گفت‌وگوی تیترکوتاه با فعال حوزه بیمارستان سازی؛

زنگ خطر فضای بحرانی در بیمارستان سازی / شاه کلید حل مشکلات بیمارستان سازی چیست؟

ذوالفقاری گفت: قطع ارتباط با جهان بین‌الملل و تبعات منفی بی‌شمار آن هم مزید اصلی بر علت شده تا این روزها پروژه‌ها بسیار بیشتر از قبل تحت تاثیر بودجه و منابع مالی باشند.

زنگ خطر فضای بحرانی در بیمارستان سازی / شاه کلید حل مشکلات بیمارستان سازی چیست؟

حوزه بیمارستان‌سازی در کشور به بهبود زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی اختصاص دارد. تلاش‌های گسترده در ساخت بیمارستان‌های مدرن با تجهیزات پیشرفته و استفاده از فناوری‌های نوین، به منظور ارتقاء خدمات بهداشتی و درمانی در سطح ملی صورت می‌گیرد. این پروژه‌ها به منظور تسهیل در دسترسی به خدمات پزشکی، افزایش ظرفیت درمانی، و ایجاد زیرساخت‌های مقاوم در برابر چالش‌های بهداشتی به اجرا درآمده‌اند.

با توجه به اهمیت بیمارستان سازی در کشور و رعایت استانداردها در این حوزه، گفتگویی با سید محمد ذوالفقاری مدیرعامل شرکت تابان شهر که به عنوان یکی از مجموعه های فعال در حوزه بیمارستان سازی کشور به شمار می رود ترتیب داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد: 

بیمارستان سازی، پر ارزش ترین پروژه حوزه عمرانی کشور 

 ذوالفقاری در گفت‌وگو با تیتر کوتاه بیان کرد: باید گفت بیمارستان سازی یکی از شاخص ترین و پر ارزش ترین پروژه های حوزه عمرانی محسوب می شود که علاوه بر جذابیت های مهندسی به دلیل سر و کار داشتن با جان و سلامت و زندگی هموطنان عزیز، اهمیت اخلاقی و معنوی و اخروی بالایی هم دارد. در همین راستا ما سعی می‌کنیم در جایگاه درستی در رابطه میان کارفرمایان و مشاوران قرار بگیریم و اگر مشکلی در تامین اعتبار پروژه وجود نداشته باشد می‌توانیم ادعا کنیم سرعت انجام پروژه‌های ما بالاست. درواقع باید بگوییم زمانی برای تعلل، و سرمایه‌ای برای سوزاندن وجود ندارد. ما موظف هستیم نهایت تلاشمان را در پیشرفت و توسعه کشور انجام دهیم. به عنوان نمونه بیمارستان بم را در هشت ماه و ساختمان اجلاس سران کشورهای اسلامی را در شش ماه ساخته و تقدیم کردیم.

1 (5)

اهمیت رعایت استانداردهای ملی و بین المللی در بیمارستان سازی 

این فعال حوزه بیمارستان‌سازی در ادامه به اهمیت رعایت استانداردها در بیمارستان سازی اشاره کرد و گفت: با توجه به درجه اهمیت ساختمان بیمارستان (که از نوع گروه ۱ بود است) محاسبات طرح لرزه‌ای برای این ساختمان ها، از مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان به همراه مفاد آخرین نسخ استانداردهای رایج ملی و بین‌المللی بهره می برد. علاوه بر این، قبل از ساخت، مطالعات امکان سنجی طرح توسط متخصصان از نظر توجیهات فنی، اقتصادی و اجتماعی انجام می‌شود. از طرفی طرح بیمارستان بر پایه آخرین فناوری و پیشرفت‌های روز دنیا جهت خدمات هر چه بهتر و با توجه به موقعیت جغرافیایی و نیاز منطقه در کالبد خود باید منحصر به فرد باشد.

وی ادامه داد: یقینا تمام بخش‌های ساختمان بیمارستان مانند اورژانس، رادیولوژی، اتاق های عمل و بخش‌های C.C.U و I.C.U، بخش‌های بستری و... باید در طول بهره‌برداری به ویژه شرایط خاص و بحرانی، قابلیت بهره‌برداری و سرویس دهی بی‌وقفه خود را برای مراجعان و بیماران محترم حفظ کند. ضمن اینکه بهره‌وری از خدمات تاسیساتی چون موتورخانه مرکزی، نیروگاه و آسانسورهای تخت بر و نفر بر و... به موازات بخش‌های یاد شده باید سرویس دهی کند.

ذوالفقاری در پاسخ به این سوال که چرا بیشتر بیمارستان‌های کشور از بابت شکل ظاهری تقریبا شبیه هم هستند و در بخش معماری تفاوت خاصی ندارند، گفت: به دلیل تخصصی بودن و استانداردهای حاکم بر پروژه‌های بیمارستان، پیچیدگی و اهمیت سازه و تاسیسات بیمارستان‌ها نسبت به دیگر ساختمان‌ها دو چندان است. متاسفانه به دلیل مشکلات عدیده اقتصادی و به جهت پایین آوردن ریسک، خلاقیت و طرح‌های نو در ساخت بیمارستان‌ها کم رنگ شده است و بجای طرح‌های نوین طرح‌های مشابه به کار برده می‌شود.

 

تابان-شهز-4

زنگ خطر فضای بحرانی در حوزه بیمارستان سازی 

وی در پاسخ به سوال دیگر درباره اینکه آیا بودجه‌ای که برای ساخت بیمارستان اختصاص می‌یابد کفایت می‌کند و یا اینکه پیمانکار با توجه به نوع بودجه در خرید و انتخاب مصالح دچار مشکل می‌شود، بیان کرد: با توجه به هزینه‌های هنگفت و سرسام آور پروژه‌های بیمارستانی و تورم هرساله که اخیرا به تورم ساعتی تبدیل شده، متاسفانه بودجه اقتصادی یعنی دریافتی و پرداختی پروژه‌ها با هم هیچگونه همخوانی ندارند. در هر صورت پیمانکاران در ساخت این پروژه با مشکلات عدیده مالی دست و پنجه نرم می‌کنند. قطع ارتباط با جهان بین‌الملل و تبعات منفی بی‌شمار آن هم مزید اصلی بر علت شده تا این روزها پروژه‌ها بسیار بیشتر از قبل تحت تاثیر بودجه و منابع مالی باشند که متاسفانه اگر دولت نتواند سیاست‌های خود را در این حوزه تغییر دهد بدون شک با فضای پیچیده تر و بحرانی تری در حوزه سلامت مردم و با آنچنان خطری مواجه خواهیم شد که حتی فکر کردن به آن هم نگران‌کننده است.
 

تابان شهر

 

به حمایت دولت نیاز داریم 

مدیرعامل شرکت تابان شهر در پایان با اشاره به مشکلات بیمارستان سازی اظهار داشت: با توجه به پیر شدن جمعیت جامعه در آینده‌ای نه چندان دور یکی از مشکلات عدیده کشور خدمت رسانی به افراد میانسال و سالخورده خواهد بود. قطعا یکی از اولویت‌های اساسی حل مشکل کمبود تخت‌های بیمارستانی است و این مهم تنها  با حمایت و هدایت و همکاری و همدلی و تخصیص منابع مالی میسر خواهد شد. دولت اگر بتواند جلوی خیانت های مکرر و خروج سرمایه های عظیم از کشور را که در قالب اختلاس هر از گاهی می شنویم بگیرد، با همان سرمایه ها می توان کار اساسی کرد. ما به آدم هایی با روحیات وطن دوستانه نیازمندیم تا فضا برای کار نیروهای متخصص و کار بلد مساعد باشد. ما به پشتوانه و حمایت همه دست اندر کاران نظام و دولت مردان محترم نیاز ضروری داریم. در این صورت می توان از پشتوانه بخش خصوصی که می تواند ناجی کشور باشد استفاده بهینه کرد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها