گزارش لحظه ای از مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره):

رهبر انقلاب: امام از سرآمدان تاریخ ما است

رهبر انقلاب: امام از سرآمدان تاریخ ما است

مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) ساعت ۸ صبح امروز؛ یکشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ با حضور مردم مؤمن و انقلابی در مرقد مطهر آن امام فقید آغاز شد.

مراسم سی‌وچهارمین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (رحمةالله‌علیه) در بیش از هزار شهر و بسیاری از روستاهای کشور با شعار «خمینی، حقیقت ماندگار» برگزار می‌شود.

در تهران نیز این مراسم با حضور مردم مؤمن و انقلابی امروز؛ یکشنبه ۱۴ خرداد از ساعت ۸ صبح در مرقد مطهر ایشان  آغاز شده است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی حدود ساعت ۹ در این مراسم سخنرانی خود را آغاز کردند.

۱۰:۲۵_ انتخابات امسال بسیار مهم است

امام خامنه‌ای با بیان اینکه یکی از شیوه‌های دشمن بدبین کردن مردم به مسئولان کشور و به جریان سیاسی کشور است، فرمودند: این از شیوه‌های دشمن است و با آن مقابله کنید. یکی از شیوه‌های دشمن بدبین کردن به  انتخابات است. این انتخابات بسیار مهمی است و دشمن از حالا که نه ماه تا آن باقی مانده، توپخانه خود را علیه آن روشن کرده است.

۱۰:۱۹_ اشاره رهبر‌ انقلاب به استقامت دانشجویان و طلاب انقلابی

امام خامنه‌ای افزودند: نقطه امیدآفرین آن است که در این تلاش همه جانبه دشمن، دانشجوی انقلابی در فلان دانشگاه فحش ناموسی می‌شنود و از میدان خارج نمی‌شود. طلبه بسیجی زیر شکنجه به شهادت می‌رسد و حاضر نیست حرفی که دشمن می‌خواهد را به زبان جاری کند.

۱۰:۱۸_ در لایه‌های اجتماع عناصر بی‌مبالات وجود دارند

امام خامنه‌ای خاطرنشان کردند:وقتی شما از امید صحبت می کنید، برخی دوست دارند در حرف شما خدشه کنند و می‌گویند شما از واقعیت‌ها خبر ندارید. اینها را همه خبر دارند و از آن رنج می‌برند. در لایه‌های اجتماع عناصر بی‌مبالات و غیر پایبند وجود دارند، اینها همیشه وجود دارند اما اینها ملت ایران نیستند.

ایشان افزودند: امروز ما در سرتاسر کشور هزاران هسته مقاومت در مساجد و هیئات داریم، از این هسته‌ها جوانانی بر می‌خیزند به‌عنوان شهدای مدافع حرم و مدافع امنیت و بسیج دانشجویی.

۱۰:۱۴ _ دشمن نمی‌خواهد پدیده‌های امیدآفرین را ببینیم

امام خامنه‌ای با بیان اینکه سعی دشمن آن است که جوان ایرانی را ناامید کند، فرمودند: مشکلاتی وجود دارد و دشمن سعی می‌کند این مشکلات را مدام به رخ جوانان ما بکشد. ان شاء الله تمام این مشکلات رفع خواهند شد. مشکلات نباید امید را تضعیف کند. ما زمانی که با مشکلات مواجه می‌شویم باید بدنبال راه رفع این مشکلات باشیم.

ایشان خاطرنشان ساختند: ما مشکلاتی داریم اما در مقابل آن حوادث و پدیده‌هایی داریم که امیدآفرین است. دشمن نمی‌خواهد بگذارد که ما این پدیده‌های امیدآفرین را ببینیم. این پدیده‌ها به مراتب از مشکلات بیشتر هستند.

۱۰:۱۰ _ احمق‌ها باز هم اشتباه کردند و ملت ایران را نشناختند

امام خامنه‌ای در ادامه سخنان خود در مراسم ارتحال بنیان گذار انقلاب اسلامی بیان کردند: توجه کنید تا عظمت ملت ایران و عظمت انگیزه و ایمان ملت ایران بیشتر روشن شود. طراحی دشمن در اغتشاشات به گونه‌ای بود که فکر میکردند کار جمهوری اسلامی تمام شده است. احمق‌ها باز هم اشتباه کردند.

ایشان تصریح کردند: ملت ایران به آنها بی‌اعتنایی کرد، به فراخوان آنها اعتنایی نکرد، جوان‌های متعهد در خیابان‌ها و دانشگاه‌های کارهای بزرگی انجام دادند. بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها و بسیج اقشار در تمام شهرها به وظایف خودشان عمل کردند.

۱۰:۰۶_ آخرین تلاش دشمن همین اغتشاشات پاییز بود

امام خامنه‌ای فرمودند: آخرین تلاش دشمن تا حالا، همین اغتشاشات پاییز گذشته بود. پشتیبانی مالی، تسلیحاتی و رسانه‌ای در اغتشاشات توسط دستگاه‌های امنیتی غربی انجام شد. پادوی‌اش را بوسیله برخی عناصر خائنی که به وطن پشت کرده بودند انجام دادند. برخی از اینجا به خارج رفتند و مزدور سیاست‌های دشمنان ایران شدند. یک عده هم پیاده نظام اینها در داخل شدند.  این پیاده نظام ترکیبی از آدم‌های مغرض و بیشتر از آن افراد غافل و برخی اراذل و اوباش بودند.

ایشان خاطرنشان کردند: فکر همه جای این اغتشاشات را کرده بودند، رادیو و تلویزیون‌های خارجی بدون ملاحظه ساخت بمب دستی را به مردم یاد دادند، شعار تجزیه ایران را در زبان اینها قرار دادند، حرکت مسلحانه در خیابان را ترویج کردند.

۱۰:۰۴ _ ایمان و امید، آماج دشمن است

امام خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه توصیه من تقویت ایمان و امید است، آماج دشمن همین ایمان و امید است، تاکید کردند: حفظ استقلال و عزت و منافع ملی با ایمان و امید رقم می‌خورد. در این چند دهه دستگاه های استکبار هر کار توانستند علیه ملت ایران انجام دادند، در موارد معدودی پیشرفت کردند و در اغلب موارد منکوب ملت ایران شدند.

۰۹:۵۹_ باید برای ترویج ایمان و امید تلاش کرد

امام خامنه‌ای تاکید کرند: جوان های ما توجه داشته باشند، دشمنی استکبار با عقب‌نشینی‌های موضعی از بین نمی‌رود. برخی خیال می‌کنند اگر در فلان موضع عقب‌نشینی کنیم دشمنی آنها با ما کم می‌شود، این خطاست. زمانی برای رئیس‌جمهور ایران دادگاه غیابی تشکیل دادند و برای او کیفرخواست صادر کردند.

ایشان خاطرنشان کردند: هر کس ایران را دوست دارد، هر کس منافع ملی را دوست دارد، هر کس بهبود اوضاع اقتصادی را دوست دارد، هر کس بدنبال جایگاه با عزت ایران در نظم جهانی پیش روست، باید برای ترویج ایمان و امید در ملت تلاش کند. این همه حرف من با جوانان و نخبگان و هسته‌های سیاسی است. باید ایمان و امید در این کشور زنده بماند.

۰۹:۵۴ _ امروز ملت ایران قوی‌تر شده است

امام خامنه‌ای خاطرنشان کردند: جبهه دشمن، جبهه استکبار، جبهه صهیونیسم و قدرتمندان زورگو عالم، امروز هم مثل دیروز در مقابل ملت ایران صف کشیده‌اند. دشمنی استکبار با ملت ایران با عقب نشینی‌های موضعی اصلاح نمی‌شود.

هدف‌ها تغییر نمیکند، جبهه‌بندی تغییر نمی‌کند اما ملت ایران قوی‌تر شده است.

۰۹:۵۲ _ بزرگترین توصیه امام نگهبانی از میراث اوست

امام خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) فرموند: ملت عظیم ایران، جوانان خوش روحیه سراسر کشور، باید به توصیه امام گوش داد. ما کارهای بزرگی در پیش داریم و به توصیه‌های امام احتیاج داریم. یقینا بزرگترین توصیه امام ادامه راه او و پیروی از میراث اوست. ما باید آن سه تحولی که امام ایجاد کرد را دنبال و حفظ کنیم.

ایشان خاطرنشان کردند: در دوران هوش مصنوعی و کوانتوم و ... نمی‌توان با همان شیوه‌های چهل سال قبل کار کرد، امروز ابزارها باید متناسب با زمان انتخاب شود.

۰۹:۵۰_ امید و ایمان روی هم اثر می‌گذارد

امام خامنه‌ای در مراسم سالگرد امام خمینی(ره) فرمودند: وقتی شما ایمان روشنی به مبدا حقیقی و خدای متعال دارید، این شعله امید در دل شما خواهد بود. ایمان و امید روی هم تاثیر گذار هستند.

ایشان خاطرنشان کردند: وقتی می‌گوییم امید، امید را نباید با تصورات و خیالات فریبگر اشتباه کرد. امید آن حالتی است که با حرکت همراه است. با سکون نمی‌سازد، این که کسی بنشیند و امیدوار باشد به مقصد برسد، این نشدنی است.

۰۹:۴۴_ امام به عمل، انگیزه و رای مردم اعتماد داشت

امام خامنه‌ای خاطر‌نشان کردند: امام می‌دانست اگر مردم بدانند این راه، راه خداست تمام سختی‌ها را تحمل می‌کنند. امام کسی نبود که به خاطر رودربایستی، مردم‌سالاری را مطرح کند. جمهوری اسلامی ناشی از اعتماد امام به مردم بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: امام رئیس‌جمهوری که او را قبول نداشت، تنفیذ کرد، چون مردم به او رای داده بودند. امام رای و فکر مردم را قبول داشت. امید در دل امام یک عنصر واقعی بود و در رفتار و گفتار امام به وضوح دیده می‌شود.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: خود امام بزرگوار می‌گوید: من در سال‌های مبارزه تا زمان پیروزی، هرگز دچار یأس نشدم و معتقد بودم زمانی که ملت چیزی را بخواهد آن محقق می‌شود.

۰۹:۴۰_ امام در فهم و تبیین اسلام، نظرات روشنفکرانه و اسلام متحجر را قبول نمی‌کند

امام خامنه‌ای فرمودند: امام اسلام را در بیانات متعدد خودش معرفی کرده است. این اسلام نه اسلام سرمایه‌داری است، نه اسلام التقاطی روشن فکر نماهای بی‌خرد بی‌خبر.

ایشان خاطرنشان کردند: امام در تبیین نظرات اسلام نه نظرات سست روشن فکرانه را قبول می‌کرد، و نه اسلام افراد متحجر که توانایی فهم یک استنباط نو را داشته باشند.

۰۹:۳۷ - ایمان به وعده‌های الهی در کلام رهبر انقلاب

امام خامنه‌ای فرمودند: اعتماد به وعده الهی است که گام مستحکم امام را به حرکت در می‌آورد.

۰۹:۳۳ - عامل کمک کننده به امام، ایمان و امید بود

امام خامنه‌ای فرمودند: ما از خودمان سوال می‌کنیم که امام این کار بزرگ را به پشتیبانی و کمک کدام عامل سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری انجام داد؟ آن عاملی که توانست به امام کمک کند و امام را در این میدان پیش ببرد چه بود؟

وی افزود: امام عامل کمک کننده سخت افزاری نداشت. امام نه پول داشت، نه عامل تبلیغاتی داشت، نه هیچ کدام از سیاست‌های دنیا از حمایت می کرد. عامل سخت افزاری امام یک تکه کاغذ که روی آن بیانیه بنویسد و نواری که روی آن صحبت کند بود. آنچه امام را قادر این تحولات را در سطح دنیا ایجاد کند، ایمان و امید او بود.

ایشان خاطرنشان کردند: شهید مطهری پس از دیدار با امام(ره) در پاریس، از ایمانِ امام اظهار حیرت می‌کرد. شهید مطهری  ایمان امام را در چهار دسته برشماری می کرد که: ایمان به هدف ، ایمان به مسیر ، ایمان به مردم و مومنین ، ایمان به خدا بود.

۰۹:۲۹ - امام فضای توجه به معنویت را زنده کرد

رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) فرمودند: امام فضای توجه به معنویت را حتی در کشورهای غیر مسلمان زنده کرد. معنویت در زیر لگدکوبی سیاست‌های مادی‌گری از بین رفته بود، واکنش مردم در مقابل تهاجم دستگاه‌های صهیونیستی و استکباری، انفعالی بود.

۰۹:۲۱ -  این انقلاب، استبداد را به آزادی تبدیل کرد

امام خامنه‌ای فرمودند: شخصیت امام همچون خورشیدی است که پشت ابر نمی‌ماند. چهره درخشان امام با صدای رسا خود را به همه معرفی می‌کند. انقلاب، روحیه ما میتوانیم را به وجود آورد. این انقلاب ، استبداد را با آزادی، بی هویتی را به هویت ملی و اعتماد به نفس تبدیل کرد. با حرکت امام، مسئله فلسطین به مسئله اول جهان اسلام تبدیل شد.

ایشان خاطرنشان کردند: امام جریان بیداری اسلامی را به راه انداخت و دوره بی‌تحرکی در دنیای اسلام با حرکت امام به سمت ضعف و نابودی حرکت کرد. امروز امت اسلامی، نسبت به دوران قبل از امام پرتحرک تر، فعال‌تر، آماده‌تر و سرزنده‌تر است.

۰۹:۱۵ - امام خمینی سرآمد همه‌جانبه است

امام خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود فرمودند: ابن سینا و شیخ طوسی بعد از هزار سال از دوران خودشان، امروز خودشان را معرفی می کنند، شخصیت آنها را نمی‌توان محو کرد و از حافظه تاریخ زدود و حذف کرد. امام بزرگوار ما ابعاد شخصیتش از ابن سینا و شیخ طوسی بزرگتر و متنوع تر است. سرآمدان تاریخ را نه میشود حذف کرد و نه تحریف کرد. امام خمینی سرآمد همه‌جانبه است.

ایشان خاطرنشان کردند: امام در فقه، فلسفه و عرفان نظری سرآمد است. در ایمان، تقوا و رفتارهای پرهیزکارانه سرآمد است. این خصوصیات در هیچ کدام از شخصیت‌های تاریخی ما با یکدیگر جمع نشده است. امام ساخت سیاسی سلطنتی را در هم شکست و مردم‌سالاری را جایگزین کرد.

۰۹:۱۰ - امام از سرآمدان تاریخ ما است

امام خامنه‌ای در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) فرمودند: نسل‌های جدید این کشور به آشنایی بیشتر با امام بزرگوار نیازمند است. نسل جوان کشور امروز به آشنایی با امام نیازمند است. همه ما نیازمندیم با ابعاد این شخصیت چند بعدی و با عظمت آشنا بشویم.

۰۹:۰۵ - ورود رهبر انقلاب به مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)

۰۸:۵۰ - آغاز رسمی مراسم سالگرد ارتحال بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها