جنگ بر سر آب در اروپا

«کریستل شالدموز» قانون گذار دانمارکی با اشاره به پیامدهای آشکار و روزافزون بحران آب‌وهوایی اروپا گفت، در این قاره شاهد جنگ بر سر آب هستیم.

جنگ بر سر آب در اروپا

به گزارش تیتر کوتاه؛ شبکه «سی‌ان‌بی‌سی»: اعضای پارلمان اروپا به دنبال کاهش سطح آب‌های زیرزمینی با تشدید بحران آب و هوایی، در جریان جلسه عمومی اخیر با محور «بحران آب در اروپا»، افزایش اقدامات در جهت حفظ و تقویت منابع آبی را خواستار شدند.

کادری سیمسون کمیسر انرژی اتحادیه اروپا در این نشست با استناد به تصاویر ماهواره‌ای «کوپرنیک» اظهار داشت، بخش‌های گسترده‌ای از اتحادیه با مشکلات جدی اقلیمی روبرو هستند. برخی مناطق از خشکسالی و کمبود آب و برخی دیگر از جاری شدن سیل رنج می برند.

وی با اشاره به قوانین اتحادیه اروپا با حفظ سیستم‌های آبی که در دهه ۱۹۷۰ میلادی وضع شده‌اند، خاطر نشان کرد: به نقطه‌ای رسیده‌ایم که باید رویکرد خود را تغییر دهیم.

سیمسون خطاب به سایر اعضای پارلمان گفت: نباید آن قاره‌ای باشیم که پس از خشک شدن منابع آبی خود، ارزش آن را درمی‌یابد.

کریستل شالدموز قانونگذار دانمارکی نیز با اشاره به پیامدهای آشکار و روزافزون بحران آب‌وهوایی در اروپا گفت: این قاره تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته است؛ رودخانه ها در حال خشک شدن هستند، کشاورزی تحت فشار و طبیعت در رنج است. وی تصریح کرد: «این یک جنگ است؛ یک جنگ بر سر آب».

سوفی ترمولت مدیر بخش آب شیرین اروپا در سازمان غیر دولتی «حفاظت از طبیعت» با اشاره به تابستان پیش رو که بسیاری از کارشناسان از پیش نسبت به شدت گرما و خشکی آن هشدار داده بودند گفت، این احتمال وجود دارد که در تابستان امسال رکوردهای دمایی جدیدی به ثبت برسد.

وی با اشاره به مساله آلودگی آب تاکید کرد:‌ موضوع منابع آبی وجود دارد اما مساله بسیار مهم، آلودگی آب‌ است که هزینه‌ را افزایش می‌دهد.

خوان ایگناسیو زویدو آلوارز، یکی از اعضای کمیته کشاورزی و توسعه روستایی پارلمان اروپا، با هشدار نسبت به وخامت شرایط در تابستان پیش رو گفت، در حال حاضر ذخایر منابع آبی اسپانیا کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت است.

بر اساس این گزارش محققان می‌گویند خشکسالی تابستان سال ۲۰۲۳ میلادی بدترین خشکسالی ۵۰۰ سال گذشته قاره اروپا خواهد بود.

رصدخانه خشکسالی اروپا نیز در گزارشی با بیان اینکه دست‌کم یک‌چهارم از مساحت اروپا تابستان امسال با مشکل جدی در حوزه تأمین آب روبه‌رو خواهد بود، هشدار داده است که دمای بالا و کمبود بارندگی به خشکسالی گسترده و طولانی‌مدت در قاره اروپا منجر خواهد شد.

نشست عمومی پارلمان اروپا در «استراسبورگ» فرانسه پس آن برگزار شد که آژانس محیط زیست اروپا نسبت به تداوم تابستان‌ها با خشکسالی شدید، سیل، موج گرما، آتش سوزی جنگلی و افزایش بیماری‌های حساس به آب و هوا در این قاره هشدار داده بود.

این آژانس در گزارش خود به ۲۷ کشور عضو اتحادیه و همچنین اعضای منطقه اقتصادی اروپا توصیه کرد تا به منظور محدود کردن اثرات منفی شرایط وخیم آب‌وهوایی تابستان امسال، تدابیر کنترلی بیشتری را اتخاذ کنند. از جمله این اقدامات پیشنهادی می‌توان به افزایش تعداد درختان و فضاهای آبی در شهرها اشاره کرد که می‌تواند برای کاهش دما و خطر وقوع سیل موثر باشد.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها