رئیس جمهور در سیستان و بلوچستان مطرح کرد؛

اجرای عدالت برای همه نقاط سیستان و بلوچستان مهم است/ افتتاح نخستین بازارچه مرزی مشترک ایران و پاکستان

عملیات اجرایی طرح ملی نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان به مرکز و شمال سیستان و بلوچستان با حضور رئیس‌جمهور آغاز شد و طرح ملی نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان در مجموع با پیشرفت فیزیکی۱۱.۳ درصد و پیش بینی حجم سرمایه گذاری حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان در حال اجراست.

اجرای عدالت برای همه نقاط سیستان و بلوچستان مهم است/ افتتاح نخستین بازارچه مرزی مشترک ایران و پاکستان

به گزارش خبرنگار سیاسی تیترکوتاه؛ سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان امروز (28 اردیبهشت‌ماه) به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد.

8:00- رئیس جمهور در سفری یک روزه از طریق فرودگاه کنارک وارد استان سیستان و بلوچستان شد و در بدو ورود مورد استقبال مسئولان استانی و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

13:00- افتتاح پست و خط جدید تبادل انرژی برق بین ایران و پاکستان

با حضور رییس جمهور و نخست وزیر پاکستان، پست و خط جدید تبادل انرژی برق بین ایران و پاکستان(پلان به جیوانی) افتتاح شد.

رییس جمهور در سفر به استان سیستان و بلوچستان با حضور در منطقه مرزی پیشین ضمن افتتاح بازارچه مرزی ایران و پاکستان، ۱۳ پروژه صنعت برق استان سیستان و بلوچستان را به صورت همزمان در سطح استان افتتاح کرد.

یکی از این پروژه‌ها پست و خط جدید تبادل انرژی برق بین ایران و پاکستان(پلان به جیوانی) بود که با حضور نخست وزیر پاکستان انجام شد.

خط ۱۳۲ کیلوولت پلان-جیوانی(پاکستان) با ارزش پروژه ۲۲۵۰ میلیارد ریال ، خط ۲۳۰ کیلوولت اسپکه-نیکشهر(قطعه دوم) با ارزش پروژه ۲۰۰۰ میلیارد ریال، پست ۲۳۰/۱۳۲ کیلوولت پلان با ارزش پروژه ۸۰۰ میلیارد ریال، افزایش ظرفیت ترانسفورماتور و توسعه پست ۶۳/۲۰ کیلوولت رمین با ارزش پروژه ۲۰۰ میلیارد ریال، توسعه پست ۶۳/۲۰ کیلوولت چاهان با ارزش پروژه ۱۰۰ میلیارد ریال و اتوماسیون نمودن پست ۶۳ کیلوولت گلشهر با ارزش پروژه ۸۰ میلیارد از دیگر پروژه‌ها است که با افتتاح آنها لاوه بر تامین برق پایدار و مطمئن برای مردم شریف استان، بستر و پایه‌های پیشرفت و توسعه در استان را فراهم می‌سازد.

12:30- رئیسی با نخست‌وزیر پاکستان دیدار کرد

رییس جمهور ایران و نخست وزیر پاکستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

62399405

سید ابراهیم رییسی در ادامه برنامه‌های سفر یک روزه خود به استان سیستان و بلوچستان، پس از مراسم افتتاح بازارچه مرزی مند - پیشین با شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

افتتاح نخستین بازارچه مرزی مشترک ایران و پاکستان

11:30- در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به سیستان و بلوچستان، ‌با حضور نخست‌وزیر پاکستان نخستین بازارچه مرزی مشترک ایران و پاکشستان در مرز «پیشین ـ مند» ‌افتتاح ‌شد.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان برای حضور در مراسم افتتاح بازارچه مرزی و خط انتقال برق از ایران به پاکستان، لحظاتی قبل در نقطه مرزی مشترک با جمهوری اسلامی ایران در «مند» واقع در ایالت بلوچستان حاضر شد و مورد استقبال ریس جمهور ایران قرار گرفت.

مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان در حاشیه این مراسم گفت: با سفر قبلی رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان ساخت بازارچه خرده‌فروشی پیشین که جزو مصوبات این سفر بود در راستای اجرای یکی از سیاست‌های مهم دولت و افزایش تبادلات با کشور همسایه در دستور کار قرار گرفت.

1608386

مبین علی می بیان کرد: بازارچه خرده فروشی پیشین که علاوه‌بر بازارچه پیشین است که می‌تواند تحول مهمی را در شهر پیشین و هم شهرستان راسک داشته باشد و به نحو مطلوب معیشت مرزنشینان را تامین کند.

وی گفت: 6 هزار خانوار شهرستان راسک از تخفیفات و مزایای بازارچه خرده پیشین بهره‌مند خواهند شد که این مساله نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی مردم این منطقه خواهد داشت.

مدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: این بازارچه اولین بازارچه مشترک خرده فروشی از 6 بازارچه مرزی خرده فروشی در حال احداث در مرز مشترک ایران و پاکستان است که امروز شاهد افتتاح آن با حضور مسوولان دو کشور هستیم.

وی افزود: غرفه های موجود در بازارچه های مرزی فقط و فقط به مرزنشینان اختصاص خواهد یافت تا تبادلات تجاری در آن صورت گیرد.

میر با تاکید بر اینکه در مدل های مختلف با کشور پاکستان مراوده تجاری داریم خاطرنشان کرد: بازارچه خرده فروشی پیشین از جنس تجارت خرد مرزنشینی است.

وی گفت: با آغاز فعالیت این بازارچه خرده فروشی، تجارت در مرز پیشین رونق می‌گیرد و باعث اشتغال مرزنشینان می‌شود و این اتفاق خوشایند رقم خواهد خورد تا علاوه‌بر تأمین معیشت مرزنشینان بتوانیم با توزیع عادلانه درآمد برای مرزنشین ‌امنیت پایدار ایجاد کنیم. ‌

مدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بازارچه‌های خرده‌فروشی برای تأمین معاش مرزنشینان راه‌اندازی شده و مرزنشینان ‌می‌توانند هر هفته تا سقف 400 دلار بدون تشریفات گمرکی اقدام به تجارت کنند که کالاهای وارداتی شامل 120 قلم کالا از پاکستان و دربرگیرنده میوه‌های گرمسیری، برنج و البسه است، همچنین می‌توانند کالاهایی را از استان صادر کنند که این ظرفیت برای مرزنشینان در شعاع 50 کیلومتری است.‌

وی تاکید کرد: ایجاد مرز رسمی زمینی در پیشین با توجه به وجود زیرساخت‌های حمل و نقلی مناسب در کشور پاکستان تا بزرگ‌ترین ایالت‌های این کشور در شرق و قطب‌های اقتصادی همچون کراچی و لاهور، دسترسی آسان به این مناطق را هموار خواهد ساخت.

میر گفت: کراچی مهمترین مرکز اقتصادی پاکستان است که نزدیک‌ترین و هموارترین راه دسترسی به آن از طریق مرز ریمدان و پیشین خواهد بود.

اجرای عدالت برای همه نقاط سیستان و بلوچستان مهم است

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این سفر با هدف پیگیری طرح‌ها و پروژه‌های استانی به ویژه در منطقه سواحل مکران انجام شده است. در این سفر امکان رفتن به شهرهای مختلف را نداریم ولی به مردم عزیز سیستان و بلوچستان این وعده را می‌دهیم که در اسرع وقت در شهرهای مختلف استان حضور خواهیم یافت.

رئیس جمهور با بیان اینکه اجرای عدالت برای همه نقاط کشور مهم است و مبنای ما برای اجرای عدالت آمایش سرزمینی خواهد ‌بود، افزود: وقتی در نقشه نگاه می‌کنیم مشخص است که در این منطقه نسبت به نقاط دیگر کشور کار بیشتری باید انجام شود و این جزو برنامه‌های دولت است.

رئیسی تاکید کرد:  من همچنان که این وعده و میثاق را با مردم عزیزمان دارم، به میزانی پیگیر خواهم بود که ان‌شاءالله اطمینان حاصل شود که آنچه در خصوص ضرورت توسعه‌یافتگی استان بیان کرده‌ایم و آنچه در برنامه‌های دولت است تحقق پیدا کند و مردم هم این ادراک و احساس را نسبت به کار داشته باشند.

جزئیات برنامه‌های سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان

افتتاح خط دوم تبادل برق با پاکستان از طریق خط انتقال "پلان- جیوانی" با حضور نخست‌وزیر پاکستان، افتتاح طرح‌های افزایش ظرفیت و توسعه پست‌های فوق‌توزیع، افتتاح طرح آبرسانی به 155 روستای سیستان و بلوچستان و بهره‌برداری و آغاز آبگیری «کهیر» بزرگ‌ترین سد جنوب استان با بیشترین حجم ذخیره مخزن مهمترین برنامه‌های مهم سفر یک روزه رئیس جمهور در حوزه آب و برق سیستان و بلوچستان است.

در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به جنوب استان سیستان و بلوچستان آب شیرین‌کن چابهار افتتاح می‌شود و همچنین پس از نشست مشترک با مقامات کشور پاکستان در مرز پیشین بازارچه مرزی مشترک «پیشین-مند» نیز افتتاح خواهد شد.

همچنین رئیس جمهور با حضور در منطقه مرزی پیشین ضمن افتتاح بازارچه مرزی ایران و پاکستان، 13 پروژه صنعت برق استان را به صورت همزمان در سطح استان افتتاح خواهد کرد.

پروژه‌هایی که‌ در این مراسم افتتاح می‌شود شامل، خط 132 کیلوولت پلان-جیوانی (پاکستان) با ارزش پروژه دو هزار و 250 میلیارد ریال، خط 230 کیلوولت اسپکه-نیکشهر(قطعه دوم) با ارزش پروژه دو هزار میلیارد ریال، پست 230.132 کیلوولت پلان با ارزش پروژه 800 میلیارد ریال، افزایش ظرفیت ترانسفورماتور و توسعه پست 63.20 کیلوولت رمین با ارزش پروژه 200 میلیارد ریال، توسعه پست 63.20 کیلوولت چاهان با ارزش پروژه 100 میلیارد ریال و اتوماسیون کردن پست 63 کیلوولت گلشهر با ارزش پروژه 80 میلیارد است که با افتتاح پروژه‌های مذکور علاوه بر تامین برق پایدار و مطمئن برای مردم شریف سیستان و بلوچستان، بستر و پایه‌های پیشرفت و توسعه نیز در استان بیش از پیش فراهم می‌‌شود.

637693673951265710

9:33 - عملیات اجرایی خط انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان آغاز شد

عملیات اجرایی طرح ملی نمک زدایی و انتقال آب از دریای عمان به مرکز و شمال سیستان و بلوچستان با حضور سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور آغاز شد.

منصور بیجار معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان روز پنجشنبه در حاشیه این مراسم افزود: طرح ملی نمک زدایی و انتقال آب از دریای عمان در مجموع با پیشرفت فیزیکی۱۱.۳ درصد و پیش بینی حجم سرمایه گذاری حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان در حال اجراست.

وی افزود: عملیات اجرایی این طرح ملی که از مهر ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد شامل سامانه آبگیر و تأسیسات شیرین سازی و نمک زدایی برای ظرفیت نهایی۲.۴ میلیون متر مکعب در روز آب شیرین، سامانه انتقال آب به طول خط ۷۱۸ کیلومتر در سیستان و بلوچستان برای ظرفیت ٢٨٠ میلیون متر مکعب در سال، اجرای مسیر و تونل برای احداث سه خط لوله برای ظرفیت نهایی انتقال ٨٠٠ میلیون متر مکعب آب در سال و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی یک‌هزار مگاواتی برای تأمین انرژی بوده است.

وی افزود: طبق برنامه زمانبندی کلان طرح، فاز زود هنگام آن که شامل برداشت آب شور و نمک زدایی به حجم ۵۰ هزار متر مکعب در روز است برای تامین آب مورد نیاز ساحل نشینان استان تا نیمه نخست سال ۱۴۰۳ محقق خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: هم‌اینک احداث سازه آبگیر گیشاب و تأسیسات نمک زدایی در بخش خشکی که شامل اجرای فونداسیون، آرماتور بندی دیوارهای آبگیر و ساخت آبگذرهای دریایی سامانه آبگیری هست با پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد در حال اجراست و خرید اعم ملزومات پروژه از جمله ورق های تولید لوله های خط انتقال آب نیز انجام شده است.

وی تاکید کرد: در فاز اجرای سامانه انتقال آب، عملیات نقشه برداری و تملک اراضی به اتمام رسیده و ۴۸۱ کیلومترخط انتقال آب توسط پیمانکار پروژه در حال اجراست و ۲۲۶ کیلومتر از مسیر نیز در حال حاضر دارای پیمانکار لوله گذاری است و این عملیات اجرایی در ۲ جبهه کاری در اردیبهشت ماه سالجاری آغاز خواهد شد.

بیجار ادامه داد: با توجه به گستردگی این پروژه ملی مشاوران و پیمانکاران متعددی عهده دار عملیات اجرای این طرح هستند که این امر سبب ایجاد اشتغال برای ۴۳۰ نفر به صورت مستقیم و یک‌هزار و ۳۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم شده است.

1400061211061025823521374

وی گفت: اجرای طرح ملی آبرسانی از دریای عمان سبب دستیابی به منابع آبی پایدار و ایجاد تحول اقتصادی در استان‌های مسیر خط انتقال در شرق کشور، رشد صنایع معدنی به عنوان جایگزین نفت، اشتغالزایی، ظرفیت سازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و تثبیت جمعیت ساکن مناطق شرق کشور، مرتفع کردن نیاز آبی صنایع و معادن، حفظ و توسعه صنایع معدنی فلات مرکزی و استانهای مسیر خط انتقال در شرق کشور بویژه صنایع بزرگ مقیاس، ایجاد فرصت برای تأمین کمبود آب آشامیدنی شهرها و روستاها، توسعه کشاورزی و کشت‌های گلخانهای حفظ ذخایر آبهای زیرزمینی و ممانعت از حفر چاههای غیرمجاز در جهت احیاء محیطزیست ، رشد و توسعه سایر پتروشیمی ها، پالایشگاهها و سایر صنایع پایین دستی ، توسعه اقتصادی سواحل مکران به عنوان گنج پنهان (به تعبیر مقام معظم رهبری) وجلوگیری از حاشیه نشینی خواهد شد.

هشدار جدی رئیس جمهور به مسئولان افغانستانی درمرد حقه آبه سیستان

رئیس جمهور در سفر به سیستان و بلوچستان خود افزود: به حاکمان افغانستان اخطار میکنم، حقابه مردم سیستان و بلوچستان را بدهند و اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود ؛ حرف من را جدی بگیرید تا بعداً گلایه نکنید.

در حال تکمیل.../

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها