«پایگاه ای‌یو ریپورتر»؛

تماس تلفنی رئیسی با مکرون کار خودش را کرد

طی یکی دو روز گذشته اتفاقات عجیبی افتاد و هر دو کشوری که دفاتر اصلی منافقین در آن واقع شده است در برخوردهای تندی با این گروه باعث شدند کارشناسان این گونه تحلیل کنند که تماس تلفنی چند روز پیش رئیسی با مکرون توانسته ضربه سختی به منافقین بزند.

تماس تلفنی رئیسی با مکرون کار خودش را کرد

گروه بین الملل تیتر کوتاه؛ پایگاه «ای‌یو ریپورتر»: امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه روز شنبه 10 ماه جاری میلادی با ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود تلفنی گفتگو کرد. این گفتگوی نادر، 90 دقیقه به طول انجامید و به گمانه زنی ها در مورد آینده روابط بین دو کشور و به طور کلی میان ایران و اروپا دامن زد، زیرا تنش میان آنها بر سر فعالیت هسته ای تهران و حمایت از جنگ روسیه در اوکراین شدت گرفته است.

در میان این گمانه زنی ها، برخی از ناظران سیاست خارجی غرب ابراز نگرانی کرده اند که مکرون و دیگر رهبران اروپایی ممکن است مایل به ارائه امتیازاتی به تهران باشند. یک کارشناس مسائل ایران که خواست ناشناس باقی بماند، به درخواست‌های تهران در گذشته برای اعمال محدودیت برای فعالان معارض ایرانی که به کشورهای دیگر مهاجرت کرده بودند اشاره کرد. او همچنین تاکید کرد که چنین درخواست هایی یکی از اصول ثابت مذاکرات مقامات ایرانی و همتایان غربی آنها بوده است.

مطرح کردن مساله منافقین در جلسه با اروپایی ها

کاظم غریب آبادی، معاون بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه ایران سال گذشته اعلام کرد که از سال ۲۰۲۱، هیچ جلسه‌ای بین ما و هیأت‌های اروپایی برگزار نشد که مقامات ایرانی در آن درباره یکی از گروه های اصلی اپوزیسیون یعنی سازمان مجاهدین خلق گفتگو نکرده باشند. او این روند را یک کمپین بسیار کارساز برای اعمال فشار شدید بر کشورهای میزبان مجاهدین خلق توصیف کرد.

نظر مکرون درباره برگزاری جلسه منافقین چه بود؟

به گفته منابع متعدد دیپلماتیک و کارشناسان ایران، این کمپین در گفتگوی روز شنبه بین روسای جمهور ایران و فرانسه مشهود بوده و رئیس جمهور ایران از این فرصت استفاده کرده تا بار دیگر خواستار اتخاذ تدابیر پاریس علیه اعضای سازمان مجاهدین خلق در مقر آنها در پاریس شد.

جلوگیری از برگزاری کنفرانس مجاهدین خلق در پاریس حاکی از آن است که مکرون چگونه به این درخواست‌ها پاسخ داده است. این با روایتی مطابقت دارد که مقامات ایرانی سال‌هاست آن را ترویج می‌کنند، یعنی تحریم‌های اقتصادی و دیگر فشارهای غرب بر ایران شکست خورده‌اند، که نیاز به تغییر در برخورد با ایران حس میشود باید سیاست خارجه آمریکا و اروپا در قبال ایران به صورت مصالحه آمیز باشد.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها