منصب جدید ایران در سازمان ملل

منصب جدید ایران در  سازمان ملل

اعضای سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی رئیس جدید هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل را برگزیدند و جمهوری اسلامی ایران بعنوان یکی از ۲۱ نواب رئیس این مجمع انتخاب شد.

به گزارش تیتر کوتاه؛ اعضای سازمان ملل "دنیس فرانسیس" از ترینیداد و توباگو را به عنوان رییس هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب کردند که از اواسط ماه سپتامبر، ریاست این شورای را برعهده خواهد گرفت.

جمهوری ترینیداد و توباگو کشوری جزیره‌ای در دریای کارائیب واقع در شمال آمریکای جنوبی است.

همچنین ۲۱ نائب رییس (معاون) برای رییس هر دوره مجمع عمومی سازمان ملل بر اساس آیین نامه مجمع عمومی و طبق منطقه بندی جغرافیایی انتخاب می شوند.

۶ نماینده از کشورهای آفریقایی، ۵ نماینده از کشورهای آسیایی و اقیانوس آرام، یک نماینده از کشورهای اروپای شرقی و ۲ نماینده از کشورهای آمریکایی لاتین و کارائیب و ۲ نماینده از کشورهای اروپای غربی و ۵ نماینده از اعضای دائمی شورای امنیت بعنوان معاون انتخاب می شوند.

۲۱ معاون یا نائب رییس هفتاد و هشتمین مجمع عمومی به شرح زیر است:

کشورهای آفریقایی: کنگو، گامبیا، مراکش، سنگال، یوگاندا، زامبیا، کشورهای آسیایی : جمهوری اسلامی ایران، مالزی، سنگاپور، ازبکستان و سریلانکا

کشورهای اروپای شرقی: استونی

کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب: بولیوی و سورینام

کشورهای اروپای غربی: ایسلند و هلند

همچنین پنج عضو شورای امنیت شامل چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آمریکا به عنوان دیگر نواب رییس مجمع عمومی آتی سازمان ملل انتخاب شدند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در خصوص انتخاب رییس جدید هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل خطاب به اعضای سازمان ملل گفت :از همراهی شما برای انتخاب رییس هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل خوشحال هستم و به "دنیس فرانسیس" از ترینیداد و توباگو برای انتخاب شدن به عنوان رییس جدید مجمع عمومی تبریک می گویم.

گوترش تصریح کرد: در مورد مجمع هفتاد و هفتم باید بگویم که چابا کروشی از مجارستان در یک سال گذشته مجمع عمومی را با مهارت دیپلماتیک، مباشرت و فداکاری هدایت کرد. تعهد او به "راه حل ها با اتکا به همبستگی، پایداری و علم" در دوران ریاست مجمع عمومی، قابل توجه است.

وی تصریح کرد: کروشی با موفقیت یک کنفرانس آب سازمان ملل متحد را برگزار و برای سال آینده برنامه ریزی کرد و همچنین از از اعتبار سنجی مبتنی بر علم سرمایه گذاری های پایدار حمایت کرد.

چابا کروشی رییس کنونی و هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل نیز پس از انتخاب جانشین خود گفت: من صمیمانه من دنیس فرانسیس برای انتخاب به عنوان هفتاد و هشتمین رییس مجمع عمومی سازمان ملل تبریک می گویم.با توجه به تجربه گسترده و دیدگاه خاص دنیس فرانسیس که از یک کشور جزیره ای در حال توسعه آمده است، اطمینان دارم مجمع عمومی سازمان ملل در دستان توانمندی خواهد بود.

منبع: ایرنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار