گزارش تیترکوتاه از مدت زمان بازی کردن خارجی‌ها در لیگ بیست‌وسوم

همه از بازیکن خارجی استفاده می‌کنند به جز پرسپولیس

بازیکنان خارجی حاضر در لیگ بیست و سوم باید ۶۰درصد بازی‌ها را درون زمین باشند تا برای فصل آینده یک سهمیه را از دست ندهند.

همه از بازیکن خارجی استفاده می‌کنند به جز پرسپولیس

گروه ورزشی تیترکوتاه - نسیم شیرازی: لیگ بیست و سوم در حالی شروع شد که تیم‌های لیگ برتری می‌توانستند تعداد بازیکن‌های خارجی خود را نسبت به لیگ بیست‌وسوم افزایش دهند اما به یک شرط! شرطی حساس که شاید یکی از ترمزگیرهای آوردن بازیکن خارجی بی‌کیفیت به لیگ ایران باشد، شرط واضح و روشن بیان شده است «اگر تیمی از بازیکنان خارجی خود در 60درصد بازی‌ها در زمین مسابقه استفاده نکند برای سال آینده یک سهمیه‌ی آن تیم کم خواهد شد»گرچه شاید آن کاهش یک‌سهمیه‌ای چندان هم شبیه ترمزگیر نباشد ولی به‌هرحال هشدار برای تیم‌هاست که پول‌شان را به نام آوردن بازیکن خارجی دور نریزند! به بهانه این قانون قصد داریم نگاهی بیندازیم به حضور بازیکنان خارجی در مستطیل سبز 4 هفته‌ی ابتدایی لیگ برتر ایران.

تا پایان هفته‌ی چهارم 18 بازیکن خارجی وارد زمین شدند و در این میان دو بازیکن هم منتظر تعیین تکلیف بوده و روی نیمکت یا سکوی ورزشگاه بازی تیم‌شان را تماشا کردند. این آمار تا اینجای فصل نسبت به لیگ بیست و دوم که 42 بازیکن خارجی برای 13 تیم خریداری شده بودند نشان می‌دهد که تا حد امکان دیگر خبری از بازیکنان عجیب و خرید نخواهد بود، هرچند تیم‌های حاضر در لیگ هنوز مشغول رایزنی برای اضافه کردن بازیکن خارجی به ترکیب تیم‌های‌شان یا بعد از تعطیلات لیگ یا در نیم‌فصل هستند ولی درحال حاضر و در 4 هفته از مسابقات برگزار شده 18 بازیکن برای 9 تیم لیگ برتر ایران به میدان رفته‌اند. در ادامه حضور بازیکنان خارجی در ترکیب این 9 تیم را البته در جریان 90 دقیقه بازی بدون در نظر گرفتن وقت‌های اضافه هردو نیمه بررسی می‌کنیم، یادمان نرود که تیم‌ها باید در 60درصد بازی‌ها از حضور بازیکنان خارجی خود استفاده کنند.

یک خارجی فیکس و یک بلاتکلیف در سپاهان

«نیلسون باربوسا جونیور» 31 ساله با 190 سانتی متر قد به عنوان مدافع برزیلی به سپاهان پیوسته است که با توجه به زمان بازی‌هایش پیداست مورد توجه «ژوزه مورایس» سرمربی این تیم نیز قرار گرفته است، نیلسون در بازی مقابل تیم‌های پیکان و استقلال 90 دقیقه به میدان رفت و در مقابل تراکتور هم بعد از 80 دقیقه بازی با کارت قرمز از زمین خارج شد تا بازی با ذوب آهن را به خاطر محرومیت از دست بدهد. او در مجموع 4 هفته 260 دقیقه همراه تیمش دویده است

«برایان دابو» هافبک بورکینافاسویی دیگر بازیکن مورد نظر مورایس است که هنوز قراردادش به ثبت نرسیده ولی از کنار زمین بازی‌های تیم سپاهان را تماشا می‌کند. او که سابقه بازی در باشگاه‌های بلکبرن و فیورنتینا و 20 بازی ملی را در کارنامه‌اش دارد هنوز منتظر تعیین تکلیفش است و به‌طور  رسمی از حضورش بین طلایی‌پوشان سپاهانی رونمایی نشده است. هافبک 31 ساله بورکینافاسویی که سابقه بسیار خوبی در فوتبال ایتالیا طی سال‌های اخیر دارد و در دو فصل گذشته برای ریزه اسپور و آریس به میدان رفته، قرار است در فصل پیش رو نقش مهمی در مرکز میدان برای طلایی‌پوشان اصفهانی زیر نظر مورایس ایفا کند.

10 دقیقه برای ستاره فصل قبل پرسپولیس!

«گیورگی گولسیانی» مدافع باتجربه پرسپولیس که طی سال‌های اخیر یکی از بازیکنان کم‌نوسان فوتبال ایران بوده است و سابقه‌ی بازی برای تیم‌های ذوب آهن، نساجی، سپاهان و حالا پرسپولیس را هم دارد فصل گذشته بازیکن تاثیرگذار این تیم پایتخت بود و امسال هم نامش به‌عنوان تعویض طلایی «یحیی گل‌محمدی» آورده می‌شود، هرچند که گولسیانی دوست ندارد فقط تعویض طلایی باشد ولی گل‌محمدی از این مدافع گرجستانی تنها ده دقیقه در ترکیب تیمش استفاده کرده است و او در همان ده دقیقه یک گل تاثیرگذار مقابل ذوب‌آهن هم به ثمر رساند که بازی را به تساوی کشاند و نگذاشت پرسپولیس دست خالی بازی را به پایان برساند. او در بازی با فولاد خوزستان در دقیقه 88 وارد زمین شد و مقابل ذوب‌آهن نیز دقیقه 82 به زمین رفت که کمتر از سه دقیقه بعد از ورودش گل هم زد. او تا پایان هفته چهارم تنها 10 دقیقه در زمین حضور داشته است.

گل‌محمدی همچنان اعتقادی به استفاده زیاد از «وحدت هنانوف» ندارد تا این روزها صحبت رفتن او از پرسپولیس جدی‌تر از همیشه مطرح شود. او روزهای خوبی را پرسپولیس نداشت و طی این 4 هفته حتی یک دقیقه هم به زمین بازی نرفت تا گل محمدی در مجموع داشتن دو بازیکن خارجی فقط همان ده دقیقه را از حضورشان بهره ببرد.

استقلال و یامگا همچنان کنار هم

«کوین یامگا» فرانسوی که سابقه حضور در باشگاه‌هایی چون کیه‌وو، ورونا و وایله بولد را در کارنامه‌اش دارد جزو بازیکنان خارجی کم نوسان لیگ بود که در پست‌های مختلف چون وینگر و مدافع راست و البته مهاجم شایستگی حضورش را ثابت کرده است. او که با تایید فرهاد مجیدی به استقلال آمد این‌روزها اعتماد جواد نکونام را هم به دست آورده است و این را می‌توان از حضور چشمگیر او در هر 4 بازی آبی پوشان متوجه شد. او در مقابل تیم سپاهان 90 دقیقه، مقابل استقلال خوزستان 78 دقیقه، مقابل ملوان 75 و مقابل صنعت نفت نیز 75 دقیقه در مستطیل سبز حاضر بود تا در مجموع 4 بازی 318 دقیقه در زمین بازی باشد. نکونام البته به دنبال دو خرید دیگر خارجی برای استقلال است.

بازیکن خارجی گل‌گهر دوبازی در میدان

«مارینوس اوزونیدیس» سرمربی تیم گل‌گهر سیرجان «اریک بایناما» یا باگناما را در دو هفته ابتدایی لیگ بیست‌وسوم به زمین مسابقه فرستاد تا یک 90 دقیقه مقابل پیکان و 78 دقیقه مقابل فولاد به میدان برود تا در مجموع این بازیکن گابنی 25 ساله که سومین سال حضور در فوتبال ایران را می‌گذراند 168 دقیقه برای نماینده سیرجان پا‌به توپ شده باشد.

حضور همراه با گل «علا» برای نساجی

«علا عباس» که در اصل عراقی است به‌عنوان مهاجم تاثیرگذاری برای تیم نساجی ظاهر شد او در سه بازی حضور داشت که 55 دقیقه مقابل گل گهر، 70 دقیقه مقابل صنعت نفت و 60 دقیقه مقابل مس رفسنجان به میدان رفت و یک گل هم دقیقه 49 به تیم صنعت نفت زد تا جزو بازیکنان خارجی گل‌زن تا پایان هفته چهارم لیگ برتر قرار بگیرد. او در مجموع 185 دقیقه برای نساجی به میدان رفته است.

صنعت نفت و حداکثر استفاده از بازیکنان خارجی

«عبدا... ویسی» بیشترین استفاده را از سه بازیکن عراقی خود برده است، این را می‌توان از آمار حضور این سه بازیکن در زمین متوجه شد. فوهاد یا «فهد طالب رحیم»، دروازه بان 28 ساله تیم صنعت نفت در هر 4 بازی مقابل تیم‌های استقلال، نساجی، پیکان و فولاد 90 دقیقه فیکس بازی کرده و «عباس قاسم» مدافع 32 ساله‌ی این تیم هم همراه فهد در هر 4 بازی حضور ثابت داشته است.

«علی یوسف» نیز که در جریان برتری 2 بر یک صنعت‌نفت آبادان مقابل فولاد خوزستان، سازنده گل اول تیمش بود، توانست در هفته سوم هم فرشته نجات نفتی‌ها باشد و در شرایطی‌که شاگردان ویسی در آستانه شکست خانگی بودند، در واپسین ثانیه‌ها یعنی دقیقه 96 دروازه پیکان را باز کند تا هم اولین گل خود در لیگ بیست‌وسوم را به‌ثمر برساند و هم تیمش را از تحمل دومین باخت خانگی پیاپی نجات دهد. او نیز مانند هم‌تیمی‌هایش هر 4 بازی را فیکس در زمین مسابقه بود تا در مجموع 90 دقیقه هر بازی هر کدام 360 دقیقه همراه دیگر یاران صنعت نفت برای موفقیت تیم‌شان بجنگند.

استفاده مناسب تراکتور از چهار خارجی‌

«پاکو خمس» در تراکتور چهار بازیکن نامدار را در اختیار دارد، «گوستاو واگنین» برزیلی یکی از آن بازیکنان است که سابقه بازی برای تیم‌های لچه و نووارا را هم دارد و فصل قبل با 3 گل و 2 پاس گل برای تراکتور جایش را در تیم محفوظ نگه داشت. او در این 4 هفته هم 66 دقیقه مقابل سپاهان، 66 دقیقه مقابل پرسپولیس و 90 دقیقه مقابل مس و استقلال خوزستان قرار گرفت که در بازی با آبی‌پوشان خوزستانی در نود و دومین دقیقه‌ی بازی یک گل را برای تراکتور به ثمر رساند تا بازی خوبش را با گل خود کامل کند و با خیال راحت به تعطیلات فیفادی برود. او در مجموع 318 دقیقه در بازی بوده است.

«آلوارو خوزه خیمنز گررو» که در اصل اسپانیایی است و در تیم‌های جوانان رئال مادرید و ختافه هم بازی کرده است از باشگاه کادیز لالیگا به تراکتور آمده است  و تا کنون 70 دقیقه مقابل سپاهان، 66 دقیقه مقابل پرسپولیس، 71 دقیقه مقابل مس و 81 دقیقه مقابل استقلال خوزستان به میدان رفته است که در مجموع 288 دقیقه برای تراکتور بازی کرده است.

«ریکاردو آلوز» که برای جوانان پورتو و بلننسس هم بازی کرده و جزو بهترین پاسورهای فصل گذشته هم بود، این فصل نیز مقابل تیم‌های سپاهان، پرسپولیس، مس و استقلال خوزستان 90 دقیقه فیکس بازی کرد که اولین پاس گل فصل جدید خود را هم در هفته‌ی چهارم مقابل تیم خوزستانی استقلال داد تا دوباره به بهترین پاسور شدن در پایان فصل جدی‎‌تر نگاه کند. آلوز در این 4 هفته 360 دقیقه برای تیمش به میدان رفته است.

صفا هادی عراقی هم دیگر خارجی تراکتور است که فصل گذشته هزار و 795 دقیقه در 26 بازی برای تبریزی‌ها به میدان رفت. این هافبک سرشناس عراقی در هفته اول در ترکیب اصلی تراکتور مقابل سپاهان قرار گرفت اما در دقیقه 86 از بازی اخراج شد تا بازی بعدی با پرسپولیس را از دست بدهد. در دو دیدار بعدی هم تنها در یک بازی(مقابل استقلال خوزستان) به میدان رفت و البته 90 دقیقه بازی کرد تا در مجموع 176 در این فصل به میدان رفته باشد.

علی عدنان و گل به خودی

یکی از بازیکنان بزرگ حاضر در لیگ ایران «علی عدنان» است که برای تیم مس رفسنجان به میدان می‌رود، او که سابقه حضور در سری آ ایتالیا و باشگاه‌هایی چون اودینزه و آتالانتا را هم دارد این روزها در مس شرایط پرنوسانی را سپری می‌کند. او که کاپیتان تیم ملی عراق هم بود و مصدومیت شدید پارگی رباط صلیبی را پشت سر گذاشته است برای رفسنجانی‌ها در مجموع 234 دقیقه به میدان رفته که مقابل تیم شمس آذر یک گل به خودی هم ثبت کرده است. او تا کنون 46 دقیقه مقابل نساجی، 90 دقیقه مقابل تراکتور، 68 دقیقه مقابل هوادار و 30 دقیقه مقابل شمس آذر بازی کرده است.

«منتظر محمد» نیز دیگر بازیکن این باشگاه است. بازیکن عراقی 23 مرداد ماه به طور قرضی به مس رفسنجان پیوست و 46 دقیقه هم برای این تیم مقابل تراکتور بازی کرد. او یکی از بازیکنان مورد توجه جواد نکونام بود که به دلیل رعایت نشدن سقف بودجه استقلال این بازیکن فعلا در ترکیب مس توپ می‌زند.

ناکامی فولاد با بیشترین خارجی

فولاد خوزستان که روزهای عجیبی را در این 4 هفته پشت سر گذاشت بیشترین تعداد بازیکنان خارجی را هم به خود اختصاص داده است، آن‌ها که کارشان را با «علی منصوریان» شروع کردند و در ادامه بعد از برکناری منصوریان با «اولی گلادیسون» ادامه دادند تا تکلیف سرمربی این تیم مشخص شود از 5 بازیکن در تمام مسابقات کم و بیش استفاده کردند.

«کریستوفر کنت» 33 ساله از اتریش، دروازه بانی با 184 سانتی متر قد که فصل گذشته عملکرد خوبی را درون دروازه فولاد داشت امسال هم برای فولادی‌ها در سه بازی تمام 90 دقیقه را در دروازه حضور داشت. کنت که فصل قبل در 30 مسابقه برای فولادی‌ها به میدان رفت و در 15 دیدار موفق به ثبت کلین‌شیت شد در 4 هفته ابتدایی لیگ بیست و سوم شرایط خوبی را ندارد و گلباران شدن فولادی‎‌ها قطعا برای او هم خوشایند نیست. او که سابقه بازی برای تیم‌های هوفنهایم و پانه‌تولیکوس را در کارنامه‌اش دارد  90 دقیقه مقابل تیم های پرسپولیس، صنعت نفت، ملوان و در مجموع 270 دقیقه درون دروازه ایستاد.

«موسی کولیبالی» مدافع 30 ساله اهل مالی، که سابقه بیش از ۹۰ بازی برای تیم فولاد را در کارنامه دارد تا کنون به عنوان مدافع ۱۰ گل برای فولادی‌ها به ثمر رسانده است. او در این فصل نیز 90 دقیقه مقابل پرسپولیس، 53 دقیقه مقابل صنعت نفت، 90 دقیقه مقابل ملوان و در مجموع 233 دقیقه برای فولاد به میدان رفته است.

«جفرسون باهیا»، مدافع برزیلی فولاد 4 بازی نود دقیقه‌ای به میدان رفته است که در مجموع با 360 دقیقه شاید به‌نوعی بشود گفت از گذشته تا کنون یکی از بازیکنان خارجی در لیگ ایران است که دقایق زیادی را برای تیمش بازی کرده است.

«لوکاس کاندیدو سیلوا» که ملیتش با "باهیا" مشترک است سابقه بازی در اتلتیکو مینیرو و تیم ملی زیر 20 سال برزیل را در کارنامه‌اش دارد. این هافبک 29 ساله در فصل جدید 86 دقیقه مقابل پرسپولیس، 56 دقیقه مقابل گل گهر، 75 دقیقه مقابل صنعت نفت و 66 دقیقه مقابل ملوان بازی کرده است که در مجموع 283 دقیقه پا به توپ شده است.

«گادوین منشا» مهاجم نیجریه‌ای فولادی‌ها هم هنوز نتوانسته است مشکل خط حمله این را حل کند و او هنوز با همان دقایق حضورش در تیم پایش به گلزنی باز نشده است. منشا تا کنون با مجموع 189 دقیقه، 69 دقیقه مقابل پرسپولیس، 75 دقیقه مقابل صنعت نفت و 45 دقیقه مقابل ملوان به میدان رفته است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها