تیترکوتاه بررسی کرد؛ چرا تیم‌های صنعتی و خصوصی معاف از شفاف‌سازی هستند؟

ریخت‌وپاش پنهانی در سایه فشار به استقلال و پرسپولیس/ جلالی: باید دستورالعمل مشترک صادر شود

شفاف‌سازی در قراردادهای فوتبال باید مربوط به تمام تیم‌ها باشد اما فقط برای دو باشگاه پرطرفدار پایتخت اعمال می‌شود.

ریخت‌وپاش پنهانی در سایه فشار به استقلال و پرسپولیس/ جلالی: باید دستورالعمل مشترک صادر شود

گروه ورزشی تیترکوتاه - نسیم شیرازی: شفافیت قراردادها موضوعی قابل بحث با علامت سوال‌هایی است که سال‌ها توضیح شفافی به آن داده نشده است. قانون شفافیت قراردادها و البته به طبع آن اطلاع رسانی و آگاهی افکار عمومی از رقم قراردادهای بسته شده چند سالی هست که مورد توجه مردم به خصوص علاقه‌مندان به فوتبال قرار گرفته است ولی موضوعی که همچنان ذهن مردم را بعد از سال‌های اجرای طرح شفاف‌سازی همچنان مشغول نگه داشته این است که چرا این قانون فقط شامل حال دو تیم قرمز و آبی پایتخت می‌شود و چرا تیم‌های صنعتی افشای دقیق و کامل قراردادها را انجام نمی‌دهند.

تب رسانه‌ای؟

شاید یکی از مواردی که باعث این اتفاق می‌شود تب رسانه‌ای است که بعد از افشای قراردادهای دو تیم پایتخت فروکش می‌کند و با تحلیل رقم قراردادها کم‌تر سراغ دیگر تیم‌های لیگ برتر می‌روند. هر چند که دور زدن رقم و سقف قراردادها چیز بعید و عجیبی در فوتبال ایران نیست ولی باز هم حساسیت رسانه‌ها و افکار عمومی روی انتشار رقم قراردادهای دو تیم پرسپولیس و استقلال به قدری زیاد است که این برگه‌ی ثبت شده روی کاغذ منتشر می‌شود ولی آیا سایر تیم‌ها نیز این‌گونه فشار افکار عمومی روی شفاف‌سازی قراردادهای‌شان را دارند؟

چرا شفاف‌سازی؟

شاید برای شما هم سوال باشد وقتی دور زدن قانون کار سختی در فوتبال به نظر نمی‌رسد چرا اصلا مساله شفاف‌سازی قراردادها مطرح شد؟ شاید برای پاسخ به این سوال هنوز هم چندان قانع‌کننده نباشد چرا که به گفته برخی از کارشناسان فوتبال امکان این که رقم ثبت شده با رقم توافقی متفاوت باشد وجود دارد ولی حالا چرا اصلا اصل شفاف‌سازی مورد توجه قرار گرفت؟ اولین بخش مربوط به مقوله بیت‌المال بود، اول این‌که یکی از راه‌های پیشگیری و مقابله با فساد در فوتبال، شفافیت در قراردادها و لزوم پاسخ‌دهی مدیران باشگاه‌ها در مقابل تصمیمات‌شان است تا از همان ابتدا بدانند که در صورت خرید کم‌ارزش و یا تشکیل پرونده‌های فیفا و دیگر مراجع قانونی فوتبال، مردم حواس‌شان به رقم قراردادها هست و به نوعی مسئولان حواس جمع‌تر حرکت می‌کنند و دومین مورد هم که سازمان خصوصی‌سازی روی آن تاکید دارد مساله بورس است، این که قراردادهای دو تیم پرسپولیس و استقلال روی سامانه کدال ثبت می‌شود برای اطلاع سهام‌داران از میزان هزینه و درآمد است و با انتشار قراردادها می‌توان جلوی سواستفاده، پولشویی والبته ضررهای مالی را تا حد بسیار زیادی گرفت ولی این‌که چرا تاکید شفاف‌سازی فقط روی تیم‌های پرسپولیس و استقلال است بحثی است که هنوز علامت سوالش قوی‌تر از علامت سوال‌های دیگر باقی است.

دستورالعمل صادر شود

یکی از کارشناسان به نام فوتبال ایران در گفت‌وگو با تیتر‌کوتاه از دستورالعملی قاطع برای این موضوع گفت و بیان کرد: فکر نمی‌کنم محدودیتی برای این‌که بقیه باشگاه‌ها رقم قراردادشان را اعلام کنند یا این‌که فقط دو باشگاه این رقم را اعلام کنند وجود داشته باشد!

مجید جلالی افزود: اگر نهادی بگوید که همه‌ی تیم‌ها و باشگاه‌ها باید اعلام کنند و این به صورت یک دستورالعمل باشد در آن صورت همه‌ی تیم‌ها و باشگاه‌ها باید رعایت کنند ولی این‌که چرا فقط دو تیم اعلام می‌کنند یا باید اعلام کنند موضوع قابل رسیدگی است.

مربی اسبق لیگ برتر فوتبال ایران اظهار کرد: به نظر من از سوی فدراسیون، وزارت ورزش و یا حتی خصوصی‌سازی که روی این مورد تاکید داشتند باید یک دستورالعمل مشترک و قاطع صادر شود تا همه‌ی تیم‌ها بدون هیچ تبعیضی رقم‌ قراردادهای‌شان را اعلام کنند.

قانون برای همه؟

قرار بود همه باشگاه‌ها به دستور سازمان خصوصی‌سازی مبالغ قراردادها و اسپانسرینگ خود را منتشر کنند تا همه در جریان هزینه و درآمد تیم‌ها قرار بگیرند ولی باز هم قانون مستندی برای این‌که تیم‌های بخش خصوصی هم باید از این دستور پیروی کنند یا نه پیدا نشد. با این حساب اگر قانونی برای تمام تیم‌ها وجود نداشته باشد تمام تیم‌های لیگ برتری شامل این طرح شفاف‌سازی نمی‌شوند و تیم‌های خصوصی که عضو بنگاهی خصوصی هستند این دستور را ندارند و به همین دلیل این قانون برای تمام تیم‌های لیگ برتر اجرا نمی‌شود و شاید نمونه ای از تبعیض هم باشد. البته یادمان نرود که سال گذشته مدیرعامل باشگاه آلومینیوم گفته بود که سازمان خصوصی‌سازی از شرکت ایرالکو خواسته تا قراردادها را منتشر کند که اگر آن ادعا درست باشد یعنی تمام تیم‌ها شامل این طرح باید باشند!

باشگاه‌هایی که به صنعت وصل هستند

تعداد باشگاه‌هایی که به صنعت و بخش خصوصی وصل هستند در لیگ برتر ایران کم نیست، سپاهان، ذوب آهن، فولاد، تراکتور، آلومینیوم، مس، صنعت نفت و ... نمونه‌ای از تیم‌های صنعتی حاضر در لیگ برتر هستند که ظاهرا الزامی برای شفاف‌سازی رقم قراردادشان وجود ندارد و هیچوقت کسی به طور دقیق نمی فهمد که رقم قراردادشان  چقدر است. آیا آن‌ها که با توجه به بودجه قابل توجهی که می‌توانند در اختیار داشته باشند از قانون شفاف‌سازی رقم قراردادها تبعیت می‌کنند و آیا الزامی برای در اختیار قرار دادن آن برای عموم دارند؟ اصلا چرا هر ازگاهی رقم قرارداد سرخابی‌ها در رسانه‌ها لو می‌رود ولی این اتفاق هرگز برای تیم‌های صنعتی رخ نمی‌دهد؟

نهادهای بالا دستی شفافیت خواسته‌اند

دهم تیرماه امسال بود که نشست تدوین و شفاف‌سازی درخصوص دستورالعمل ناظر بر سقف بودجه و تشریح قوانین نقل و انتقالاتی، با حضور سرپرست سازمان لیگ، نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال، مشاور عالی رئیس فدراسیون و مسؤول کمیته نقل‌وانتقالات سازمان لیگ  برگزار شد  که در این نشست نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال به طور واضح گفت که نهادهای بالادستی پیگیر این موضوع هستند چرا که به گفته او فضای اقتصادی کشور و نظارت بر میزان مبلغ قرارداد تیم‌های باشگاهی که سهام عدالت دارند و شرکت‌های دولتی و صنعتی موضوع نامه نهادهای بالادستی بوده و آن‌ها از فدراسیون فوتبال توضیح خواسته بودند. او به صندوق‌های بازنشستگی که حق و حقوق بازنشسته‌ها یا سهام عدالت که حق‌وحقوق دهک‌های پایین جامعه است و در بسیاری از این شرکت‌ها سهام دارند هم اشاره کرده و بیان کرده بود همان‌ها مکاتباتی با نهادهای بالادستی کردند و خواستار این شدند که در بحث قراردادهای تیم‌های باشگاهی نظارت جامعی باشد و از آن‌ها گزارش خواستند. حتی مبلغ قراردادها را نیز خواستند، چراکه با این شرکت‌ها مشارکت و حق ورود به این مسائل را دارند.

تبعیض را تمام کنید

طرح شفاف‌سازی مبلغ قراردادها برای تمام تیم‌های دولتی درصورت باورپذیری رقم ثبت شده در سامانه موضوعی است که برخی کارشناسان فوتبال و مدیران دو باشگاه پایتخت آن را برای همه‌ی تیم ها لازم می دانند و معتقدند اگر قرار است قانونی باشد باید برای همه‌ی تیم‌ها به خصوص تیم‌های صنعتی که ورود و خروج مبالغ‌شان می‌تواند بیشتر هم باشد مورد توجه قرار بگیرد و این که فقط این طرح را برای دو تیم انجام دهند تبعیض آمیز است. آن‌ها معتقدند اگر این طرح لازم‌الاجرا است باید طبق یک قانون مصوب به تمام تیم‌ها ارسال و نظارت کافی روی اجرای آن انجام شود.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها