گفتگوی تیتر کوتاه با مدیرعامل شرکت دانش بنیان تهویه ویونا:

عملکرد درخشان محصولات ویونا در مصرف انرژی

ابیانه گفت: متاسفانه در کشور ما اغلب شرکت های تولیدکننده دانش بنیان نیستند و مشابه محصول خارجی را تولید می کنند. صورتی است که اگر شرکت تولیدکننده خارجی تغییراتی در محصول خود به وجود بیاورد شرکت ایرانی نیز قائل به همان تغییرات خواهد بود و از خود چیزی برای ارائه نخواهد داشت.

عملکرد درخشان محصولات ویونا در مصرف انرژی

شرکت‌ های دانش‌ بنیان نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصاد و پیشرفت فناوری دارند. این شرکت‌ ها معمولاً با ایده‌های نوآورانه شکل گرفته و توانسته‌ اند نوآوری و ابداع را در صنایع مختلف بهبود بخشیده و باعث پیشرفت اقتصادی شوند. آن‌ ها که از افراد خلاق و کارآفرین حمایت می‌ کنند، امکانات و محیطی را برای توسعه فناوری فراهم می‌ کنند و به جامعه کمک می‌ کنند تا از پتانسیل کارآفرینی خود به بهترین شکل استفاده کند. در نتیجه، حمایت از این نوع شرکت‌ ها برای رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و ارتقاء سطح زندگی جامعه بسیار حیاتی است.

نقش شرکت های دانش بنیان در صنعت تهویه مطبوع به عنوان یکی از مهم ترین بخش ها در پروژه های بزرگ عمرانی بسیار حایز اهمیت است. پیرامون همین موضوع در حاشیه برگزاری هشتمین نمایشگاه بیمارستان سازی (هاسپیتکس) گفتگویی را با جلال الدین ابیانه مدیرعامل شرکت دانش بنیان تهویه ویونا ترتیب داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

کاهش مصرف انرژی و آب به یک‌سوم

ابیانه  در خصوص حوزه فعالیت مجموعه شرکت دانش بنیان تهویه ویونا گفت: ما تولیدکننده سیستم های برودتی و تهویه مطبوع با بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت در این حوزه هستیم.  انواع چیلرهای تراکمی و جذبی به صورت هوا خنک، آب خنک و هیبرید توسط مجموعه ما تولید می شود. خوشبختانه در بخش تولید چیلرهای جذبی (که مهم ترین محصول ما به حساب می آید) موفقیت های بسیار خوبی را کسب کرده ایم و توانسته ایم چیلرهای به روز و با کیفیت بسیار بالا تولید کنیم. از لحاظ مصرف انرژی نیز بهترین CUP را در این صنعت ارائه می دهیم که حتی از چیلرهای توربوکر که به مصرف پایین انرژی معروف هستند نیز مصرف کمتری دارند.

جلال-الدین-ابیانه

وی افزود: خوشبختانه ما موفق شده ایم مصرف آب را نیز در محصولات خود بهینه کنیم. این موضوع بسیار مهمی است چرا که کمبود آب یک مسئله کاملا حیاتی و بسیار جدی است. خوشبختانه در محصولات ما مصرف انرژی و آب به یک سوم کاهش پیدا کرده است. همین موضوع موجب شده کشورهایی مانند ترکیه، امارات، عربستان و... خواهان محصولات ما باشند. اخیرا نیز جلسه ای به منظور صادرات محصولات خود به اروپا با طرفین اروپایی داشتیم.

جای خالی دانش در واحدهای تولیدی کشور

این فعال صنعتی در بخش دیگری از صحبت های خود به تشریح چالش های موجود در مسیر تولید پرداخت و گفت: مسائلی مانند تامین مواد اولیه، عدم ثبات نرخ ارز و... از مشکلات جدانشدنی تولید در کشور ما هستند. اما موضوعی که باید به آن اهمیت بیشتری داد این است که متاسفانه در کشور ما اغلب شرکت های تولیدکننده دانش بنیان نیستند و مشابه محصول خارجی را تولید می کنند. صورتی است که اگر شرکت تولیدکننده خارجی تغییراتی در محصول خود به وجود بیاورد شرکت ایرانی نیز قائل به همان تغییرات خواهد بود و از خود چیزی برای ارائه نخواهد داشت. به عبارتی می توان گفت که متاسفانه صنعت ما بر مبنای مهندسی معکوس بنا شده است.

ابیانه افزود: امروزه مشاهده می شود که مدیرعامل یک شرکت حتی تحصیلات مهندسی هم ندارد. از این رو ما هیچ گاه شاهد ارتقا محصولات تولیدی آن مجموعه نخواهیم بود چرا که دانشی در مدیریت آن واحد وجود ندارد. بنابراین این موضوع هم چالش های خاص خود را به همراه خواهد داشت. ما امروزه با موضوع بی اطمینانی شدید مصرف کننده نسبت به استفاده از محصولات داخلی مواجه هستیم؛ چراکه مصرف کننده بعد از استفاده از دستگاه های قدیمی تولید داخل (که به علت نبود دانش موردنیاز به روز نشده) به این باور می رسد که همه محصولات تولیدشده در دنیا در همین سطح هستند. اما وقتی بر حسب آزمون و خطا یا تجربه با آخرین به روزرسانی همان محصول مواجه می شود نسبت به تمام محصولات تولید داخل بدبین می شود و در این میان شرکت های دانش بنیانی مثل ما که محصولاتمان در رقابت با نمونه های خارجی است، متضرر می شوند.

وی در پایان گفت: تا زمانی که دانش، جای خود را در واحدهای تولیدی پیدا نکند ما همواره درگیر این چالش خواهیم بود و شرکت های دانش بنیان نیر پاسوز مجموعه هایی که از شرکت های خارجی الگوبرداری می کنند خواهند شد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها