دلیل عادی سازی روابط تهران و قاهره

پس از عادی سازی روابط ایران و عربستان، این روزها موضوع احیای روابط قاهره - تهران سوژه رسانه هاست.

دلیل عادی سازی روابط تهران و قاهره

به گزارش تیتر کوتاه؛ پس از عادی‌سازی روابط ایران و عربستان، این روزها موضوع احیای روابط قاهره - تهران، سوژه رسانه‌ها شده است.

به‌نظر می‌رسد که مقامات مصر بی‌سروصدا در حال بازنگری در سیاست خارجی بویژه با کشورهای حوزه خاورمیانه هستند و به آرامی از خطوط آمریکا عبور می‌کنند که یکی از برجسته‌ترین نمونه‌هایش، حرکت به سمت احیای روابط با ایران است.

خاطر مصری‌ها از ساکنان کاخ‌سفید مکدر است، زیرا واشنگتن به قاهره در غلبه بر بحران اقتصادی یاری نرسانده و در پرونده مخازن سد النهضه که امنیت آبی مصر را تهدید می‌کند نیز حاضر نشده به اتیوپی فشار بیاورد.

نپذیرفتن درخواست آمریکا مبنی بر بستن حریم هوایی مصر به روی هواپیماهای نظامی روسیه، انتشار اخباری مبنی بر تحویل موشک‌های مصری به روس‌ها جهت استفاده در جنگ اوکراین و همچنین درخواست اخیر مصر برای پیوستن به بریکس تحت رهبری ائتلاف شرقی را می‌توان ازجمله گام‌های قاهره برای اتخاذ رویکردی مستقل از واشنگتن برشمرد.

ملت مصر برای تداوم این روند محتاج حمایت است و قطعا به تجربه دریافته که هم‌پیمانانی مثل ایران و سوریه، در قیاس با شرکای غربی قابل‌اعتمادترند. گو اینکه به گواهی تاریخ معاصر، استعمارگران بیکار نخواهند نشست و برای حفظ نفوذ خود، از توسل به ترور و کودتا ابایی ندارند.

تنش‌زدایی با ایران، تلازمی با پیوستن به محور مقاومت ندارد‌؛ کمااینکه چنین توقعی از سعودی‌ها نیز معقول نیست. اما هرگونه ابتکار در این زمینه، نقطه عزیمتی است برای تحقق جهان چندقطبی که قطعا برای ایالات‌متحده خوشایند نیست.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها