سرعت اینترنت | مخابرات | فیبر نوری

چهره ارتباطات کشور متحول می شود / اعلام شهرهای مجهز به فیبر نوری

وزیر ارتباطات تاکید کرد: تا آخر دولت، برنامه بر این است که فیبرنوری را در همه شهر‌ها فراهم کنیم. البته مردم باید درخواست جدید خود را ثبت کنند تا این سرویس برای آنها فعال شود.

چهره ارتباطات کشور متحول می شود / اعلام شهرهای مجهز به فیبر نوری

فیبر نوری یک فناوری ارتباطات پیشرفته است که اطلاعات را از طریق نور به صورت پالس‌های نوری انتقال می‌دهد. این فناوری از سیم‌های نازک شیشه‌ای یا پلاستیکی تشکیل شده است که نور را داخل خود منعکس می‌کنند. مزیت اصلی فیبر نوری نسبت به روش‌های ارتباطات سنتی مانند مسی این است که به دلیل مقاومت به تداخل الکترومغناطیسی و کاهش افت نوری، اطلاعات را با سرعت بالا، فاصله‌ای طولانی و با کیفیت بالا انتقال می‌دهد. فیبر نوری در ارتباطات تلفن، اینترنت، شبکه‌های کامپیوتری و حتی در تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات در خصوص توسعه زیرساخت‌های اینترنت کشور اظهارکرد: کار‌های بزرگی جهت توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در کشور انجام شده است. یکی از مهم‌ترین آن‌ها، پروژه فیبر نوری هم در زیر ساخت ارتباطات ثابت کشور و هم در زیر ساخت ارتباطات موبایل کشور است. الحمدالله این پروژه با شتاب دنبال می‌شود و الان بیش از ۱۰۰ شهر کار تمام شده است و در حال ارائه سرویس به مشترکان هستیم. در حدود بالای ۳۰۰ شهر پروژه درحال اجرا است.

وی افزود: تا آخر دولت، برنامه بر این است که فیبرنوری را در همه شهر‌ها فراهم کنیم. البته مردم باید درخواست جدید خود را ثبت کنند تا این سرویس برای آنها فعال شود.

زارع‌پور اظهار کرد: این امر باعث می‌شود که چهره ارتباطات کشور کلا متحول شود و انقلابی در حوزه ارتباطات ثابت اتفاق افتد. با توسعه این زیر ساخت می‌توانیم سرعتی چند صد مگابایت بر ثانیه به مردم ارائه دهیم؛ در عین حال این فیبر وقتی توسعه پیدا کند، بی‌تی اس هایمان هم با فیبر متصل می‌شود و طبیعتا سرعت افزایش پیدا می‌کند.

وزیر ارتباطات گفت: فیبرنوری، دسترسی فاصله بین کاربر تا نخستین نقطه شبکه را کاهش می‌دهد. در لایه‌های مختلف دیگر هم توسعه این زیرساخت درحال پیگیری است. در هسته شبکه‌ی شرکت ارتباطات که زیرساخت است، در حال افزایش ظرفیت شبکه هستیم و انشالله تا پایان سال به ۷۰ درصد خواهد رسید و الان حدود ۵۰ درصد اضافه شده است.

زارع پور بیان کرد: در توسعه ظرفیت‌ها از سرمایه‌گذاری داخلی استفاده می‌کنیم، چون بالاخره در همه لایه‌ها باید این نوسازی اتفاق بی‌افتد، در هر صورت این کار دارد انجام می‌شود و به مرور، درشهر‌هایی که فیبرنوری راه‌اندازی شده، مردم کاملا اثر آن را می‌توانند ببینند.

زارع‌پور تاکید کرد: درسایت ایران ان اف تی تی می‌توانید مناطق تحت پوشش فیبرنوری را مشاهده کنید، و هر کس محله خودش را می‌تواند جست‌وجو و مشاهده کند که آیا تحت پوشش قرار گرفته است یا نه، یا کی تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

وی درباره نحوه دسترسی به فناوری فیبرنوری اظهار کرد: برای دسترسی به فیبری نوری باید مردم، مودم ADSL را عوض کنند و مودم فیبرنوری را تهیه کنند. اپراتور‌ها معمولا به شکل اقساطی امکان تهیه این مودم‌ها را فراهم می‌کنند. مخابرات دیگر تنها بازیگر حوزه ارتباطات نیست. در هر شهر حداقل یک اپراتور دیگر هم هست که با هم رقابت خواهند کرد که ثمره آن، سرعت بهتر برای مردم است. در سایت ایران ان اف تی تی هر شهری که رنگش سبز است، یعنی تحت پوشش اپراتور قرار گرفته است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها