تعهد طالبان به آمریکا علیه ایران؟

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: طالبان مستقر بر افغانستان خواهد بود و دستورهای آمریکا را عمل می‌کند.

تعهد طالبان به آمریکا علیه ایران؟

به گزارش تیترکوتاه از افکارنیوز؛ اخیرا جو بایدن ضمن گفتن اینکه آمریکا می‌خواست با روی کار آمدن طالبان در افغانستان از گسترش نفوذ القاعده در این کشور جلوگیری کند به صورت صریح تأیید کرده است که قدرت‌گرفتن مجدد طالبان در افغانستان ناشی از اراده آمریکا بوده است.
حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «آمریکا پس از بیست سال اشغال افغانستان به وسیله سرکوب القاعده و طالبان متوجه شد که با شکستی کامل مواجه شده است. حضور غیرقانونی آمریکا در افغانستان برای این کشور و البته ناتو هزینه‌های بالایی به همراه داشت. هدف آمریکایی‌ها از حضور در افغانستان کنترل دو سویه ایران و روسیه بود و بعد از دو دهه حضورشان تغییر روش دادند و به این نتیجه رسیدند که نباید بیش از این در افغانستان باقی بمانند و همان اتفاقی که برای شوروی در پی حضورش در افغانستان رخ داد، اکنون هم آمریکایی‌ها رخ داد».

وی ادامه داد: «از چهار سال قبل گفت‌وگوی‌های پنهانی میان آمریکا و طالبان صورت گرفت که در دوهه قطر به شکل رسمی انجام شد و نتیجه آن شد که طالبان قدرت را در دست بگیرد. آمریکایی‌ها هم به صورت شتاب‌زده از افغانستان خارج شدند و طالبان به قدرت رسید. طالبان و آمریکا توافق‌نامه‌ای امضا کردند که طالبان سیاست‌های آمریکا را انجام دهد. یکی از تعهدات طالبان به آمریکا ایجاد مشکلات مرزی برای ایران بوده است که نمونه‌اش همین مناقشه آب هیرمند بود. توافقات پشت پرده طالبان و آمریکا برای ایجاد مشکلات برای ایران بوده است. طالبان اکنون به ابزار سیاسی-امنیتی آمریکا تبدیل شده است و کاملا روشن است که طالبان پشت پرده با آمریکا در ارتباط است».

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها