تکرار خطای زلنسکی در استکهلم!

اقدام اخیر آمریکایی‌ها در سوئد، نشان می‌دهد که واشینگتن قصد دارد شمال اروپا و حوزه اسکاندیناوی را به زمین جدید بازی خود در تقابل با مسکو تبدیل کند.

تکرار خطای زلنسکی در استکهلم!

به گزارش تیترکوتاه؛ پنج روز پیش آمریکا برای یک رزمایش مشترک با سوئد، در اقدامی که اولین پیام آن برای روسیه است، برای اولین بار بمب‌افکن‌های خود را به این کشور فرستاد. این در حالی است که ترکیه همچنان از پیوستن سوئد به ناتو ممانعت می‌کند.

«لوئیز لوین» سخنگوی نیروی هوایی سوئد گفت: دو فروند جنگنده B-1B لنسر آمریکا در فرودگاه لولیا کالاکس در شمال سوئد فرود آمدند تا رزمایش مشترک نیروی هوایی و ارتش این کشور با نیروی ضربت این بمب‌افکن‌ها انجام شود.

قطعا بازی استکهلم در زمین واشینگتن در حوزه‌های امنیتی و سیاسی، در آینده‌ نزدیک مولد منازعاتی در حوزه اسکاندیناوی خواهد بود که هزینه آن را ساختار دولت رفاهی در کشورهایی مانند سوئد، نروژ، دانمارک و فنلاند خواهد داد.

به عبارت بهتر، سوئد به جای صیانت از ساختارهای اقتصادی و رفاهی منحصر به فرد خود، آنها را به جزئی از بازی ضد امنیتی خود در زمین آمریکا تبدیل ساخته است.

شاید تحت تاثیر بازی تبلیغاتی و روانی ناتو، هضم این مسئله هنوز برای شهروندان سوئدی آسان نباشد اما سوئد زیرساخت‌های رفاهی و داخلی خود را قربانی مشارکت در منازعه‌ای ساخته که هزینه‌های آن را استکهلم و نه واشینگتن پرداخت خواهد کرد.

اقدام اخیر آمریکایی‌ها در سوئد، نشان می‌دهد که واشینگتن قصد دارد شمال اروپا و حوزه اسکاندیناوی را به زمین جدید بازی خود در تقابل با مسکو تبدیل کند.

این تقابل اما ممکن است در سطح مدیریت شده و صرف حوزه بازدارندگی باقی نماند که این بدترین خبر ممکن برای طرفداران ناتو در سوئد محسوب می‌شود.

در هر حال؛ این نخستین مرتبه در تاریخ معاصر سوئد است که هواپیماهای جنگی آمریکا در این کشور فرود می‌آیند و ارتش سوئد بر این نکته تاکید کرده که؛ در حالی که منتظر عضویت در ناتو هستیم، داشتن شرکای قوی مهم است.

این ادعا در حالی صورت می‌گیرد که برخی گروه‌ها و احزاب سوئدی نسبت به عواقب و تبعات بازی کورکورانه مقامات این کشور در زمین کاخ سفید و عضویت کشورشان در پیمان آتلانتیک شمالی هشدار داده‌اند.

«اولف کریسترسون» نخست وزیر سوئد پیشاپیش با استقرار نیروهای ناتو و تجهیزات در خاک سوئد موافقت کرده بود، چه، به باور او حضور این نیروها باید نقشی پیش‌گیرانه در برابر اقدامات احتمالی روسیه ایفا کنند.

گرچه کریسترسون این را «پیام روشنی به روسیه» و اقدامی در جهت تقویت توانایی دفاعی سوئد دانسته، حقیقت اما این است که سوئدی‌ها در حال تکرار اشتباه بزرگی هستند که اوکراین و دولت زلنسکی مرتکب شدند.

تبدیل خاک سوئد به جولان‌گاه ناتو و خصوصا نیروهای آمریکایی، قطعا از سوی روسیه بدون پاسخ باقی نخواهد ماند و در این صورت، سوئد قطعا به قربانی منازعه خودساخته‌اش تبدیل خواهد شد.

سوئد و فنلاند پس از چندین دهه عدم تعهد نظامی، در مه ۲۰۲۲ و تحت تأثیر تهاجم روسیه به اوکراین، درخواست عضویت در ناتو را ارائه کردند.

این درخواست باید توسط تمامی ۳۱ کشور عضو تصویب شود، اما گرچه فنلاند در آغاز ماه آوریل به عضویت ناتو پذیرفته شد، درخواست سوئد اما تاکنون به دلیل مخالفت ترکیه و مجارستان به بن‌بست برخورده است.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها