در گفت و گو با سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح شد؛

کوتاهی صدا و سیما در ارتقای سواد رسانه ای مردم /«اقتصاد دیجیتال» نیازمند قانون شفاف است

احمد راستینه بیان کرد: ما در فضای مجازی می‌بایست به سمت باز تعریف شرکت هایی با ضمانت لازم و مورد اعتماد برای معرفی نیازمندی‌های اقتصادی کاربران و فعالان فضای مجازی حرکت کنیم. به نظر می‌رسد اگر این اقدامات در دستور کار قرار گیرند، دیگر شاهد اتفاقاتی مانند کوروش کمپانی نخواهیم بود.

کوتاهی صدا و سیما در ارتقای سواد رسانه ای مردم /«اقتصاد دیجیتال» نیازمند قانون شفاف است

فناوری هم مانند بسیاری از ارکان زندگی مردم که به صورت روزانه با آن سر و کار دارند، چندین وجه گوناگون دارد. گاهی ویژگی‌های مثبت فناوری نوین و استفاده از آن در فضای رسانه‌ای و همچنین فضای مجازی، آنقدر انسان را شگفت زده می‌کند که از نیمه تاریک آن غافل می‌شویم. همین موضوع فرصت خوبی را برای سوء استفاده گران فراهم کرده تا بتوانند در پشت پرده چنین فضایی و بدون حضور فیزیکی اقدام به کلاهبرداری کنند.

حال این سوال پیش می‌آید که با وجود قوانین سفت و سخت دولت که بر فضای رسانه حاکم است و با تداوم فیلترینگ جدی فضای مجازی، چطور مقابله و جلوگیری از ایجاد پرونده‌های فساد مالی از طریق فضای مجازی و همینطور رسانه‌ها با کندی انجام می‌شود و همیشه دولت زمانی سر می‌رسد که کار از کار گذشته است.

در همین راستا به مصاحبه با احمد راستینه هفشجانی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پرداختیم.

راستینه در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر راهکار مورد نظر کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص جلوگیری از افزایش کلاهبرداری ها در بستر فضای مجازی و رسانه ای بیان کرد: گام اول به صورت جدی افزایش سواد رسانه‌ای آحاد جامعه است. ضروری است تا ما ساز و کارهای لازم در جهت ارتقای سواد رسانه‌ای را جدی بگیریم. ارتقای سواد رسانه از آموزش ابتدایی شروع شده و تا مقطع دانشگاهی ادامه دارد. ما نیازمند ارتقای سواد رسانه‌ای خانواده‌ها نیز هستیم. قدم دوم شفاف‌سازی فضای رسانه‌ای از طریق برنامه‌های آموزشی است که این بار سازمان صدا و سیما باید به شکلی جدی به میدان بیاید و نقش خود را در آموزش فضای مجازی و شفاف‌سازی بستر این فضا ایفا کرده و این مسئولیت را به عهده بگیرد. متاسفانه درحال‌حاضر صدا و سیما نسبت به عرصه فضای مجازی و نقش خود به عنوان یک دانشگاه ملی را به شکلی کمرنگ بازی کرده است.

احمد-راستینه

وی همچنین در ادامه افزود: نکته سوم این است که ما نیازمند قانون شفاف و روشنی در فعالیت‌های اقتصاد دیجیتال در عرصه فضای مجازی هستیم. ما برای اصناف گوناگون در فضای حقیقی برنامه و اتحادیه داریم، اما برای شرکت‌های دیجیتال هیچ شرکت معتبری به شکل واسطه وجود ندارد تا مردم از آنها برای رصد نیازهای خود در این زمینه استفاده کنند. ما در فضای مجازی می‌بایست به سمت باز تعریف شرکت هایی با ضمانت لازم و مورد اعتماد برای معرفی نیازمندی‌های اقتصادی کاربران و فعالان فضای مجازی حرکت کنیم. به نظر می‌رسد اگر این اقدامات در دستور کار قرار گیرند، دیگر شاهد اتفاقاتی مانند کوروش کمپانی نخواهیم بود.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها