تقابل بی نتیجه اوکراین و روسیه؛ از دفاع تا ضد حمله

یک کارشناس مسائل اوراسیا با اشاره به تداوم جنگ بین روسیه و اوکراین، گفت: شروط اوکراین برای گفت‌وگو و مذاکره خروج روسیه از مناطق تصرف شده است که طبیعتا روسیه آن را قبول نمی کند.

تقابل بی نتیجه اوکراین و روسیه؛ از دفاع تا ضد حمله

حسن بهشتی‌پور در تحلیل خود از تداوم جنگ روسیه و اوکراین و آینده این درگیری‌ها گفت: واقعیت این است هیچ دورنمای روشنی برای پایان جنگ روسیه در اوکراین وجود ندارد، از یک طرف زلنسکی و متحدان غربی اصرار دارند بر این که اوکراین عضو ناتو شود، اگرچه زمانی برای آن قائل نیستند، زلنسکی باید می پذیرفت مانند فنلاند و سوئد کشور بی طرف باشد که او هم نمی پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر روسیه ۴ استان شرق اوکراین را اشغال کرده و حاضر نیست از این استان ها خارج شود، به همین دلیل  شروط اوکراین برای گفت‌وگو و مذاکره خروج روسیه از مناطق تصرف شده است که طبیعتا روسیه قبول نمی کند.

این کارشناس مسائل اوراسیا تصریح کرد: شاید اگر اوکراین تضمین می‌داد که عضو ناتو نمی شود و روسیه هم انعطاف نشان می داد فضای جدیدی را شاهد بودیم اما دو طرف بر طبل جنگ می کوبند.

بهشتی پور همچنین بیان کرد: این که آمریکا دستور ارسال بمب خوشه ای به اوکراین را صادر کرده خودش هم می داند طبق تمام کنوانسیون‌های بین‌المللی ممنوع بوده و استفاده از آن ها یک کار غیر انسانی است. این بمب ها قدرت کشندگی خیلی بالاتری دارند لذا این کار غیر انسانی است و توجیه آن ها تجاوز روسیه به اوکراین است و می‌گویند به کشوری که در برابر تجاوز، دفاع می کند کمک می کنیم.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: از طرفی به‌کارگیری این بمب ها به نوعی بازی با آتش خواهد بود.

وی تاکید کرد: با توجه به این شرایط دورنمایی برای پایان جنگ نیست و حتما مردم دو کشور روسیه و اوکراین هستند که بیشترین ضرر را می بینند.

بهشتی پور درباره دخالت برخی کشورها برای ترغیب اوکراین جهت عضویت در ناتو گفت: این کار می تواند موجب تحریک روسیه به ادامه جنگ شود، روسیه و اوکراین دارای مرز مشترک طولانی هستند شرایط دو کشور متفاوت است، به دلیل این که امنیت اوکراین به امنیت روسیه و بالعکس گره خورده است، این دو کشور ۱۲ قرن در کنار هم علیه نیروهای آلمان هیتلری و ناپلئون جنگیدند و پیوندهای تاریخی، ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیک با یکدیگر دارند.

این کارشناس مسائل اوراسیا همچنین درباره این که علیرغم تبلیغات زیاد و تجهیزات اوکراین در اقدام به ضد حمله علیه روسیه شکست خورده و نتیجه نگرفت، گفت: این احتمال وجود دارد که نیروهای روسی انگیزه بیشتری برای جنگ پیدا کرده و در مقابل وعده هایی که به نیروهای اوکراینی در مورد تجهیزات نظامی داده شده بود محقق نشده، گرچه فاصله قدرت نظامی دو کشور زیاد است، اوکراین زمانی که در حالت دفاعی جنگید توانست ارتش روسیه را مهار کند اما اکنون شرایط تهاجمی برای بازپس‌گیری مناطق اشغال شده دارد به همین دلیل نتوانسته پیشروی کند.

انتهای پیام/

 

منبع: ايسنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها