عملیات اجرای خط‌آهن شلمچه-بصره آغاز شد

وزیرخارجه ایران گفت: مطابق برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور، شاهد پیشرفت‌هایی در مناسبات هستیم. آخرین مورد آن شروع پروژه راه آهن شلمچه به بصره و توجه به موضوع گردشگری بین ایران و عراق است که در روزهای گذشته کلید زده شد.

عملیات اجرای خط‌آهن شلمچه-بصره آغاز شد

حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه ایران با فواد حسین، وزیر خارجه عراق امروز در وزارتخارجه ایران دیدار کرد و بعد از گفت‌وگوی در نشست خبری شرکت کردند.

امیرعبداللهیان در این نشست گفت: امروز اعلام می‌کنیم که ایران و عراق به عنوان دو همسایه مهم از عالی‌ترین مناسبات دوجانبه و همکاری منطقه‌ای برخوردارند.

وزیر خارجه تاکید کرد: درباره اجرای کامل موافقتنامه امنیتی بین دو کشور گفت‌وگوهای مهمی را داشتیم. ایران نسبت به تامین امنیت ملی کشور جدی است.

وزیرخارجه توضیح داد: مطابق برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور، شاهد پیشرفت‌هایی در مناسبات هستیم. آخرین مورد آن شروع پروژه راه آهن شلمچه به بصره و توجه به موضوع گردشگری بین ایران و عراق است که در روزهای گذشته کلید زده شد. امیدواریم شاهد ارتباط ریلی مستقیم بین دو کشور باشیم.

وی در ادامه گفت: مقامات عالیرتبه دولت عراق و فواد حسین هم امروز اطلاعات بسیار خوبی را در خصوص خارج کردن گروه‌های تروریستی از مناطق نزدیک به مرزهای ایران و انتقال آنها به عمق خاک عراق در اقلیم کردستان عراق و تلاش برای خلع سلاح کردن آنها و اجرای کامل بندهای موافقتنامه امنیتی بین دو کشور انجام داده و مراحل بعدی آن طی روزهای آینده در چارچوب موافقتنامه امنیتی به صورت کامل اجرا خواهد شد.

وزیر خارجه ایران بیان کرد: حتی یک ساعت فرصت دادن به تروریست‌ها به ضرر امنیت عراق، ایران، منطقه و اقلیم کردستان عراق است. این لکه سیاه تروریستی باید هر چه سریعتر از صفحه سفید و پرافتخار روابط ایران و عراق زدوده شود.

وزیر خارجه ایران بیان کرد: در همه زمینه‌های اقتصادی، تجاری، گردشگری و علم و فناوری و صنعتی همکاری‌های بین ایران و عراق جریان دارد. در خصوص برخی موضوعات منطقه‌ای مورد علاقه و مسائل بین‌المللی بحث و تبادل نظر داشتیم. همواره مقامات عالیرتبه عراق و فواد حسین نقش مهمی و سازنده‌ای را در موضوع کمک به گفت‌وگوها برای لغو تحریم‌های ایران که به صورت یکجانبه و غیرقانونی از سوی امریکا اعمال می‌شود، را ایفا می‌کنند. از تلاش‌های دولت عراق سپاسگزاری می‌کنیم.

بخشی از گفت‌وگوهای ما به اجرای توافقنامه امنیتی اختصاص یافت و اخبار خوبی را از آقای حسین شنیدیم و امیدواریم آن سخنان رخ دهد و نسبت به کلام وزیر خارجه عراق نسبت به اجرای موافقتنامه امنیتی اطمینان داریم.

امیرعبداللهیان در نهایت گفت: در خصوص همکاری در خصوص آب قرارداد الجزایر همه جزییات مربوط به رودخانه‌های مرزی دو کشور و اروندرود و شط العرب را در بردارد و در مسئله اروندرود به هماهنگی‌های مشترک برای تسریع در لایروبی اروندرود و از سرگیری کشتیرانی که به نفع استان‌های مجاور و دو کشور است ادامه می‌دهیم. لایروبی اروندرود باید هر چه سریع‌تر انجام شود. ما در مباحث محیط‌زیست مشکل مشترکی به نام گرد و غبار در ایران و عراق را شاهدیم. در هفته جاری نشست بین‌المللی مقابله با گرد و غبار را در ایران برگزار کردیم و عراق حضور فعالی داشت و با عراق همکاری‌های نیرومندی را در راستای مقابله با گرد و غبار انجام دادیم.

فواد حسین در این نشست مطرح کرد: ما سفرهای زیادی به تهران داشتیم و در هر سفر تلاش می‌کنیم با بحث و رایزنی درباره مناسبات ایران و عراق، روابط ۲ کشور گسترش پیدا کند؛ روابط بین ۲ کشور همانطور که وزیر خارجه ایران به آن اشاره کرد، ریشه‌های تاریخی دارد و براساس منافع تجاری و اقتصادی ایران و عراق است.

وی در ادامه گفت: ما امروز درباره مسائل مختلفی گفت‌وگو کردیم؛ ما درباره مسائل دوجانبه هم گفت‌وگو کردیم؛ ما درباره اوضاع منطقه صحبت کردیم. پس از احیای روابط ایران و عربستان، تحولات خوبی در منطقه صورت گرفته است؛ عراق در این مسیر نقش مهمی داشت و هر چقدر روابط منطقه‌ای گسترش پیدا کند، حفظ امنیت منطقه تسهیل می‌شود.

وزیر خارجه عراق همچنین گفت: پروژه خط آهن برای زیارت و سفر شهروندان ایرانی به بصره صورت می‌گیرد. این پروژه مهمی است و ایران را به بصره متصل می‌کند.

این وزیر خارجه مطرح کرد: در باره توافقنامه امنیتی صحبت کردیم. قانون اساسی عراق اجازه نمی‌دهد از خاک عراق برای حمله به کشور دیگر استفاده کند. همکاری امنیتی بین عراق و ایران این همکاری براساس قانون اساسی است. درحال‌حاضر به این نقشه راه متعهد هستیم و تلاش می‌کنیم به هدف نهایی برسیم. هدف این است که گروه‌های تروریستی در مرز ایران و عراق خلع سلاح شوند یکسری اردوگاه‌های پناهندگان منتقل خواهند شد و تحت نظارت سازمان ملل و کمیساریای عالی پناهندگان صورت خواهد گرفت. دولت عراق و اقلیم همکاری کردند و این برنامه‌ریزی صورت گرفته و متعهد شدند و آن را اجرایی کردند.

وزیر خارجه عراق بیان کرد: روابط دو کشور خوب است و اگر مشکلاتی وجود دارد این مسائل از طریق گفت‌وگو و مذاکرات باید حل شود و منطقی نیست روابط دو کشور ممتاز باشد ولی بعضی اوقات شاهد باشیم حاکمیت عراق و اقلیم کردستان به حمله نظامی و بمباران تهدید شود. ما نیازمند تضمینی از ایران هستیم که زبان و ادبیات خشونت و حمله بین دو کشور همسایه وجود نداشته باشد. البته به این توافقات رسیدیم و مسائل را از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل خواهیم کرد.

وی افزود: وقتی اعلام می‌کنیم به توافقنامه متعهد هستیم انتظار داریم ادبیات خشونت بین دو ملت همسایه وجود نداشته باشد. الحمدالله ما به این توافقات رسیدیم و مسائل را از طریق گفت‌وگو حل خواهیم کرد.

وزیر خارجه عراق گفت: امروز با سایر مسئولان ایران دیدار می‌کنیم تا بر مفاهیم و کار مشترک تاکید کنیم.

وزیر خارجه عراق اظهارکرد: سفر ما در چارچوب گسترش روابط است. سفر امروز اهداف مختلفی را دارد از جمله آن توافقنامه امنیتی است. یک نقشه راه در این خصوص صورت گرفت و دولت مرکزی و اقلیم با هم برای مطرح کردن این نقشه و اجرای آن همکاری کردند. این نقشه دو روز دیگر به پایان می‌رسد ولی پیاده‌سازی این نقشه دو روز دیگر تمام می‌شود. رسانه‌های ایران می‌توانند سفری داشته باشند برای اینکه از نزدیک اجرای آن را شاهد باشند. دولت مرکزی عراق به صورت کامل به این توافقنامه امنیتی متعهد بوده است.

فواد حسین در خصوص همکاری‌های دو کشور در پرونده‌های دیگر مانند آب گفت: روز گذشته در پارلمان عراق حضور داشتم. عراق با خشکسالی مواجه است و تغییرات آب وهوایی بر عراق تاثیر داشته است. مسائلی در خصوص تغییرات آب و هوا، محیط زیستی و سیاست کشورها وجود دارد. منابع آب عراق از ترکیه و ایران سرازیر می‌شود. در دوره اخیر از این موضوع رنج بردیم. جنوب عراق با خشکسالی مواجه است. دو دولت ایران و عراق در این خصوص گفت‌وگو کردند. وزیر منابع عراق به ایران آمد و گفت‌وگو داشت. در این خصوص از طرف ایران به خاطر آزادسازی آب در رود کارون تشکر می‌کنم، اما این مسئله کافی نیست زیرا ما مشکلات زیادی داریم. ما همه برای مقابله با این چالش‌ها کار خواهیم کرد. ما به یک سیاست منطقه‌ای نیاز داریم. ما از ایران و ترکیه می‌خواهیم که در این خصوص به عراق کمک کنند. پارلمان عراق این برنامه را در دستورکار خودش قرار داده و خطری است که ما با آن مواجه هستیم. ضروری است که ما با هم همکاری داشته باشیم. خشکسالی شامل ایران و ترکیه هم شده است و ضروری است در این خصوص همکاری کنیم و روابط خوب ایران و عراق باعث خواهد شد با هم برای حل و فصل این تهدید خطرناک برنامه‌ریزی کنیم.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها