روبرو هستند. این در حالی است که این شرکت ها برای حضور در نمایشگاه های ایران و ارتباط با صنعت گران و تولیدکنندگان ایرانی بسیار مشتاق هستند. حتی آنها پیشنهاد داده اند که ما در کشورهای همسایه نمایشگاه برگزار کنیم تا آنها امکان حضور داشته باشند.

سهیل فرزین
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها