روسیه با طرح زلنسکی موافقت نکرد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو همیشه برای حل دیپلماتیک بحران و پاسخگویی به طرح‌های واقعا جدی، آماده بوده و هست، گفت: توافق بر اساس طرح صلح ۱۰ ماده‌ای کی‌یف که در نوامبر (آذر) گذشته توسط ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین پیشنهاد شد، "غیرممکن" است.

روسیه با طرح زلنسکی موافقت نکرد

ماریا زاخارووا روز دوشنبه در بیانیه‌ای که توسط وزارت امور خارجه روسیه منتشر شد، اعلام کرد: "هدف هیچ یک از ۱۰ ماده این طرح، یافتن راه‌حلی برای بحران از طریق مذاکره دیپلماتیک نیست و کلیت آنها، یک اولتیماتوم بی‌معنی به روسیه با هدف طولانی کردن خصومت‌ها است. بر این اساس، توافق مسالمت‌آمیز غیرممکن است."

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اظهارکرد: اوکراین و غرب سعی دارند که ارزش بالای پیشنهادهای صلح ارائه شده از سوی دیگر کشورها را کم اهمیت جلوه دهند و در عین حال در تلاش‌اند با ترویج طرح صلح زلنسکی، حق پیشنهاد آنها را در انحصار خود نگه دارند.

وی ادامه داد: بر خلاف اوکراین که مذاکرات با روسیه را قطع و ممنوع کرد، ما همیشه برای حل دیپلماتیک بحران و پاسخگویی به طرح‌های واقعا جدی، آماده بوده و هستیم. بدون مشارکت و در نظر گرفتن منافع روسیه، هیچ نشستی درباره بحران اوکراین کوچکترین ارزشی ندارد.

دور نخست نشست بررسی بحران اوکراین دیروز با حضور نماینده اوکراین و مشاوران امنیت ملی و نمایندگان تعدادی از کشورهای جهان، اما بدون حضور نماینده روسیه در جده عربستان برگزار شد تا شاید بتواند راه‌حلی را برای این بحران پیدا کند.

سازمان دهندگان این نشست شاید امیدوار باشند که با راه‌اندازی این نشست مشورتی و دعوت به همکارهای جدید، از چاله‌ای که خود کنده بودند و تبدیل به چاه می‌شود خارج شوند، اما دولت روسیه را به عنوان طرف اصلی دعوا به این نشست دعوت نکردند.

این در حالی است که همۀ کارشناسان از قبل به اتفاق آراء هشدار داده بودند که بدون حضور روسیه، دستیابی به پیشرفت در مذاکرات صلح اوکراین بطور کلی غیرممکن است.

منبع: ایرنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها