امنیت صرافی های ایرانی چقدر است؟

امنیت صرافی های ایرانی چقدر است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد از نظر تعداد کاربران فعال در بازار ارزهای دیجیتال، ایران در رتبه دهم دنیا قرار دارد که بسیار قابل توجه است؛ حدود 13.4 درصد ایرانیان معادل نزدیک به 12 میلیون نفر در مارکت کریپتوکارنسی به خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال مشغول هستند. این در حالی است که ایران سال‌ها است با تحریم‌های بین‌المللی شدید دست و پنجه نرم می‌کند و بانک‌ها، شرکت‌ها و افراد خارج از مرزهای کشورمان، از ترس مواجهه با آمریکا از تبادل مالی با ما خودداری می‌کنند. در چنین شرایطی باید برای خرید ارز دیجیتال یا فروش آن‌ها از یک پلتفرم داخلی استفاده کنیم.

حین انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال می‌بایست به معیارهای متعددی توجه کرد. ممکن است به دنبال قابلیت‌های متعددی در زمینه ترید داخل یک صرافی باشید، اما فراموش نکنید هیچ فاکتوری به اندازه امنیت اهمیت ندارد؛ اگر امنیت دارایی شما تامین نشود، هیچ قابلیتی هیچ اهمیتی نخواهند داشت، چرا که هر لحظه ممکن است ارزهای دیجیتال شما ربوده شوند.

به نظر می‌رسد تحریم‌های بین‌المللی کاربران ایرانی را ملزم به استفاده از صرافی‌های داخلی کرده است، مخصوصاً اگر بخواهند خریدشان را با پرداخت تومان انجام بدهند، اما واقعیت چیز دیگری است و ایرانیان هرگز مجبور به استفاده از صرافی‌های داخلی نیستند، بلکه این بهترین انتخاب برای آنها محسوب می‌شود. در مقایسه با چند سال قبل، امکانات آنها به مراتب بیشتر شده و با بهترین پلتفرم‌های بین‌المللی رقابت می‌کنند. از طرفی بر خلاف صرافی‌های خارجی، امکان پرداخت ریال در آنها میسر است. پس تقریباً هیچ دلیلی برای مراجعه به صرافی‌های کریپتویی خارجی وجود ندارد.

یک موضوع دیگر که ما را به استفاده از صرافی‌های ایرانی ترغیب می‌کند، بحث امنیت است، اما چطور؟ در ادامه بیشتر در این رابطه صحبت خواهیم کرد.

تا کنون هک بزرگی در صرافی‌های ایرانی رخ نداده است

تاکنون هیچ صرافی ایرانی هک نشده و گزارشی مربوط به سرقت مبالغ زیادی از آنها منتشر نشده است. یکی از دلایل این است که آن‌ها کمتر مورد توجه هکرهای بین‌المللی هستند. با توجه به این موضوع، یک پلتفرم داخلی برای ایرانیان مطمئن‌تر است.

Shape2

از طرفی دیگر نباید فراموش کرد ایران تحت سنگین‌ترین تحریم‌ها قرار دارد، پس اکثر پلتفرم‌هایی که به کاربران ایرانی با آی‌پی ایران سرویس می‌دهند، در حال انجام این کار با چراغ خاموش هستند، به این معنی که علناً خدمتی به ایرانیان ارائه نمی‌کنند. در چنین شرایطی، حتی اگر مشکلی رخ بدهد و آنها تصمیم به جبران داشته باشند، ایرانیان را گردن نخواهند گرفت!

از طرفی اگر بحث کلاهبرداری مطرح باشد، با توجه به قرارگیری صرافی آن سوی مرزها به سختی می‌توان ماجرا را پیگیری کرد و به پول خود رسید. تصور کنید یک کاربر ایرانی با هویت جعلی در حال استفاده از صرافی ورشکسته اف تی ایکس بوده باشد. اکنون به سختی می‌تواند دارایی خود را از آن پس بگیرد و دستش تقریباً به جایی بند نیست.

یک نمونه بسیار عبرت‌آموز، تعطیلی هات بیت است. این صرافی بین‌المللی که از قضا کاربران ایرانی زیادی داشت، به خاطر (شاید هم به بهانه) چالش حقوقی که برای یکی از مدیران سابقش به وجود آمده بود، در نهایت تصمیم به توقف فعالیت‌هایش گرفت و به یوزرها فرصتی یک ماهه داد تا رمز ارزهایشان را برداشت کنند. البته این ظاهر ماجرا بود، چرا که در نهایت به تعداد زیادی از کاربران اجازه برداشت داده نشد یا رمز ارزهای آن‌ها به ارزهای دیگری تبدیل شد.

Shape3

مثالی دیگر، هک صرافی کوینکس است که دوباره ایرانیان زیادی از آن استفاده می‌‌کنند. در جریان هک 54 میلیون دلاری آن که جزو سنگین‌ترین‌ها طی تاریخچه چهارده ساله کریپتوکارنسی بوده است، حساب افراد زیادی خالی و امکان واریز و برداشت تا مدت‌ها غیرفعال شد. باید دید آیا کوینکس در نهایت به وعده‌هایش برای جبران سرمایه‌های از دست رفته عمل خواهد کرد یا خیر. اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، از دست کاربرانش هیچ کاری ساخته نیست و راهی برای ثبت شکایت وجود ندارد.

امنیت یک صرافی ایرانی با قدمت و اعتبارش رابطه مستقیم دارد

تصور کنید یک صرافی قدمتی ۵ الی ۶ ساله دارد و صرافی دیگر کمتر از ۶ ماه پیش راه‌اندازی شده است. هیچ کدام تاکنون هک نشده‌اند، اما به کدام یک بهتر می‌توان اعتماد کرد؟ به طور واضح، پلتفرم ایرانی قدیمی‌تر تجربه بیشتری در زمینه نگهداری امن و مطمئن دارایی‌های کاربران دارد، پس قابل اعتمادتر به نظر می‌رسد. از طرفی یک صرافی ایرانی معتبر، میلیاردها تومان هزینه برند‌سازی خود کرده و به راحتی اجازه نمی‌دهد نابود شود، پس تمام تلاشش را برای نگهداری امن سرمایه کاربرانش خواهد کرد و از هیچ هزینه‌ای در این زمینه دریغ نمی‌کند.

در نهایت بهتر است از صرافی‌ های ارز دیجیتال ایرانی که در لیست خود قرار داده‌اید، سوال کنید: شما ارزهای دیجیتال کاربرانتان را چطور نگه می‌دارید؟ در صورت بروز مشکل، آیا جبران خسارت خواهید کرد؟ اگر یک پلتفرم از پاسخ دادن به این سوالاتت طفره برود یا پاسخ‌هایی غیرقابل قبول ارائه کن، باید از لیست شما حذف شود.

رپورتاژ
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر