سیلی محکم کاهش قیمت به دلار و یورو

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در وین برگزار می‌شود. نتایج این نشست می‌تواند در روزهای آینده بر روند قیمت دلار تاثیرگذار باشد.

دو روز پیاپی است که بازار ارز تعطیل است؛ همین موضوع باعث شده بود که معاملات روز شنبه کم‌رمق باشد و معامله‌گران نیز تمایلی به مبادله نداشته باشند. روز شنبه قیمت دلار کاهش داشت و در کانال ۵۰ هزار تومانی و با قیمت ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان مبادله شد.

سایه اخبار سیاسی هنوز بر سر بازار ارز است. به نظر می‌رسد در روزهایی که دست سیاست‌گذار از هر اهرمی برای مهار قیمت در بازارهای مالی خالی است رویدادهای مساعد سیاسی همانند چوب جادو قیمت دلار را در محدوده ۵۰ تا ۵۲ هزار تومانی فریز کرده است.

پای عمان دوباره به ایران باز شد

روز شنبه شایعاتی مبنی بر برگشت دوباره هواپیمای عمانی به تهران برای آزادی برخی از زندانی‌ها مطرح شد. یکی از این افراد سیامک نمازی است. معامله‌گران اعتقاد دارند آزادی این فرد به معنای توافق بر سر آزادی منابع بلوکه شده در کره جنوبی و عراق است و اگر این اتفاق بیفتد دلار می‌تواند کف مهم ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان را از دست بدهد و حتی وارد دامنه ۴۰ هزار تومانی شود. البته در همین بازار با فاز مثبت، یک عده هم هستند که جو منفی می‌دهند.

با توجه به در جا زدن قیمت دلار در کانال ۵۰ تا ۵۲ هزار تومانی تحلیلگران اقتصادی همواره بر سیگنال‌های حوزه سیاست خارجی کشور تاکید دارند.

دور جدید نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پانزدهم خرداد (امروز) در وین آغاز می‌شود. در این نشست که تا روز جمعه ادامه دارد طیف مختلفی از مسائل هسته‌ای و موضوعات اجرایی آژانس، در دستور کار قرار دارد.

بنابراین مهمترین خبر برای بازارهای مالی در روزهای آینده تصمیمات این نشست و تعیین تکلیف موضوع برجام است. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند احتمال از سرگیری مذاکرات برجامی تا نوامبر سال آینده و تا آغاز انتخابات آمریکا، بعید است.

به اعتقاد آنها توافق با ایران می‌تواند برای دموکرات‌ها در کاخ سفید هزینه و حاشیه بسیار زیادی داشته باشد. بنابراین با توجه به نزدیکی انتخابات در آمریکا، آمادگی برای مذاکره وجود ندارد.

به نظر می‌رسد در هفته‌های گذشته رویکرد مسئولان کشور نسبت به تعامل با سایر کشورها دوستانه بوده است. همچنین با آزادی زندانیانی که مناقشات زیادی در سال گذشته بر سر آنها بود، می‌توان دورنمای دستاوردهای نشست شورای حکام برای کشور را مثبت ارزیابی کرد.

به نظر می رسد دیدار نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با نماینده‌ای از ایران در سازمان ملل و گفت‌وگوهای مستقیم درباره تعیین تکلیف پرونده هسته‌ای ایران از مسیر دیپلماتیک، می‌تواند آغاز دوباره‌ای برای روند مساعد مذاکرات برجام باشد.

بنابراین برای روزهای باقیمانده از سومین هفته خردادماه باید منتظر اخبار زیادی در حوزه سیاسی باشیم و بدون شک مسیر این اخبار در روزهای آینده روند قیمت دلار در بازار آزاد را تعیین می‌کند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
پیشنهاد سردبیر