گروسی: بخشی از توافق با ایران انجام شده است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به روند مذاکرات غیر مستقیم میان ایران و ایالات متحده آمریکا گفت: اگر هر نوع توافق جایگزینی وجود داشته باشد، امیدوارم از ما دعوت شود تا بررسی کنیم که هر تعهدی که انجام می‌شود واقعی است و فقط یک تکه کاغذ نیست.

گروسی: بخشی از توافق با ایران انجام شده است

به گزارش تیترکوتاه؛ رافائل گروسی در گفت‌وگو با شبکه تلویزینی فرانس ۲۴ افزود: تماس‌های میان ایران و آمریکا یا هر کشوری با هدف کاهش تنش‌ها روند خوبی است اما برای من این مهم است که موضوع قابل راستی‌آزمایی باشد.

وی با بیان اینکه «برجام در وضعیت بدی است و به یک پوسته خالی تبدیل شده است، افزود: کسی اعلام نکرده که این توافق مرده است اما تحرکات دیپلماتیکی در این زمینه صورت نمی‌گیرد. امیدوارم اگر قرار است توافق جایگزینی صورت گیرد از ما دعوت شود تا تعهدات را راستی‌آزمایی کنیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی این اظهارات را مطرح کرد که برخی گزارش‌ها درباره روند مذاکرات غیر مستقیم میان تهران و واشنگتن، از احتمال توافق درباره رفع بخشی از تحریم‌ها و تبادل زندانیان حکایت دارد.

سید مهدی حسینی متین کاردار سفارت کشورمان در لندن دیروز (پنجشنبه) در گفت‌وگو با نشریه یواس‌اِی تودی گفت: ما محتاطانه خوشبین هستیم که این توافق در آینده نزدیک محقق شود. وی تصریح کرد که هرگونه توافقی مستلزم «یک متن عینی روی میز است تا درباره آن صحبت و امضاء شود.»

به گفته این دیپلمات کشورمان،‌ مذاکرات میان ایران و آمریکا در این زمینه به صورت غیر مستقیم با میانجی‌گری عمان جریان دارد. وی افزود که قطر و امارات متحده نیز در تسهیل‌گری گفت‌وگوها دخیل هستند.

مدیرکل آژانس: بخشی از توافق با ایران انجام شده است

گروسی در بخش دیگری از این مصاحبه به توافق میان ایران و آژانس درباره مسائل پادمانی اشاره کرد و مدعی شد که پیشرفت‌های بعمل آمده به‌اندازه‌ای نبوده که وی امیدوار بوده است.

وی ارزیابی خبرنگار شبکه فرانس‌۲۴ درباره شکست توافق را رد کرد و گفت: من با قضاوت شما مبنی بر اینکه این [توافق] کارساز نیست موافق نیستم. اما به‌نظرم کارکردش در سطح و سرعتی نیست که دوست دارم شاهد باشم.

مدیرکل آژانس ادامه داد: چیزی که بر سر آن توافق کردیم این بود که ایران با آژانس در زمینه محدودسازی برخی از فعالیت‌هایش همکاری کند و به ما اجازه بدهد تجهیزات نظارتی بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه «ما توانسته‌ایم برخی از این اقدامات را صورت دهیم» افزود: ایران به فعالیت‌های غنی‌سازی‌اش ادامه می‌دهد و این مایه نگرانی است. به همین دلیل است که ما به همتایان ایرانی‌مان می‌گوییم، تنها راه برای به دست آوردن اعتماد بین‌المللی، این است که با ما همکاری کنند.

به گزارش ایرنا، آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران اسفند سال گذشته، در پی سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران توافقاتی را در خصوص حل‌وفصل مسائل پادمانی صورت دادند که بر اساس آن، ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند.

در پی این توافق جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و گزارش‌ها حاکی است که پیشرفت‌هایی در این زمینه و در چارچوب قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس شورای اسلامی به دست آمده است.

ادعاهای سیاسی پادمانی درباره ایران، نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی مطرح و سپس توسط رسانه‌ها، مقام‌های غربی و در گزارش‌های آژانس دامن زده شد. جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست.

محسن نذیری اصل سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین پیشتر تصریح کرد که موضوعات پادمانی طی قطعنامه شورای حکام در سال ۲۰۱۵ بسته شده است. ۳ ادعای پادمانی غیر مهم آژانس نیز مربوط به حدود دو دهه قبل است که با این حال، ایران تاکنون تعاملات مناسب و سازنده ای را با آژانس و با هدف حل و فصل این آنها به عمل آورده است.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها