قیمت دلار در نیمه دوم سال چه می‌شود؟

قیمت دلار روز شنبه با کاهش ۱۰۰ تومانی به نیمه پایین کانال ۴۹ هزار تومانی برگشت. برخی کاهشی‌های بازار دست باز سیاست‌گذار برای مدیریت بازار ارز را دلیل نوسانات کاهشی اسکناس دلار می‌دانند.

قیمت دلار در نیمه دوم سال چه می‌شود؟

در نخستین روز مهرماه قیمت دلار با کاهش ۱۰۰ تومانی نیمه کانال ۴۹ هزار تومانی را از دست داد. این اسکناس در دیروز با قیمت ۴۹ هزار و ۳۷۰ تا ۴۹ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد. برخی معامله‌گران بازار ارز می‌گویند روند ۶ ماهه دوم سال هنوز شکل نگرفته و به جهت تعطیلی روزهای گذشته، فعلا بازارهای مالی از تعطیلات پایانی تابستان خارج نشده‌اند.

تحلیلگران فنی، مقاومت فعلی دلار را منطقه ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان می‌دانند و خط حمایت این اسکناس را محدوده ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان پیش‌بینی می‌کنند.

کارشناسان اقتصادی با وجود سیگنال‌های ورودی به بازار ارز اما همواره به موضوع نقدینگی و تورم به‌عنوان دو عامل تعیین‌کننده قیمت دلار اشاره می‌کنند. به اعتقاد آنها طی ماه‌های گذشته، بیشترین قیمتی که دلار به خود دیده رقم ۵۳ هزار تومان بوده و چند ماهی است که این اسکناس در محدوده ۴۹ هزار تومانی نوسان دارد؛ بنابراین نوسانات سه تا ۶ درصدی در بازار ارز طبیعی است.

در همین راستا جواد فلاحیان، کارشناس اقتصادی با اشاره به سیاست‌های انقباضی دولت و رکود در تمام بازارها گفت: «هر کاهشی در بازار ارز به خاطر سیاست‌های انقباضی دولت است و این اقدامات، فنر فشرده دلار را فشرده‌تر می‌کند. این در حالی است که رشد ۳۰ درصدی پایه پولی نشانه کاهش‌ دستوری قیمت دلار است.»

وی افزود: «با این وجود انتظار می‌رود با خبردرمانی و رویدادهای سیاسی، قیمت دلار در محدوده‌های فعلی بماند. این اخبار می‌تواند تحقق یا عدم تحقق برجام باشد. بنابراین دلار می‌تواند نوسان کوتاه‌مدتی در همین محدوده‌ها داشته باشد.»

فلاحیان درباره روند قیمت دلار در ۶ ماهه دوم سال گفت: «در ماه‌های آینده با افزایش نقدینگی و تورم، روند دلار رو به بالا خواهد بود. اگر برجامی رخ ندهد و تمام مذاکرات، گفتاردرمانی باشد، شاهد رشد تند و شارپ در بازار ارز خواهیم بود.»

 

 

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر