گزارش تیترکوتاه از خطر بزرگی که آینده آرات حسینی را تهدید می‌کند

پدیده‌ای که شاید قد نکشد

فوق تخصص آسیب‌های شانه در پاسخ به وضعیت فعالیت ورزشی کودکانی چون آرات حسینی معتقد است فعالیت‌های ورزشی سنگین، همیشه همراه با آسیب‌های ورزشیست که با اختلال رشد سریع‌تر و شدیدتر همراه است.

پدیده‌ای که شاید قد نکشد

گروه ورزشی تیترکوتاه - نسیم شیرازی: آرات 10 ساله با سیکس پک‌هایش از همان ماه‌های اول کودکی بر سر زبان‌ها افتاد. همان موقع که پدرش محمد میوه‌فروشی‌اش را بست تا از آرات قهرمان بسازد، آن هم نه یک قهرمان مانند تمام قهرمان‌ها. او می خواست از پسرش رکوردداری بسازد که در سن کم حتی به مدال المپیک می‌رسد و نامش را در گینس ثبت می‌کند. البته بعدها این مسیر به زمین چمن فوتبال و انگلیس رسید. به لیورپولی که هیچ وقت مشخص نشد آرات چطور به آن باشگاه رفت و چطور از آن بیرون آمد. البته که پدر آرات همین چند روز پیش در فضای مجازی دلیل برگشت‌شان از انگلیس را دلتنگی آرات برای مادرش عنوان کرد و پیش از آن هم آرات گفته بود که هوای لیورپول را دوست ندارد.

آرات در مسیر برگشتش به ایران مورد استقبال آکادمی سپاهان قرار گرفت ولی از حضورش در این باشگاه چیزی نگذشت که پدر دستش را گرفت و از باشگاه رفت، البته روزهای اول با روی خوش ولی مدتی بعد با گلایه از امکانات کم که در اختیار خانواده‌اش قرار داده شده بود. همین هم صدای مسئولان باشگاه سپاهان را درآورد. ابتدا مدیر آکادمی و بعد مربی بدنساز و کم‌کم مردم هم به آن اضافه شدند. آن هم فقط با گفتن یک جمله «جان آرات در خطر است»

سلامتی این پدیده ایرانی برای دوستدارانش در فضای مجازی و البته حامیان حقوق کودکان و ورزش‌دوستان پراهمیت‌تر از آنی بود که حتی پدرش هم انتظار داشت. این بار پدر به این ادعا معترض و یادآور شد که هیچ اجباری برای تمرینات آرات نیست و او خودش از همان ابتدای کودکی به سوی سخت تمرین کردن آمد. از آن روز به بعد هر بار موضوعی در این باره شنیده می‌شود. حقوق‌دانی که معتقد است این یک پرونده‌ی کودک آزاریست و نباید منتظر شاکی خصوصی ماند تا بعضی از مردمی که با دیدن عکس‌های جدید آرات در لیورپول که همان موقع حضورش در باشگاه از او گرفته شده و پدرش به تازگی تعدادی دیگر را منشتر کرده از این ادامه‌ی اصرار بر سبک تمرینات عصبانی شده اند. البته در این میان هنوز عده‌ای از پدر آرات و مدل تمریناتش حمایت می‌کنند و شاید همین حمایت‌ها یا به گفته‌ی بعضی روانشناسان ترس از برگشت به عقب است که باعث مقاومت پدرش شده است. او در برابر انتقادها در آخرین نوشته‌اش گفته «مسی اگر مسی شد به خاطر به دنیا نیامدنش در ایران بود.» 

آراتی که به گفته‌ی پدرش فارسی هم نمی‌داند، بدون دانستن این انتقادها تمریناتش را با جدیت انجام می‌دهد گویی چیزی جز تمرین ورزشی را برای زندگی کردن نیاموخته باشد. به گفته فوق تخصص شانه و زانو درباره‌ی تمرینات آرات «در دهه ابتدایی رشد نوع فعالیت ورزشی کودکان اهمیت ویژه ای دارد چرا که صفحه رشد در این دهه بسیار پراهمیت و بسیار آسیب‌پذیر است.»

 

کوتاهی قد و پاهای پرانتزی در انتظار آرات؟

دکتر رضا شیروانی بختیاری در این باره به خبرنگار تیترکوتاه گفت: «اگر کودکی در زیر ده سالگی دچار آسیب صفحه رشد شود احتمال تخریب صفحه رشد و اختلال رشد در آن بچه بسیار بالاست و همچنین در مورد فعالیت‌های ورزشی هم صفحه رشد تاثیرپذیر است.

گرچه مربی بدنساز آکادمی سپاهان ماجرای بسته شدن صفحه رشد آرات را نه تکذیب کرد و نه رد ولی فوق تخصص ارتوپد که با ورزش و آسیب‌های ورزشی به دلیل مراجعه ورزشکاران به طور کامل آشناست از فعالیت‌های ورزشی شدید کودکان را منع می‌کند و می‌گوید: «فعالیت‌های معمول ورزشی و بازی‌های کودکانه در کنار خواب کافی و تغذیه مناسب باعث رشد بهتر در کودکان می‌شود اما فعالیت‌های ورزشی شدید و پرتکرار بخصوص اگر بیش از 20 ساعت در هفته باشد باعث اختلال رشد و می‌شود و از آن‌جایی که بیشترین رشد قدی انسان‌ها در صفحات رشد اطراف زانو حاصل می‌شود، در صورت فشار زیاد، این صفحات دچار اختلال می‌شود که از جمله‌ی آسیب‌هایش کوتاهی قد، پرانتزی شدن زانو، ساق و ران است.»

بعد از شنیدن خبر شوکه کننده‌ی آسیب به صفحات رشد آرات حتی اگر هنوز بسته نشده و یا به طور کامل بسته نشده باشد بسیار از خانواده‌ها که به دنبال موفقیت فرزندان‌شان و حتی ادامه رو راه آرات بودند حالا نگران و مستاصل هستند و حتی نمی‌دانند برای ادامه‌ی مسیر کدام راه را انتخاب کنند. دکتر شیروانی توصیه‌اش را تکرار می‌کند: «برای کودکان زیر 10 سال فعالیت‌های پرفشار ورزشی انجام نشود و همین‌طور فعالیت‌ها به صورت اینتروال انجام شود، یعنی یک‌روز تمرین و دو روز استراحت و البته هر ماه یک هفته استراحت کامل.»

 

بازی‌های کودکانه برای قهرمانان آینده 

دکتر شیروانی برای خانواده‌هایی که می‌خواهند از فرزندان‌شان قهرمان بسازند است راه حل دارد: «بازی‌های کودکانه می‌تواند مسیر رشد و خلاقیت ورزشی کودکان را بارور کند و لازم است هر سه ماه، کودک تحت تمرین ورزشی حتی کم‌فشار معاینه و رشد قدی وی کنترل شود تا در صورت اختلال و یا آهسته شدن رشد، اقدامات لازم انجام گیرد. فعالیت‌های ورزشی سنگین، همیشه همراه با آسیب‌های ورزشیست که در صورت رخداد این نوع آسیب‌ها، اختلال رشد سریع‌تر و شدیدتر نمایان می‌شود.»

حالا آرات و پدرش که چیزی جز موفقیت ورزشی و ثبت رکورد نمی‌خواستند درگیر چالش و نگرانی بزرگ شده‌اند. نگرانی که حتی دوستداران این ورزشکار کوچک را هم وادار به عکس‌العمل کرده است. کودکی که سه سالگی‌اش را با شرکت در برنامه «اعجوبه‌ها» در یک شبکه چینی گذراند و صدای تشویق‌ها شاید قدرت علم ورزش را از ذهن اطرافیانش گرفت. حالا همه بیشتر از نگرانی برای حیف نشدن استعدادها و تلاش آرات ده ساله، نگران سلامت او هستند. نگرانی که حتما پدر او هم چه بخواهد چه نخواهد در دلش حس می‌کند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها