گفتگوی تیتر کوتاه با عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران:

بی‌ثباتی مهم‌ترین چالش وزارت صمت / آب در هاون این وزارتخانه نکوبیم

اتحادیه نانوایان سنتی تهران پیشنهاد داده قیمت نان سنتی باید متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا کند که این موضوع در حال بررسی بوده و تا پایان اردیبهشت تصمیم گیری و نهایی می شود.

بی‌ثباتی مهم‌ترین چالش وزارت صمت /  آب در هاون این وزارتخانه نکوبیم

فاطمی‌امین روز گذشته و پس از یک سال و سه ماه و هشت روز، به ناچار از صندلی وزارت در ساختمان خیابان سمیه خداحافظی کرد.

در این مدت ۴ مرتبه موضوع استیضاح وی مطرح شد که دوبار از آن‌ها با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. گرچه او در اولین استیضاح توانست صندلی صدارت را حفظ کند اما در نهایت روز گذشته، نمایندگان مجلس با ۱۶۲ رای موافق، ۱۰۲ رای مخالف، ۲ رای ممتنع و ۶ رای باطله از مجموع ۲۷۲ رای ماخوذه به برکناری‌اش رای مثبت دادند.

با توجه به اهمیت حوزه تجارت خارجی کشور و بررسی عملکرد فاطمی‌امین در این حوزه گفتگویی را با عباس آرگون فعال اقتصادی و نایب رئیس کمیسیون بازار پول اتاق تهران ترتیب داده‌ایم.

بی ثباتی بزرگ‌ترین چالش وزارت صمت

آرگون در این گفتگو اظهار داشت: مهم‌ترین نکته‌ای که بیش از هر چیز باید مدنظر قرار بگیرد موضوع اهمیت ثبات در مدیریت وزارت صمت است. متأسفانه در ۶ سال گذشته ۶ نفر در رأس این وزارتخانه قرار گرفته‌اند و سرپرست یا وزیر بعدی به عنوان هفتمین نفر، سکان هدایت این وزارتخانه را بر عهده خواهد گرفت. به عبارتی می‌توان گفت وزارت صمت به طور میانگین هر یک سال یک وزیر یا سرپرست داشته است.

عباس-آرگون

وی در ادامه با تأکید بر اینکه بدون شک این بی‌ثباتی به لایه‌های پایین مدیریتی نیز سرایت می‌کند، خاطرنشان کرد: وزارتخانه‌ای که باید با ایجاد ثبات در خود و مدیرانش بخش عمده‌ای از اقتصاد، بازار، صنعت و تجارت کشور را مدیریت کند از ثبات لازم برخوردار نیست. از همین رو نیاز است که دولت و مجلس با تامل بیشتری نسبت به انتخاب افرادی که به سطوح مدیریتی این وزارتخانه راه خواهند یافت اهتمام داشته باشند.

بلاتکلیفی وزارتخانه

نایب رئیس کمیسیون بازار پول اتاق تهران همچنین گفت: موضوع مهم دیگری که عمکلرد وزارت صمت درسال‌های اخیر را تحت الشعاع قرار داده بحث تفکیک یا عدم تفکیک این وزارتخانه است. ما در سال‌های گذشته چندین بار شاهد  بوده‌ایم که لایحه‌های متفاوتی از طرف مجلس و دولت به منظور تفکیک وزارت صمت صادر شده است. این بلاتکلیفی به مرور زمان موجب ایجاد خلل در روند مدیریت این وزارتخانه می‌شود.

آرگون تصریح کرد: البته برخی از مشکلات و چالش‌ها نیز وجود دارند که خارج از حیطه وزارتخانه و وزیر مروبط می‌شود. محدودیت‌های اعمال شده به کشور، شرایط بین‌المللی ما و... تأثیر مستقیمی بر عملکرد وزارتخانه دارد که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد. اگر این محدودیت‌ها وجود نداشت شاید اداره وزارت صمت به مراتب راحت‌تر می‌شد. البته نباید فراموش کرد  فردی که برای اداره این وزارتخانه انتخاب می‌شود باید شخصی باشد که ظرفیت و توان مدیریت این وزارتخانه عریض و طویل را داشته باشد. چرا که واقعیت امر این است که فرصت آزمون و خطا در وزارت صمت از بین رفته و اگر بخواهیم فرد بی‌کفایتی را مجدداً به عنوان وزیر انتخاب کنیم در اصل آب در هاون کوبیده‌ایم.

ضرورت واگذاری امور به بخش خصوصی

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پایان گفت: وزیر صمت بعدی باید با درایت و توان بالا به سمت سبک‌سازی امور در وزارتخانه و واگذاری برخی از فعالیت‌ها به سمت بخش خصوصی حرکت کند تا به‌امید خدا از شرایط کنونی عبور کنیم.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها