مردم اردن، اسرائیل را نمی‌خواهند

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثریت مردم اردن مخالف رابطه با رژیم صهیونیستی به ویژه همکاری کشور‌های عربی با تل‌آویو علیه ایران، هستند.

مردم اردن، اسرائیل را نمی‌خواهند

نتایج نظرسنجی صورت گرفته توسط «پژوهشکده واشنگتن» با همکاری یک شرکت منطقه‌ای، نشان می‌دهد که با وجود امضای توافقنامه صلح میان اردن و رژیم صهیونیستی، اکثریت مردم این کشور همچنان از صهیونیست‌ها متنفر هستند.

نتایج نظرسنجی مذکور نشان می‌دهد که ۸۴ درصد از اردنی‌ها با عقد قرارداد‌های تجاری و بازرگانی با رژیم صهیونیستی مخالف هستند.

گروه‌های سنی مختلف از مردم اردن در این نظرسنجی که ماه‌های مارس و آوریل انجام شد، شرکت کردند. آن‌ها تاکید کردند که حتی اگر رابطه اقتصادی با رژیم صهیونیستی، اقتصاد اردن را تقویت کند، مردم این کشور با عقد قرارداد‌های تجاری با تل‌آویو مخالف هستند.

۷۶ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که با کمک‌های رژیم صهیونیستی به اردن در شرایط سخت مانند زلزله یا بلایای طبیعی مخالف هستند.

همچنین ۶۰ درصد از اردنی‌ها، موشک‌های مقاومت فلسطین در غزه که از سوی جنبش حماس علیه رژیم صهیونیستی شلیک می‌شود را یک اقدام مثبت ارزیابی می‌کنند.

شرکت کنندگان در این نظرسنجی به شدت، با برگزاری تظاهرات علیه کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی موافق هستند به طوری که ۷۲ درصد از آن‌ها اعلام کردند که این حرکت، یک گام مثبت است. تنها ۱۲ درصد از اردنی‌ها، نگاه مثبت به توافق نامه‌های صلح میان کشور‌های عربی و رژیم صهیونیستی دارند.

همچنین نزدیک به ۷۰ درصد از شرکت کنندگان، به شدت با همکاری کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی برای مقابله با ایران، مخالف هستند.

همین اوضاع در خصوص مصر نیز صدق می‌کند به طوری که پیشتر «أریئیل کهانا» تحلیلگر سیاسی صهیونیست در گزارش خود در روزنامه اسرائیل الیوم نزدیک به حزب حاکم رژیم صهیونیستی نوشت که روند صلح میان تل‌آویو و قاهره که بیش از چهار دهه از آن می‌گذرد باعث نشده نظر ملت مصر نسبت به این رژیم تغییر کند.

در این گزارش آمده است، بعد از گذشت ۴۵ سال از امضای توافقنامه صلح کمپ دیوید میان مصر و رژیم صهیونیستی، این روند هنوز سرد بوده و به نتایج مطلوب خود دست پیدا نکرده است.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها