پاسخ وزیر صمت به گلایه های خودرویی مردم

وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در کمتر از یک ماه حضور در مسند وزارت به‌ عنوان شانزدهمین مسئول برای پاسخگویی برخط اعضای کابینه در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری حاضر شد و به تماس‌های تلفنی شهروندان و گلایه‌های آنها با اولویت وضعیت خودرو پاسخ داد.

پاسخ وزیر صمت به گلایه های خودرویی مردم

عباس علی‌آبادی که ۲۳ خردادماه امسال با اکثریت آرا نمایندگان مجلس به عنوان وزیر صنعت معدن و تجارت برگزیده شد، یازدهم تیر ماه از طریق سامد (سامانه ارتباطات الکترونیکی مردم با دولت) پای حرف‌ها و درددل‌های شهروندان نشست.

علی آبادی که برای نخستین بار در این مرکز حضور یافته بود، به محض ورود به این مجموعه به مدیران و کارکنان این مرکز خداقوت گفت و در جریان فعالیت های این مرکز از سوی حجت الاسلام احمد صالحی رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری قرار گرفت و سپس در جایگاه پاسخگویی به مردم نشست و گفت که کمتر از یک ماه از فعالیتش در وزارت صمت می گذرد.

سلام علی آبادی هستم...

نخستین تماس به شهروندی از تهران اختصاص داشت که قبل از صحبت او ، وزیر صمت گفت: سلام، علی آبادی هستم؛ بفرمایید.

این شهروند، مسائل مربوط به حوزه خودرو را در قالب سه پرسش مطرح کرد و ابتدا به وزیر گفت که قیمت مصوب شورای رقابت برای خودروهای مونتاژی مغایر با قیمت اعلامی خودرو سازان است؛ وی سپس از وزیر صمت خواست تا او را راهنمایی کند.

تدبیر وزارت صمت در صنعت خودرو

علی آبادی پاسخ داد: موضوع خودرو مساله چالشی و جدی است که در ادوار مختلف وجود داشته و کماکان با آن مواجه هستیم و بنا داریم بحث خودرو و کالاهای دیگر را به شیوه اصولی در مدار و ریلی قرار دهیم که به صورت طبیعی هم مورد رضایت خدا و هم مردم قرار گیرد.

وزیر صمت در تکمیل پاسخ به این بخش از سوال گفت: در موضوع قیمت خودرو، ساختار آن نیاز به بازبینی دارد تا با اتکا به آن ادعاهای طرفین را بررسی کرد که همکاران من موضوع را پیگیری می‌کنند. ما امروز تلاش می‌کنیم رویکردها را به نحوی تغییر دهیم تا به زودی پاسخ قانع کننده‌ای برای این سوال به مردم داشته باشیم.

علی آبادی در پاسخ به سوال دیگر این شهروند درباره داشتن گواهینامه برای مادران در طرح جمعیت جوانی گفت: دارا بودن گواهینامه برای مادران در طرح جوانی جمعیت برعهده نیروی انتظامی است و ما آنچه را که در قانون آمده دنبال می‌کنیم. البته به گفته همکارانم، داشتن گواهینامه نامه برای مادران اجباری نیست و این موضوع را برطرف کردند.

وزیر صمت به سوال سوم این شهروند تهرانی درباره بلوکه کردن رقم ۱۰۰ میلیونی برای مادران اینگونه پاسخ داد که هدف جلوگیری از سفته بازی است تا از این طریق افرادی که در اصل متقاضی نیستند، احصاء کنند و این جزو قواعد تعیین شده توسط شورای رقابت بوده و در حال انجام است. همچنین دریافت ماشین در موعد مقرر برای مادران در این طرح نیاز به قرعه کشی ندارد و به همه مادرانی که در این طرح ثبت نام کنند، تعلق می گیرد.

علی آبادی این را هم گفت: این بلوکه کردن مبالغ توسط قواعد تعیین شده شورای رقابت برای اطمینان حاصل کردن از تمکن مالی متقاضیان است. اما باید دقت کنیم که پای سفته بازی در بین نیست.

گلایه‌ شهروندی که باورش نمی‌شد با وزیر صحبت کند

دومین تماس از شهر قم بود و وزیر بلافاصله به او گفت: زیارت قبول و نایب الزیاره ما باشید. سپس این شهروند خطاب به وزیر گفت: آقای وزیر قبل از هر چیز گلایه دارم که علی آبادی با آرامش و لبخند در پاسخ گفت هنوز نیامده گلایه نکن اصل مشکل را بیان کن.

این هموطن قمی گفت: آقای وزیر آخه این گلایه خیلی مهم است و باید در سطح کلان به آن رسیدگی شود. شما به عنوان وزیر و آقای رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور چرا باید وقت و انرژی خود را برای رفع مشکلات جزئی یک هموطن صرف کنند. در حالی که مدیران استانی می‌توانند این مشکلات جزیی را به نتیجه برسانند و از طرفی همه این فرصت را ندارند با وزیر صحبت کنند تا مسائل آنها رفع شود.

وزیر صمت این گونه پاسخ این شهروند را داد که همه هدف و برنامه‌های وزرا رفع مشکلات مردم است که هر روز این کار می‌کنند و به طور اساسی در فکر ریل‌گذاری و پایه‌ریزی ساختاری هستند که در آن ساختار مشکلات حل شود اما این پنجره (مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری) ظرفیتی است برای رفع مشکلات فوری و ضروری و از طرفی اینکه مسئولان را برای پاسخگویی متعهد نگه دارد و این نظر رئیس جمهور است که به صورت نمادین مسئولان خود را متعهد به پاسخگویی درقبال مردم بداند.

بنای فعالیتم پایه ریزی زیرساخت‌هاست

علی‌آبادی در تایید بخشی از گلایه این شهروند گفت: اظهارات شما درست است. اما ما هر روز کارمان در وزارتخانه این است که به مسائل به طور اساسی رسیدگی کنیم و بنای فعالیتم در وزارت صمت در دولت سیزدهم، پایه‌ریزی زیرساخت هایی است که بتواند مسائل را به طور اساسی حل کند.

این شهروند مشکلات مربوط به گرانی‌ها را مطرح کرد که وزیر صمت در پاسخ گفت: ما در یک شرایط خاص قرار گرفتیم و متاسفانه همه افزایش قیمت‌ها که در حال اتفاق است به طور بنیادین و اقتصادی قابل تحلیل نیست. برخی از آنها ناشی از رفتارهای اجتماعی بوده یعنی مردم ممکن است نسبت به خرید کالایی حساسیت نشان دهند و گاهی اوقات این موضوع در گرانی تاثیر بگذارد و حل این موضوع نیازمند عزم عمومی و هم اقدامات مناسب دولت است تا نیازمندان به سمت خرید کالا بروند. در بحث خودرو همه متقاضی خودرو نیستند و برخی به دلیل دیگری به این سمت می روند و این موضوع را تا حصول نتیجه دنبال می‌کنم.

این شهروند در پایان خطاب به وزیر صمت اینگونه گفت که باورم نمی شد، بتوانم با وزیر صحبت کنم و این جای امیدواری است.

عملکرد استانداران و مقامات استانی زیر ذره بین مرکز ارتباطات مردمی

در همین حین رئیس‌ مرکز ارتباطات‌ مردمی ریاست‌ جمهوری از فرصت استفاده کرد و از دیدار چهره به چهره استانداران در چند ماهه اخیر امسال گزارش و خبر داد که استانداران و مدیران ارشد نظام طی امسال تاکنون در ۱۶۹ برنامه حضور داشتند که در آن یکهزار و ۵۷۴ دیدار چهره به چهره انجام شد و در پاسخگویی برخط در سامانه ۱۱۱ استان ها ۳۶۸ تماس با استاندار و به غیر از معاونان و فرماندارن و بخشداران برقرار شده است.

صالحی افزود: مدیران ارشد دستگاه های اجرایی استان هم طی امسال ۱۲ هزار و ۲۹۱ مورد برنامه داشتند که ۹۷ هزار و ۹۹۵ مورد ملاقات انجام شده است و در سامانه سامد ریاست جمهوری در جایگاه مدیران ارشد استان ها ۲ هزار و ۷۰۸ مورد تماس و ۴۲۳ مورد برنامه های پاسخگویی برخط داشتیم.

آقای وزیر امروز از شما مطالبه‌ای ندارم

پس از ارائه گزارش رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری؛ شهروند دیگری تماس گرفت و خود را مدیر شرکت پترو پالایش و از اعضا تولیدکننده و صادرکننده هیدرو کربن معرفی کرد و با تبریک روز صنعت به وزیر صمت، او را مدیری خوشرو توصیف کرد و گفت: آقای وزیر امروز از شما مطالبه‌ای ندارم فقط می‌خواهم بازوی وزیر باشم و به صنعت کشور کمک کنم و با همفکری هم بتوانم تعهدات و قول هایی که وزیر داده را عملی کنم.

اما این شهروند به مشکلات در حوزه هیدور کربن اشاره کرد که متاسفانه کسی متولی آن نیست و اگر وزارت صمت حمایت کند، کمک بزرگی به کشور خواهد شد.

وزیر صمت گفت: اشتغال مهمترین چالش کشور است و اگر همت دولت صرف این موضوع باشد، بقیه مسائل حل می‌شود. ما گاهی اوقات فکر می‌کنیم واردات اشتغالزایی می‌کند اما واردات و صادرات شغل درپی خواهد شد و تلاش دولت هم فراهم کردن زیرساخت لازم برای ایجاد شغل است و باید از مسیر خام فروشی به سمت مسیر فرآورده فروشی برویم که ارزش افزوده بیشتری دارد و هم ایجاد شغل می‌کند و این همان ریل اساسی است.

حرکت به سمت خودروهای برقی

واردات خوردو و عدم تحویل به موقع به متقاضیان سوال شهروند دیگری بود که از وزیر پرسید، قرار بود ۹۰ درصد خودروهای وارداتی سه‌ماهه و ۱۰ درصد دیگر طی ۶ ماه تحویل داده شود اما هنوز خبری نیست.

وزیر صمت پاسخ داد: بحث واردات به طور طبیعی به عنوان تنظیم‌کننده بازار مورد توجه دولت و وزارت صمت است. اما مشکلی که وجود دارد و اکنون در حال رفع است، استاندارد خودروست که سازمان استاندارد همکاری های لازم را دارند تا این مساله به طور اساسی رفع شود و توافق‌های خوبی در این زمینه داشتیم. موضوع دیگر نحوه تامین نظام ارز است اما رویکرد ما حرکت به سمت خودروهای برقی و در گام نخست تلاش ما فراهم کردن زیر ساخت‌های آن در شهرهای بزرگ است به همین منظور در حال مذاکره با شهرهای بزرگ هستیم و ان شاء الله در آینده شاهد حضور خودروهای برقی داخلی و بعضاً وارداتی هستیم که هم مشکل محیط زیست را حل کند و هم به شدت اقتصادی است. خودروهای برقی، خودروهای روز هستند و باید به این نهضت پیوست.

علی آبادی گفت: خوشبختانه در همه روستاها برق داریم و ماشین های برقی در راه نمی‌مانند ولی برای ایجاد زیرساخت شارژ سریع با شهرهای بزرگ در حال مذاکره هستیم و از طرفی مزایای زیادی از نظر شغل هم خواهد داشت که اطلاع رسانی می‌کنیم.

امان از وعده بی پشتوانه

شهروند دیگری تماس گرفت و از بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان برای خودروهای وارداتی گلایه کرد که وزیر در پاسخ قول پیگیری موضوع را داد و گفت: امان از وعده بی پشتوانه که اول خود فرد را به زمین می زند. تا حالا کسی از من نتوانسته قول زمانی بگیرد ولی تلاش می کنم چیزهایی که می گویم در کلیات به نتیجه برسد اما برای خودرو طرح هایی دارم.

شهروندی درباره تامین وسیله نقلیه برای حمل مواد اولیه مشکل خود را با وزیر درمیان گذاشت و این سوال را پرسید که به عنوان تولید کننده چرا نباید در سامانه‌ای که برای ثبت نام کامیون تعریف شده ثبت نام کرد در حالی که ۹۰ درصد ثبت نامی ها دلالان هستند.

وزیر گفت: حرف شما درست است این سفته بازی‌ها و سودجودیی ها باعث می شوند که نیازمند واقعی به آن نرسد. من دستور بررسی می دهم و فرصت بدهید شاید بشود برای کارخانجات رویه را تعریف کرد تا در مسیر ثبت نام قرار نگیرند.

همین فردا صبح به دفتر من بیاید

و اما تماس آخر به شهروندی اختصاص داشت که خود را مهندس مشاور پژوهان سنجش معرفی کرد و گفت: مشاوری هستم که در ایران گمنامم. اما اقدامات بزرگ صنعتی در کشور انجام داده ام و ۶ شهرک صنعتی طراحی کرده ام اما در برخی این شهرک ها طرح ها را اجرا نکردند.

وزیر صمت گفت: شما عنوان کردید که در این شهرک ها می‌توانید ۵۰ هزار شغل ایجاد کنید که این ادعای بزرگی است زیرا به مقدماتی نیاز دارد اگر می توانید همین فردا صبح به دفتر من بیایید.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها