سهراب انتظاری در گفت‌وگو با تیترکوتاه: دربی، جام حذفی را زیبا می‌کند

امیدوارم برادرزاده‌ام بدرخشد ولی پرسپولیس برنده شود

مهاجم اسبق پرسپولیس که امروز (پنجشنبه) برادرزاده‌اش با تیم هوادار، مقابل پرسپولیس به میدان می‌رود امیدوار است تیم موردعلاقه‌اش پیروز شود و جام حذفی را هم مال خود کند.

امیدوارم برادرزاده‌ام بدرخشد ولی پرسپولیس برنده شود

گروه ورزشی تیترکوتاه- نسیم شیرازی: امروز سرخپوشان پایتخت مقابل تیم باانگیزه‌ی هوادار قرار می‌گیرند تا بتوانند با غلبه بر این تیم یک گام دیگر خود را به کاپ حذفی نزدیک کنند. در این باره با سهراب انتظاری‌ پیشکسوت نه‌چندان قدیمی تیم پرسپولیس گفت‌و‌گو گرفتیم که صحبت‌های او را درباره‌ی این بازی، جایگاه پیشکسوتان پرسپولیس و لزوم بودن یحیی گل‌محمدی در ادامه‌ی راه با پرسپولیس در ادامه خواهید خواند.

 

ابتدا درباره‌ی بازی هفته آخر لیگ و قهرمانی پرسپولیس بگویید.

بگذارید اول برگردیم به بازی خوبی که مقابل گل‌گهر در تهران انجام دادیم و با یک نتیجه خیلی خوب توانستیم گل‌گهر را شکست دهیم و این باعث شد تا با یک آمادگی ذهنی و روحیه خیلی خوب مقابل نساجی بازی کنیم. فکر می‌کنم مقابل نساجی هم خیلی پرانگیزه، پرنشاط و سرحال بازی را شروع کردیم و همه چیز هم دست به دست هم داد، اتحادی که در تیم به وجود آمد، یکدل شدن تیم باعث شد همه از جان بگذارند. این بازی را بچه‌ها خیلی پرتلاش شروع کردند و حُسنی که بازی با نساجی داشت این بود که خیلی زود توانستیم به گل برسیم و همین از استرس تیم کم کرد، نساجی در ۱۵ دقیقه‌ی ابتدایی یک اخراجی هم داد تا همه چیز به نفع پرسپولیس شود و همان نیمه اول یک گل دیگر هم به ثمر رسید و خیلی خوب توانستند بازی را کنترل کنند و به گل‌های بعدی هم در نیمه‌ی دوم برسند تا در نهایت قهرمانی را به هواداران عزیز هدیه بدهند.

 

نساجی هم در این بازی خلع سلاح شد.

نساجی قبل از این‌که مربی خارجی‌اش بیاید تیم قدرتمند و خوبی بود و همه روی آن حساب می کردند و ندیده بودم که نساجی در خانه‌ی خود چهار گل بخورد. بعد از آمدن مربی خارجی بیشتر بازی‌هایش را باخته است و به هیچ وجه در خور نام نساجی نتیجه نگرفته است. شاید اگه دو سه هفته زودتر آمده بود هم نساجی خطر سقوط را هم احساس می‌کرد! من بچه‌ی مازندرانم و این خیلی برای خود من هم ناراحت کننده‌است، به نظر من نساجی اصلا در حد و اندازه نام خودش بازی نکرد. البته درست است که پرسپولیس، خیلی خوب بازی کرد، ولی حتی بازی‌های گذشته‌ نساجی را هم که دیدم در حد نام این تیم نبود.

 

عملکرد علیرضا حقیقی چطور بود؟

علیرضا به نظرم چند موقعیت خیلی خیلی خوب را از تیم ما گرفت و فکر می‌کنم اگر درون دروازه نبود با گل‌های بیشتری شکست می‌خوردند، او دروازه اش را با چندین واکنش‌ خوب از گل حتمی نجات داد.

 

دوباره بحث حمایت از پرسپولیس مطرح شده، نظر شما درباره‌ی این صحبت ها چیست و آیا داوری‌ها نقشی داشت؟

پرسپولیس در هشت سال گذشته شش بار قهرمان و دو بار نایب‌قهرمان شده است، فکر می‌کنم این به‌خاطر برنامه‌ریزی صحیح باشگاه بود. حالا برخی‌ها خیلی راحت مصاحبه می‌کنند که داوری و زمین و زمان را به هم می‌بافند تا به نوعی قهرمانی تیم ما را لوث کنند. قدرت باشگاه‌مان آن‌قدر بالا بود که توانست طی هشت سال کارهای بزرگی انجام دهد. در این سال‌ها نتایجی که پرسپولیس گرفته، بازی‌هایی که انجام داده در حد نام پرسپولیس بود و متاسفانه خیلی راحت هر فردی مصاحبه می‌کند و شخصیت داوران ما را حفظ نمی‌کنند و همه را زیر سوال می‌برند! آن‌ها خانواده دارند، خیلی راحت به داوران تهمت می‌زنند. یعنی یک مقام مافوق نیست که اجازه ندهد هر فردی راجع به داوری نخواهد مصاحبه کند؟ داوران قشر زحمت‌کشی هستند. سوال من این است که چرا چند هفته قبل که سپاهان صدر بود و استقلال دوم، هیچ حرفی زده نمی‌شد؟ نمی‌گفتند همه چیز به نفع پرسپولیس است و صدای‌شان در نمی‌آمد و این در حالیست که به نظر من پرسپولیس از داوری بیشتر از همه این تیم‌ها متضرر شده است. داوران می‌توانند اشتباه کنند اما این‌که خیلی راحت بیاییم به داوران تهمت بزنیم به نظر من نشان ضعف‌شان است. ضعف باشگاهی‌شان را به نوعی می‌خواهند گردن یکی دیگر بیندازند. باید واقع بینانه نگاه کنند و بدانند که پرسپولیس در حال حاضر قدرت اول فوتبال ایران است، آن‌هم نه الان بلکه حدود هشت سال است که قدرتش را با فوتبالش و مقام‌هایی که در ایران و آسیا به‌دست آورده نشان داده است.

 

این‌که داوری ما واقعا سال بدی را پشت سر گذراند را قبول دارید؟

نمی‌خواهم از داور حمایت کنم، چون من خودم فوتبالی بودم می‌دیدم که قشر زحمت‌کشی هستند، از داوری امسال به یک نحوی همه تیم‌ها متضرر شدند، شکی در آن نیست. ولی سوال این‌جاست که ما چه به این داوران دادیم که از آن‌ها کیفیت بیشتر می‌خواهیم؟ فقط یک تست آمادگی بدنی بگیریم و بگوییم بیایید کلاس همه چیز است؟ آیا در طی امسال و سال‌های قبل کلاس‌های توجیهی درست‌و‌حسابی گذاشتیم؟ با این بضاعت و امکاناتی که داوران‌مان دارند، با فشاری که تحمل می‌کنند خیلی هم خوب داوری کردند، ولی این‌که امسال داوری نسبت به سال‌های قبل ضعیف‌تر بود را نمی‌توانیم کتمان کنیم و همه‌ی تیم‌ها به نحوی متضرر شدند. ولی جالب است آقای افشاریان به تلویزیون آمد و با همه‌ی عالم و آدم دعوا داشت. آقای افشاریان! شما باید امکانات را برای این داوران فراهم کنی. اگر فردی انتقاد می‌کند باید انتقاد را بپذیری نه این‌که با عالم و آدم دعوا داشته باشی. تیم‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، ما باید امکانات اولیه را فراهم کنیم. داوران یک ست رادیو ندارند بعد دنبال وی ای آر هستیم؟! این‌که می‌گویند داوران از هندزفری استفاده می‌کنند در عصر الکترونیک و کامپیوتر خنده‌دار است. یک ست رادیویی برای این داوران مهیا نشده بعد انتظار داشتن بهترین داوران را داریم.

 

جدا از داوری مشکل تماشاگرنما را هم هنوز داریم. هنوز هم شاهد پرتاب اشیا به داخل زمین هستیم و در بازی پرسپولیس و نساجی هم دیدیم.

حدود سه سال که کرونا بود و تماشاچی نداشتیم، بعد از چند سال دوباره امسال تماشاچی وارد استادیوم شد. حالا از سی درصد، چهل درصد و پنجاه درصد که این هم فقط مختص فوتبال ماست! فوتبال بدون تماشاچی هیچ معنایی ندارد و این عین واقعیت است. اشیا پرتاب کردن و الفاظ نامناسب استفاده کردن برمی‌گردد به این‌که ما فرهنگ‌سازی نکردیم، اگر به سردر همه‌ی باشگاه‌ها نگاه کنیم زده‌اند باشگاه فرهنگی ورزشی، باشگاه‌های ما باید زیرسازی و فرهنگسازی کنند، خود باشگاه‌ها باید ریشه‌یابی و فرهنگسازی کنند. اگر چنین اتفاقاتی پیش بیاید مسئولیتش پای خود آن باشگاه‌هاست. امیدوارم که همه دست به دست هم بدهیم چون نسل جوان زیاد داریم، نسل جوان ما باید با یک فرهنگ جدید وارد استادیوم شوند. امیدوارم روزی برسد تا تماشاچیان به‌خصوص خانم‌ها در فضای مناسب وارد استادیوم شوند.

 

پرسپولیس هنوز جام حذفی را دارد، به نظر شما می‌تواند هر دو جام را بگیرد؟

به نظر من دور از دسترس نیست، الان پرسپولیس یک بازی با هوادار دارد و هوادار تیم خیلی خوبیست، از تیم هوادار شناخت دارم و برادرزاده‌ام در این تیم بازی می‌کند.

 

با این حساب طرف کدام تیم هستید؟

خب امیدوارم که برادرزاده‌ام بازی خیلی خوبی را انجام بدهد اما در نهایت پرسپولیس برنده باشد، به هرحال من پرسپولیسی و طرفدار پرسپولیسم. ما نباید تیم هوادار را دست کم بگیریم، هوادار در دور برگشت لیگ برتر تیم ما را شکست داد، نمی‌خواهیم صحبت از انتقام کنیم ولی مربی این تیم تجربه‌ی خوبی در جام حذفی دارد و دو بار قهرمان این جام شده است. البته که تیم ما از نظر روحی شرایط خوبی دارد و امیدوارم که بازیکنان از حال و هوای قهرمانی بیرون آمده باشند و تمرکزشان را روی بازی با هوادار بگذارند. از این بازی که به سلامت عبور کنیم و دربی را در پیش داریم و امیدوارم که باز مردم ما که لایق بهترین‌ها هستند یک دربی خوب دیگر را ببینند، زیبا می‌شود که فینال جام حذفی دربی باشد.

 

باشگاه پرسپولیس در مقطع فعلی از پیشکسوتان حمایت می‌کند؟

قبل از کرونا، علی آقا پروین در کمیته پیشکسوتان همه‌ی قدیمی‌ها را دور هم جمع و هفته‌ای دو جلسه برنامه‌ریزی کرده تا کنار هم فوتبال بازی کنیم و دور هم باشیم. حتی علی آقا زحمت می‌کشید و یک حقوق هر چند ناچیز را به بازیکنان می‌داد ولی بعد کرونا کلا تعطیل شد. حدود ۵ سال علی آقا نگاهی به پیشکسوتان می‌کرد. به نظر من این پیشکسوتان حالا نگویم همه ولی توقع دارند که نگاهی به قدیمی‌ترها باشد. پیشکسوتانی داریم که ۱۵ تا ۱۶ سال در این تیم بازی کردند، زحمت کشیدند، عرق ریختند و تماشاچی به عشق این بازیکنان به استادیوم می‌آمد که نباید این عزیزان را فراموش کنیم. به نظر من پیشکسوتان از نظر معنوی احتیاج به توجه دارند و هیچ چیز دیگری نمی‌خواهند. همه جای دنیا همین است و به پیشکسوتان‌شان خیلی احترام می‌گذارند. پیشکسوتان خیلی عزیزی داریم، علی پروین، ناصر محمدخانی، مجتبی محرمی، قلیچ و ... به ندرت به این عزیزان توجه می‌شود‌‌. چرا بازی‌هایی که پرسپولیس در آزادی دارد را نمی‌روند دنبالش که بیا بازی را نگاه کن. باید دنبال پیشکسوتان رفته و برای تماشا دعوت‌شان کنند. نباید منتظر باشند خودشان بیایند. پیشکسوتان غنایم و اسطوره‌های باشگاه ما هستند. این عزیزان وجودشان سرشار از انرژیست. باشگاه می‌تواند یکی را مسئول کند برای هربازی به دنبال ۳۰ یا ۴۰ پیشکسوت برود  تا برای تماشا بیاورند. این کارها خیلی ساده است و هزینه‌ای هم ندارد. اعتبار باشگاه بالا می‌رود، پیشکشوتان لذت می‌برند و حتی انرژی خوبی به بازیکنان داخل زمین می‌دهند. به تنهایی صدهزار نفر به عشق مجتبی محرمی، حمید درخشان و ... به استادیوم می‌آمدند. من واقعا کاری با این مسائل ندارم و سرم به زندگی خودم است ولی نباید این‌گونه باشد که فقط تا وقتی بازی می‌کنند حواس‌مان به آن‌ها باشد. با کمی توجه می‌توانیم دنیا را به پیشکسوتان‌مان بدهیم.

 

ماندن و نماندن یحیی گل‌محمدی و کادر فنی دغدغه‌ی هواداران است. نظر شما چیست؟

یحیی را خیلی دوست دارم ولی اگر بخواهم کارشناسانه هم بگویم بعد از علی آقا پروین بهترین مربی ایرانی تاریخ پرسپولیس است، الان تجربه‌ی بسیار بالایی را از سال ۹۸ تا الان با پرسپولیس کسب کرده است. یحیی تیم قهرمان را تحویل گرفت و قهرمان نگه داشت که کار سختی است. فکر می‌کنم یحیی تمایل به ماندن دارد و بهترین نفر برای پرسپولیس است که خودش از خانواده این تیم است. امیدوارم به اما و اگر نرود‌. انتظارات هواداران از یحیی خیلی بالاست و همین انتظار را یحیی از مدیریت دارد تا یکسری بازیکنان را جذب کنند. امیدوارم نیازهای سرمربی برآورده شود. یحیی حالا حالاها می‌تواند در پرسپولیس باشد. او فوق‌العاده عمل کرده است و نباید به اما و اگر برسد.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها