روش شکایت از کلاهبرداری ارز دیجیتال چگونه است؟

در صورتیکه در حوزه ارزهای دیجیتال از شما کلاهبرداری شد، می توان از روش های شکایت از کلاهبرداری ارز دیجیتال استفاده کرد که در این مقاله به طور کامل به آن اشاره شده است.

از آنجایی که عموم مردم از اینترنت و فضای مجازی استفاده می کنند بنابراین اکثریت کلاهبرداری ها به این فضا راه پیدا کرده است و متاسفانه کلاهبرداری های اینترنتی در حال افزایش است و قانون برای آن مجازات هایی در نظر گرفته است. مجازات هایی که برای یک کلاهبردار اینترنتی در نظر گرفته شده است گرفتن مال و برگرداندن به صاحب مال و حبس از یک تا پنج سال برای آن ها در نظر گرفته می شود همچنین جزای نقدی از بیست میلیون ریال هم در کنار حبس به مجرم داده می شود.

در واقع هر شخصی که با استفاده از ابزار های غیر قانونی، مالی را از راه نادرست به دست می آورد و از این طریق اقدام به فریب دیگران می کند. شاید یکی از دلایلی که کلاهبرداری های اینترنتی زیاد شده است به این دلیل است که کلاهبرداران در فضای مجازی به نحوه بهتری می توانند هویت خود را پوشش دهند. در بین کلاهبرداری های اینترنتی، ارز دیجیتال و بیت کوین هم وجود دارد که در هنگام مواجه شدن با کلاهبرداری ارز دیجیتال، نیاز است تا شکایات خود را انجام دهید. برای ارائه شکایت از کلاهبرداری ارز دیجیتال روش هایی وجود دارد که نیاز است تا از مراحل و شرایط شکایت آگاه شوید و انجام این شکایت را به بهترین وکیل اصفهان بسپارید.

بهترین وکیل در اصفهان

چه جرائمی از حوزه ارز دیجیتال قابل پیگیری و شکایت هستند؟

از آنجایی که قانونگذار ایران هنوز حوزه ارز دیجیتال را به رسمیت نشناخته اما در صورت هر گونه نقض قوانین و گرفتن حق و حقوق دیگران، امکان برخورد با مجرمان را دارد و برای آن ها جرائمی را در نظر گرفته است. در ادامه به تعداد زیادی از جرائم در حوزه ارز دیجیتال می پردازیم که همگی آن ها قابل پیگیری و شکایت می باشند.

  • هک کیف پول

  • کلاهبرداری های ارز دیجیتال

  • فیشینگ

  • کیف پول تقلبی

  • ربات های تلگرامی

  • شکایت از صرافی ها

  • استخراج غیر قانونی

  • فروش توکن ها

  • فروش رمز ارز های بی ارزش

  • شکایت از طرح های پانزی

روش های شکایت از کلاهبرداری ارز دیجیتال

شکایت از کلاهبرداری ارز دیجیتال

در هنگام مواجه شدن با کلاهبرداری اینترنتی خصوصا ارز دیجیتال، باید مراحل های شکایتی را انجام داد. به طور کلی برای طرح شکایت دو نوع راه وجود دارد:

  1. دادخواست حقوقی

  2. شکواییه

به طور کلی اولین مرحله برای شکایت این است که شاکی به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و شکایت خود را مطرح نماید.
 منظور از طرح شکایت، ثبت نام در سامانه ثنا است که نیاز به داشتن مدارک هویتی است. برای ارائه توضیحات خاص برای شکایت اینترنتی می توان از نمونه شکایت های کلاهبرداری استفاده کرد و یا از بهترین وکیل کیفری در اصفهان کمک خواست تا نمونه شکواییه را با استفاده از توضیحات خاصی که مورد نظر است را ارائه دهد. سپس باید همه اسناد و مدارکی را که در خصوص جرم کلاهبرداری اینترنتی است مانند پرینت صفحات واریزی که اگر انجام شده و یا آدرس سایت یا پیج را ضمیمه پرونده شکایتی نماید تا رسیدگی های لازمه انجام شود.

همچنین می توان تمامی دادخواست های حقوقی را ز طریق دفاتر خدمات قضایی انجام دهند. در این مرحله، پروفایلی در سامانه ثنا ساخته می شود و تمامی اطلاع رسانی ها در خصوص پرونده به آن ها داده شده تا از شرایط پرونده اطلاع کافی پیدا نمایند.

خوشبختانه آگاهی های بیشتری در خصوص این نوع جرایم نسبت به سال های گذشته وجود داشته است ولی هنوز شعبه تخصصی برای این موضوعات وجود ندارد که نیاز است تا انجام شود.

نکات مهم در خصوص پیشگیری از جرم های اینترنتی

پیشگیری از جرم های اینترنتی

به طور کلی ارز دیجیتال و مواردی مشابه در این خصوص برای خیلی از افراد ناشناخته است و اطلاعات کافی برای آن ها وجود ندارد. معمولا کلاهبرداری ارز دیجیتال زمانی انجام می شود که افراد ناآگاه و بی تجربه در فضای ارز دیجیتال ورود می کنند و به راحتی در دادم کلاهبرداران اینترنتی می افتند. بنابراین دانستن چندین نکته مهم در این خصوص خالی از لطف نیست.

  1. به هیچ شخصی در این خصوص اعتماد نکنید زیرا ممکن است که حتی صرافی های ارز دیجیتال به شما پیشنهاد دهند که با گرفتن مبلغی می توانند خرید و فروش ارز دیجیتال را انجام دهند اما این روش کلاهبرداری بیش نیست و فقط صرافی های معتبر حق دارند تا خرید و فروش ارز دیجیتال را داشته باشند.

  2. تمامی تراکنش های مربوط به رمز ارزها، در یک سیستم رمز نگاری قرار گرفته است و این تراکنش ها در بلاک چین به ثبت رسیده است. این اطلاعات از امنیت بالایی برخوردار است و تنها در صورتی کسی می تواند آن را داشته باشد که خودتان بخواهید اعتماد کرده و اطلاعات را در اختیار شخص دیگری قرار دهید.

  3. ممکن است ایمیل هایی برای شما ارسال شود که از شما بخواهد که اطلاعات کیف پول خود را در اختیار آن ها بگذارید. این سایت ها، سایت های جعلی است و قصد و هدف آن ها این است که اطلاعات شما را دریافت کرده و کلاهبرداری کنند. پس باید حواستان به ایمیل های فیشینگ باشد تا درگیر آن نشوید.

لزوم اخذ وکیل برای پیگیری کلاهبرداری ارز دیجیتال

انواع مختلفی از کلاهبرداری های اینترنتی در بازار ارز دیجیتال وجود دارد و معمولا کلاهبرداری ارز دیجیتال زمانی انجام می شود که شخص به دلیل عدم آگاهی و اطلاعاتی که در خصوص این حوزه دارد به دام افراد کلاهبردار بیفتد و یا ناشیانه عمل کند که دچار ضرر و زیان شود البته نمی توان به طور دقیق گفت که این روش جزو گرفتار شدن در کلاهبرداری های ارز دیجیتال است زیرا برخی افرادی هم که سالها در بازار ارز دیجیتال فعالیت دارند هم درگیر سرقت و کلاهبرداری می شوند و تنها علت آن هم طمع مالی افراد است. به طور کلی این مشکل، جزو مشکلاتی است که ممکن است برای افرادی که با ارز دیجیتال سر و کار دارند به وجود آید.

کلام آخر

حوزه های ارز دیجیتال جزو حوزه های نوین است که نیاز به دانستن و آگاهی بسیار زیادی دارد. خیلی از افراد به دلیل داشتن سود خیلی خوبی که این حوزه دارد، وارد آن شده و می توانند درآمد بالای مالی داشته باشند اما باید این نکته را در نظر گرفت که ورود به این حوزه نیاز به تخصص و آگاهی بالایی دارد و باید هر لحظه اطلاعات در این زمینه بروز شود تا در این حو زه موفق بود.

در صورتی که شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که قربانی جرم های کلاهبرداری ارز دیجیتال شده اید و نیاز به ثبت شکایت دارید پس باید مراحل و شرایطی را برای ثبت شکایت خود انجام دهید و یا می تواند با اخذ وکیل و واگذاری امور پرونده به او، مشورت و راهنمایی بخواهید. با مطالعه در این مقاله می توانید از کلیه مراحل ها و روش های شکایت از کلاهبرداری ارز دیجیتال اطلاعات کافی داشته پیدا کنید.

رپورتاژ
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها