روس‌ها ماه را سوراخ کردند

تصاویر جدیدی که توسط ناسا منتشر شده است، دهانه جدیدی را روی سطح ماه نشان می‌دهد که احتمالاً با سقوط فضاپیمای روسیه ایجاد شده است.

روس‌ها ماه را سوراخ کردند

روس‌ها انتظار داشتند که فضاپیمای آنها در حوالی ۲۵ آگوست روی قطب جنوبی ماه فرود بیاید و برای یک سال، به پژوهشگران در جست‌وجوی یخ‌آب، بررسی سنگ‌های ماه و تجزیه‌و‌تحلیل جو آن کمک کند. بااین‌حال، آژانس فضایی روسیه، Roscosmos، در ۱۹ آگوست اعلام کرد که ارتباط خود با فضاپیمای لونا ۲۵ را از دست داده است.

پس از آن روسکاسموس در بیانیه دیگری اعلام کرد که لونا ۲۵ «به‌دلیل برخورد با سطح ماه از بین رفته است». دولت روسیه نیز کمیسیونی را تشکیل داد تا مشکلات منجر به شکست فضاپیمای این مأموریت را بررسی کند.

حالا تصاویر جدیدی که توسط ناسا منتشر شده است، نشان می‌دهد که این سقوط اثرات بزرگی را بر جای گذاشته است. همچنین به گفته ناسا، نقطه برخورد لونا ۲۵ لبه شیب‌دار داخلی دهانه Pontécoulant G در قسمت جنوب شرقی ماه بوده که با نقطه فرود برنامه‌ریزی‌شده آن حدود ۴۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

دانشمندان ناسا این تصاویر را با کمک یکی از دوربین‌های مدارگرد شناسایی (LRO) که درحال گردش به دور ماه است، گرفته‌اند. این تصاویر یک فرورفتگی کاملاً جدید در سطح ماه را نشان می‌دهد. ناسا در بیانیه خود نوشته است:

 «از آنجایی که این دهانه جدید نزدیک به نقطه برخورد تخمینی لونا ۲۵ است، تیم LRO به این نتیجه رسیده که این دهانه احتمالاً به‌خاطر همین مأموریت به‌وجود آمده و به‌صورت طبیعی ایجاد نشده است.»

با وجود سقوط لونا ۲۵، روسیه قصد دارد مأموریت‌های دیگری را به‌سمت ماه انجام دهد که ازجمله آنها می‌توان به لونا ۲۶ و لونا ۲۷ اشاره کرد. هرچند روسیه در مأموریت خود نتوانست به قطب جنوبی ماه برسد، اما فضاپیمای هندی چاندرایان ۳ اوایل ماه جاری توانست در قطب جنوب ماه فرود بیاید و تاریخ‌سازی کند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها