واکنش مقامات و مسئولان داخلی و خارجی به خبر شهادت رییس جمهور

آیت‌الله رئیسی، رئیس‌ دولت سیزدهم در سانحه سقوط بالگرد در منطقه ورزقان آذربایجان شرقی به شهادت رسید و به ملکوت اعلی پیوست.

واکنش مقامات و مسئولان داخلی و خارجی به خبر شهادت رییس جمهور

آیت الله سید ابراهیم رئیس‌ الساداتی هشتمین رئیس‌جمهور ایران در حین سفر به آذربایجان شرقی در اثر سقوط بالگرد ظهر روز ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به همراه تمامی همراهان خود به فیض رفیع شهادت نائل شد.

این اتفاق جانسوز واکنش مقامات و مسئولان داخلی و خارجی را به همراه داشت که در ادامه به صورت لحظه ای این واکنش ها برای شما مخاطبان گرامی بازنشر داده خواهد شد. 

۱۴۰۳/۰۳/۰۱

۰۲:۴۶ - رهبر کره شمالی شهادت رئیس جمهور را تسلیت گفت

خبرگزاری رسمی کره شمالی امروز سه‌شنبه اعلام کرد که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در پیامی شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران را تسلیت گفته است.

کیم در این پیام، شهادت رئیس جمهور را یک «ضایعه بزرگ» برای ایران خوانده و ابراز امیدواری کرده خانواده‌های داغدار هر چه زودتر التیام یابند.

خبرگزاری کره شمالی به نقل از کیم نوشته است: او «یک دولتمرد برجسته و یک دوست نزدیک» بود که «کمک بزرگی به آرمان مردم ایران برای حفظ حاکمیت، توسعه و منافع کشورشان و دستاوردهای انقلاب اسلامی کرد.»

 

۱۴۰۳/۰۲/۳۱

۲۲:۵۴ - ایتالیا شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت

وزیر خارجه ایتالیا روز دوشنبه در نشست شورای وزرای این کشور شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران را در سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفت.

۲۲:۲۳ - پاپ شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت

 پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان دوشنبه شب شهادت رئیسی در سانحه سقوط بالگرد را به رهبر معظم انقلاب اسلامی تسلیت گفت.

پاپ ۸۷ ساله در این پیام به زبان انگلیسی خطاب به رهبر انقلاب نوشت «درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی، امیرعبداللهیان وزیر خارجه و تمام کسانی که در سقوط بالگرد دیروز جان خود را از دست دادند را تسلیت می‌گویم.»

۲۰:۴۷ - آمریکا شهادت رئیس‌جمهور ایران را تسلیت گفت

وزارت خارجه آمریکا امروز دوشنبه در بیانیه‌ای شهادت سید ابراهیم رئیسی را تسلیت گفت.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه آمریکا در وبگاه این نهاد در این خصوص آمده است: ایالات متحده درگذشت (شهادت) ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر اعضای هیئت‌ همراه در سانحه سقوط بالگرد در شمال غرب ایران را تسلیت می‌ گوید.

۱۶:۴۶ - پیام تسلیت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پی شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه

 در متن وزیر کار و رفاه اجتماعی آمده است: 

حادثه جانسوز سقوط بالگرد و شهادت رئیس‌جمهور خدمتگزار و خستگی‌ناپذیر حضرت آیت الله رئیسی، وزیر پرتلاش امور خارجه برادر عزیزم دکتر امیرعبدالهیان، امام جمعه مردمی تبریز عالم مجاهد آیت الله آل هاشم، استاندار جوان آذربایجان شرقی خادم‌الرضا (ع) مالک رحمتی و همراهان، مایه تأثر شدید مردم قدرشناس ایران اسلامی و آزادگان جهان شد. اینجانب این مصیبت جانگداز را به رهبر معظم انقلاب و عموم ملت ایران تسلیت می‌گویم. 

 بی شک شهادت مزد سال‌ها مجاهدت صادقانه ایشان در راه خدمت به محرومان و عشق به عزت و آبادانی ایران اسلامی بود، مجاهدتی که در سنگر ریاست جمهوری همزمان با ولادت امام رضا (ع) آغاز شد و در چنین روزی به ثمر رسید.

 خداوند متعال را به خاطر نعمت وجود مبارک امام خامنه‌ای، رهبر دانا و فرزانه‌مان شکر می‌کنیم و به وعده بشارت‌آمیز ایشان ایمان داریم که این ضایعه بزرگ در سایه درایت و رهنمون‌های معظم‌له در تحقق اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی خللی وارد نخواهد کرد.

 بر خود واجب می‌دانم که به آحاد مردم عزیز ایران به ویژه خانواده بزرگ کارگران، بازنشستگان و مخاطبان معزز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این اطمینان را بدهم که خدمتگزاران این مجموعه با همت و تلاش مضاعف راه استوار رئیس‌جمهور شهید را در تکریم ولی‌نعمتان خود با قدرت ادامه خواهند.

 

۱۵:۵۹ -  پیام تسلیت دولت کره جنوبی

دولت کره جنوبی در پی سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران و همراهان در ۱۹ مه، مراتب تسلیت و همدردی عمیق خود را با خانواده‌های داغدار و ملت ایران ابراز می دارد و صمیمانه آرزومند است ملت ایران در کنار یکدیگر بر اندوه و غم از دست دادن رییس جمهور خود بدنبال این سانحه‌ غیر منتظره فائق آیند.

۱۵:۵۳ - پیام تسلیت وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی

نالدی پاندور به دنبال خبر شوکه کننده و غم انگیز درگذشت امیرعبداللهیان همتای ایرانی اش، عمیق ترین مراتب همدردی و تسلیت خود را با دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران ابراز کرد.

توییت-نالدی-پاندور

۱۵:۵۰ - پیام تسلیت رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در پی شهادت رییس جمهور و همراهان

 ابراهیم بن خلیفه شیخ سلمان، با ارسال نامه‌ای به مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران درگذشت رئیس جمهور و هیأت همراه وی را تسلیت گفت.

در این نامه آمده است:

رئیس عزیز

‌به نمایندگی از خانواده فوتبال آسیا صمیمانه‌ترین پیام‌های تسلیت خود را بخاطر حادثه غم‌انگیز سقوط بالگرد و درگذشت ناگهانی رئیس جمهوری اسلامی ایران آیت الله سیدابراهیم رئیسی، سایر اعضای هیأت دولت و کادر پروازی ابراز می‌نمایم.

دعاهای ما را از طرف خانواده فوتبال آسیا به مردم جمهوری اسلامی ایران در این شرایط سخت و اندوهناک ابلاغ فرمائید.

‌روحشان قرین آرامش باد.

۱۵:۴۸ - ناتو درگذشت «آیت الله رئیسی» و «امیرعبداللهیان» را به ملت ایران تسلیت گفت

سخنگوی ائتلاف نظامی غربی ناتو در واکنش به شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه در شبکه ایکس نوشت: درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی، وزیر خارجه امیرعبداللهیان و سایر جان‌باختگان در حادثه سقوط بالگرد را به ملت ایران تسلیت می‌گوییم.

۱۵:۴۳ - پیام تسلیت وزیر خارجه سوئیس به ایران

 ایگنازیو کاسیس وزیر خارجه سوئیس در شبکه اجتماعی اکس نوشت: درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و همتای خود وزیر امور خارجه ایران و هیئت همراه در سانحه سقوط بالگرد را  به خانواده های همه قربانیان و شهروندان ایرانی آسیب دیده تسلیت می گویم.

توییت-وزیر-خارجه-سوئیس

۱۵:۴۱ - تسلیت نخست‌وزیر ژاپن برای شهادت رئیسی 

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن: بر اساس روابط دوستانه دیرینه ژاپن و ایران، من یک سری گفت‌وگوهای صریح با رئیس جمهور ایران در مورد روابط دوجانبه بین ژاپن و ایران و همچنین وضعیت منطقه از طریق دیدارهای سران و گفت‌وگوهای تلفنی داشته‌ام.

من از طرف دولت و مردم ژاپن مراتب تسلیت خود را به دولت ایران، ملت ایران و خانواده‌های داغدار ابراز می‌کنم.

۱۵:۳۹ -  پیام تسلیت رئیس جمهور الجزایر

رئیس جمهور الجزایر در پیام تسلیتی به محمد خبر معاون اول رئیس جمهور ایران اعلام کرد:  در این شرایط سخت در عین حال که ملت الجزایر شریک غم برادران در ایران هستند؛ من شخصاً برادر و شریکی را از دست دادم که با هم در راستای تحکیم پیوند برادری، همکاری و همبستگی میان دو کشور و دو ملت برادر حرکت کردیم و در راستای یاری مسائل جهان اسلام گام برداشتیم. 

 مراتب تسلیت عمیق و ابراز همدردی خود را به رهبری و ملت ایران ابراز می‌دارم و از خداوند طلب رحمت الهی برای آن فقید دارم و از خداوند می‌خواهم که به ملت برادر ایران برای عبور از این شرایط سخت و دردناک کمک کند.

۱۵:۰۵ -تسلیت فرانسه به ایران

 وزارت امور خارجه فرانسه: پاریس درگذشت  ابراهیم رئیسی، وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان و همراهان آن‌ها را به  ایران تسلیت می‌گوید. فرانسه همچنین به خانواده قربانیان این سانحه تسلیت می‌گوید.

۱۴:۳۰ - پیام تسلیت مولوی عبدالحمید در پی شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش

امام جمعه اهل سنت زاهدان شهادت رئیسی و همراهانش را تسلیت گفت.

 پیام مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در پی شهادت رئیسی و همراهانش به این شرح است:

 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

إنا لله و إنا إلیه راجعون

سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور که منجر به درگذشتحجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و هیئت همراه شد، موجب تأثر و تألم گردید.

بنده ضمن تسلیت این حادثۀ ناگوار به رهبری، ملت شریف ایران و خانواده‌های داغدیده، برای جان‌باختگان این حادثه مغفرت و برای بازماندگان اجر و صبر از بارگاه الهی مسئلت دارم.

۱۳:۴۱ -  نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت

 ادهم بارزانی طی پیامی شهادت رئیس جمهور ایران و همراهان وی را تسلیت گفت.

 متن پیام ادهم بارزانی به شرح زیر است:

به نام خداوند مهربان

إنا لله و إنا إلیه راجعون

وقتی خبر شهادت و درگذشت جناب آقای ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و شماری از همراهان ایشان را در سانحه سقوط بالگرد آنها را دریافت کردیم، بسیار برای ما دردناک و غم انگیز بود.

صمیمانه دعا می‌کنیم و از خداوند منان برای آن مرحومان رحمت بهشت ​​و برای ملت مقاوم ایران و خانواده و عزیزانشان صبر و آرامش مسئلت داریم و امیدواریم این اتفاق ناخوشایند آخرین غم آنان باشد.

برادر شما ادهم بارزانی

۲۰۲۴/۵/۲۰

۱۳:۲۹ - پیام تسلیت سلطان عمان به رهبر انقلاب در پی شهادت آیت‌الله رئیسی

سلطان عمان در پیامی به رهبر انقلاب اسلامی شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه وی را تسلیت گفت.

خبرگزاری رسمی عمان گزارش داد که «هیثم بن طارق» سلطان عمان در پیامی شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه وی را به رهبر انقلاب تسلیت گفته است.

۱۳:۲۵- پادشاه عربستان شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفت

پادشاه عربستان سعودی و ولیعهد این کشور شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه وی را تسلیت گفتند.

 خبرگزاری رسمی عربستان سعودی اعلام کرد که ملک سلمان بن عبدالعزیز و محمد بن سلمان شاه و ولیعهد عربستان سعودی شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه وی را تسلیت گفتند.

۱۳:۲۳  - پیام آیت‌الله سیستانی در پی شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران

آیت‌الله سیستانی شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران و همراهان آن‌ها را تسلیت گفت.

آیت الله سیستانی، مرجع عالی‌قدر  شیعیان در نجف در پیامی نوشت: با نهایت تاسف خبر وفات سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و همراهانش را دریافت کردیم.

در این پیام آمده است: این ضایعه دردناک را به ملت و دولت ایران به‌ویژه خانواده جان باختگان تسلیت می‌گویم و برای آن ها آرزوی صبر و شکیبایی دارم.

۱۳:۱۷ - واکنش رافائل گروسی به شهادت رییس جمهور 

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایکس: درگذشت جانسوز ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر اعضای هیئت را تسلیت عرض می کنم، فکر ما در این دوران سخت با خانواده آنها و مردم ایران است.

رافائل-گروسی

۱۳:۱۶ - پیام تسلیت آیت‌الله سیستانی برای شهادت رئیس‌جمهور 

آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعیان در عراق، شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت.

۱۳:۰۵ - وزیربهداشت شهادت رئیس‌جمهور و همراهانشان را تسلیت گفت

در متن کامل پیام تسلیت دکتر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ المُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

شهادت در مسیر خدا، برای بزرگ مردی که از مردم برآمد، با شادی و غم آن‌ها زیست، برای پیشرفت و بالندگی شان شب را از روز نشناخت و سرانجام در سخت‌ترین مناطق این مرز پر گهر، آخرین امانت الهی که جانش بود را در طبق اخلاص نهاد؛ از حریم خورشید خراسان که خدمتش افتخار او بود، تا کوه‌های بلندِ آذربایجان که پیکرش را در آغوش گرفت؛ تمام خاک ایران همیشه سرفراز، بر مجاهدت‌های مردی که حالا مفتخر به نام شهید است، شهادت می‌دهد.

اساتید نظام سلامت و همکارانم در این سال‌های پر تراکم خدمت بر این حقیقت گواه‌اند که آن شهید والامقام در خدمت به سلامت جامعه پیشگام بود و در پرده آخر، زندگی مادی آن شهید بزرگوار فدای پیشرفت، امنیت و سلامت ایران اسلامی شد.

بی شک این حادثه جانگداز نقطه عطف انسجام و افزایش همبستگی ملی در بین آحاد نخبگان و مردم خواهد بود و همه دستگاه‌های دولتی از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچون گذشته در فرآیند خدمت به ایران اسلامی سرافراز خواهند بود.

اینجانب ضمن تسلیت شهادت رییس جمهور اسلامی ایران، آیت الله سید ابراهیم رییسی، آیت الله آل هاشم، دکتر حسین امیر عبداللهیان و همراهان عزیزشان، به امام عصر (عج)، رهبر معظم انقلاب، مردم عزیز و قدرشناس و جامعه معزز سلامت، برای این شهیدان بزرگوار، علو درجات و برای مردم ایران اسلامی و خانواده شریف ایشان، صبر و سلامت مسئلت دارم.»

۱۳:۰۷ - رئیس قوه قضاییه: آیت‌الله رئیسی به یک نیروی مورد وفاق در میان جریان‌های مختلف تبدیل شده بود

 اژه‌ای  طی سخنانی در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه بیان کرد: عروج ملکوتی حضرت آیت‌الله رئیسی خادم الرضا (ع) در روز میلاد حضرت ثامن‌الحجج (ع) و همراهان ایشان آیت‌الله آل‌هاشم، وزیر محترم امور خارجه، استاندار محترم آذربایجان شرقی، خلبانان و محافظین عزیز را به محضر حضرت بقیة‌الله‌الاعظم (عج)، رهبر انقلاب، مردم عزیز و خانواده‌های محترم معزا تسلیت عرض می‌کنم. امیدواریم که ان‌شاءالله این ارواح پاک و ملکوتی با انبیاء عظام و اولیاء و شهدای کربلا محشور باشند.

وی افزود: آیت‌الله رئیسی پیش از ریاست‌جمهوری، تقریباً غیر از مدت کوتاهی، عمدتاً در مراجع و مراکز مختلف قضایی حضور داشتند و در سال‌های اخیر نیز به یک نیروی مورد وفاق در میان جریان‌های مختلف تبدیل شده بودند. ان‌شاء‌الله ایشان با انبیاء و اولیاء و شهدا محشور شوند و خداوند به ما نیز توفیق دهد که بتوانیم به‌صورت خستگی‌ناپذیر و مخلصانه در جهت پیشبرد امور کشور حرکت کنیم.

۱۲:۵۲ - وزیر کشور با صدور پیامی شهادت رئیس جمهور و همراهانش را تسلیت گفت 

وزیر کشور با صدور پیامی شهادت رئیس جمهور و همراهانش را تسلیت گفت و تاکید کرد: راه شهدای خدمت ادامه دارد.

احمد وحیدی در پیامی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیأت همراه را تسلیت گفت.

متن پیام احمد وحیدی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله انا الیه راجعون

رئیس جمهور خدمت گزار ملت ایران و همراهانشان به آرزوی دیرینه خود رسیدند و به خیل شهدا پیوستند.

سیدالشهدای خدمت و خادم الرضای ملت ایران مسیر خدمت را با اخلاق، اخلاص، مردم داری و پرتلاش پیمودند و مصداق "عاش سعیدا و مات سعیدا" شدند که در یاد و خاطر ایرانیان همیشه ماندگار خواهد بود.

ملت ایران در عرصه های گوناگون انقلاب اسلامی و بحران های مختلف همچون شهادت شهیدان بهشتی، رجایی و باهنر نشان داده اند که با انسجام، وحدت و همدلی تحت رهبری امامین انقلاب از حرکت به سوی هدف الهی خود باز نخواهند ایستاد و فرزندانشان در دولت مردمی حضرت آیت الله شهید سید ابراهیم رئیسی نیز با تبعیت از فرمان رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی، لحظه ای در خدمت گزاری و انجام وظایف خود درنگ نخواهند کرد.

اینجانب با کمال تاسف و اندوه فراوان شهادت رئیس جمهور انقلابی ایران اسلامی، وزیر امور خارجه مجاهد و حامی جبهه مقاومت، امام جمعه مخلص، با اخلاق و بصیر تبریز، استاندار جوان و جهادی آذربایجان شرقی و سرتیم فداکار حفاظت رئیس جمهوری و همراهان را به محضر بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفدا، رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران و خانواده‌های معزی تسلیت عرض می‌کنم و اطمینان می‌دهم همگام با استانداران و مجموعه وزارت کشور، راه این شهدای عزیز در خدمت به مردم شریف ایران را با توان مضاعف ادامه دهیم.

۱۲:۱۷ - پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی شهادت رئیس‌جمهور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و همراهانش را تسلیت گفت.

 در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است:

«هوالباقی

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُوَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

در سالروز ولادت هشتمین نور امامت، معین‌الضعفاء علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) ناباورانه به سوگ و سرور شهادت بزرگ‌مرد خادم ایران اسلامی، رئیس‌جمهور مردمی و خستگی‌ناپذیر، حضرت آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی و یاران گران‌قدر همراهش در مسیر خدمت به مردم بزرگ این مرزوبوم نشسته‌ایم.

اینجانب سال‌ها افتخار یادگیری و همکاری صمیمانه با ایشان را در عرصه‌های مختلف داشتم و شاهد جهاد عملی و نظری، و خدمتگزاری صادقانه به مردم عزیز ایران بودم. امروز رئیس عزیز ما سرافرازانه در مهمانی ملکوتیان، امام راحل و حاج قاسم عزیز حاضر شده و مدال پر افتخار شهادت را بر سینه نصب کرده است. گواه هرلحظه تلاش بی‌وقفه‌شان برای عزت و کرامت ولی‌نعمتان این خاک را امروز لطف امامی می‌خوانم که وی را به امن آغوش مهر رضوی‌اش پذیرا شده است. اخلاص در فعل و صداقت در قول، حکمت در تدبیر و درایت در تصمیم، و ولایتمداری در اوج مسئولیت و مردمداری در عین کسوت، تنها چند خصوصیت بارز از شخصیت والای حضرت آیت‌الله رئیسی بوده که در فقدانش روح و جان همۀ روشن‌اندیشان و عدالت‌شناسان به درد می‌آید.

شهادت برادر مجاهدم دکتر حسین امیرعبداللهیان، سیاست‌مدار انقلابی و وزیر امورخارجه دولت مردمی، سید محبوب آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده آسمانی ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، دکتر مالک رحمتی، استاندار برومند و تلاشگر آذربایجان شرقی، سردار دلسوز سیدمهدی موسوی، فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و همچنین سرهنگ خلبان سیدطاهر مصطفوی، سرهنگ خلبان محسندریانوش و سرگرد فنی بهروز قدیمی، نیز قلب همۀ خدمتگزاران و دلبستگان این نظام مقدس را در این واقعه جریحه‌دار کرد.

اینجانب افتخار شهادت خادم‌الرضا رئیس‌جمهور مکتبی حضرت آیت‌الله رئیسی و عزیزان دیگر را  به پیشگاه معظم قائم‌ آل‌محمد (عج)، مقام معظم رهبری، ملت شریف ایران، خاندان مکرم، به‌ویژه همسر همراه و اندیشمندشان، صبیه های مکرم، برادرانم آقایان مقداد نیلی و صادق توسلی، و حضرت آیه الله علم الهدی،   تبریک و تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال علو درجات و رضوان الهی برای جمع فقید و صبر جزیل برای بازماندگان مسئلت ‌‌می‌دارم.»

۱۲:۱۵ - تسلیت علی لاریجانی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش

حادثۀ تأثرآور شهادت رئیس‌جمهور محترم و همراهان همگان را سوگوار نمود. برای ایشان و امام جمعۀ بزرگوار تبریز و وزیر خارجۀ تلاشگر و استاندار محترم آذربایجان شرقی و سایر همراهان رحمت واسعۀ الهی را خواستارم. إن‌شاءالله خدمات ارزشمند آنان در پیشگاه الهی مرتبتی شایسته برای این سفرکردگان مهیا نموده است.

محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت بزرگوار و خانوادۀ محترم عزیزان، از صمیم قلب تسلیت عرض می‌کنم.

۱۲:۱۲ - تسلیت ژاپن در پی شهادت رئیس جمهور ایران

یوشیماسا هایاشی سخنگوی دولت ژاپن در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و هیئت همراه، عمیق ترین تسلیت خود را به دولت و مردم ایران ابراز کرد.

۱۲:۰۵ - پیام تسلیت وزیر صنعت، معدن و تجارت در پی‌ شهادت رئیس جمهور ایران و هیات همراه

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پیامی شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و همراهان‌شان در حادثه سقوط هلی‌کوپتر را تسلیت گفت.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، متن پیام «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌مناسب شهادت تلخ و جانگداز آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» و همراهان شان در حادثه سقوط هلی‌کوپتر در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی، به شرح زیر است:

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ الَّذِینَ

إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، خادم‌الرضا (ع) و خادم ملت ایران که در تمامی دوران مسئولیت و خدمت‌شان، مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر تلاش کردند و لحظه‌ای آرام نداشتند تا بر عهد خود با خداوند متعال و مردم صادقانه قدم بردارند، و شهیدان حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، آیت‌الله سیّدمحمّدعلی آل‌هاشم نماینده محترم ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و مالک رحمتی استاندار این استان و سایر همراهان‌شان را محضر مقام معظم رهبری، اعضای محترم هیات دولت، عموم مردم شریف ارجمند عزیز ایران اسلامی و خانواده گرامی تسلیت عرض می‌نمایم.

در این مصیبت بزرگ، ضمن تاکید بر ادامه راه این شهید بزگوار در راه خدمت به مردم ایران اسلامی، علو درجات و محشور شدن با انبیاء و اولیاء الله را برای شهدای این حادثه تلخ و دردناک از خداوند متعال مسئلت دارم.

عباس علی آبادی

وزیر صنعت، معدن و تجارت

۱۱:۵۸ - پیام تسلیت رییس جمهور تاجیکستان به رهبر انقلاب

«امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان با ارسال پیامی به عنوان مقام معظم شهادت آیت الله رئیسی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران را به معظم له تسلیت گفت.

۱۱:۵۷ -  پیام تسلیت خانواده شهید سلیمانی در پی شهادت رئیس‌جمهور

در متن پیام خانواده شهید سلیمانی آمده است: خبر شهادت رئیس‌جمهور مجاهد و خدوم ملت ایران آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، وزیر شجاع و انقلابی امورخارجه جناب آقای امیرعبدالهیان، امام‌جمعه محترم و مردمی شهر تبریز آیت‌الله آل‌هاشم و هئیت‌همراه، ملت ایران و امت اسلام را داغ‌دار کرد. حیاتی سرشار از خدمت خستگی‌ناپذیر به مردم، تواضع و ساده‌زیستی، دفاع صریح از آرمان‌های انقلاب اسلامی و مردم مظلوم منطقه و در یک کلام «شهیدانه زیستن»، سرانجام حسن‌عاقبت را برای آنان به ارمغان آورد.

۱۱:۴۲ -  پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور و همراهان گرامی ایشان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند.

متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

انا لله و انا الیه راجعون

با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم.

این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.

رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد.

در این حادثه‌ی سنگین شخصیتهای برجسته‌ئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعه‌ی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه‌ی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند.

اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانواده‌های محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم.

۱۱:۳۲ - پیام تسلیت احمدی نژاد

احمدی نژاد با صدور پیامی درگذشت رئیس جمهور و اعضای هیات را  تسلیت گفت.متن این پیام به شرح زیر است:

بسمه تعالی

انالله و انا الیه راجعون

حادثه تلخ سقوط بالگرد و درگذشت جناب حجه الاسلام والمسلمین آقای رییسی  رییس جمهور ، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، حجه الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز، آقای رحمتی استاندار آذر بایجان شرقی ، کادر پروازی و تیم حفاظت را  به مقام معظم رهبری ، همکاران ایشان در دولت ، خانواده و بستگان آن مرحومان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای همه آنان رحمت و مغفرت مسئلت می نمایم.

۱۱:۲۰ - پیام تسلیت رئیس اتاق تعاون ایران به مناسبت شهادت رئیس جمهور و هیات همراه

بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون طی پیامی شهادت حضرت آیت الله دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور مردمی ایران اسلامی و هیئت همراه را در سانحه هوایی سقوط بالگرد تسلیت گفت.

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا﴿(احزاب/۲۳)

“در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند.”

بدون تردید شهادت در راه خدا این عالی ترین و برترین درجه و رتبه هستی، حق مسلم خادم الرضا رئیس جمهور محبوب مردم ایران اسلامی بود از این رو باید به روح مطهر و متبرک او در شب میلاد حضرت امام رضا علیه‌السلام تبریک گفت.

بی شک روح عظیم رئیس جمهور عزیزمان و همراهان وی به امام شهداء، خیل شهدای انقلاب، سردار بزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی پیوسته و فقدان ایشان مصیبتی  جانسوز برای جامعه بزرگ ایران اسلامی است.

اینجانب به نمایندگی از آحاد تعاونگران، شهادت خادم الرضا، خادم جمهور ایران، حضرت آیت الله دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور مردمی جمهوری اسلامی ایران  و پشتیبان واقعی بخش تعاون کشور و وزیر محترم امور خارجه، نماینده محترم ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، استاندار محترم این استان و سایر همراهان ایشان را محضر حضرت ولی عصر عج، نایب گرامیش رهبری والامقام امام خامنه ای و ملت شهید پرور ایران تسلیت عرض مینمایم.

یادش در دلها باقی خواهد ماند و راهش مستدام خواهدبود .

پیام-تسلیت_اتاق-تعاون

۱۱:۱۶ - تسلیت رئیس‌جمهور چین در پی شهادت رئیسی

وزارت خارجه چین: رئیس جمهور شی جین پینگ، درگذشت(شهادت) رئیس جمهوری و وزیر خارجه ایران را تسلیت می گوید.

۱۱:۱۲ - پیام تسلیت آیت‌الله جوادی‌آملی 

در پیام تسلیت آیت‌الله جوادی‌آملی آمده است: سانحه سنگین و رخداد تلخ ارتحال شهادت گونه رئیس ‌جمهور و امام جمعه گرامى تبریز و وزیر امور خارجه ارجمند و سایر همراهان موجب تألم شد. این مصیبت را به رهبر معظم انقلاب و ملت بزرگ ایران و بازماندگان تسلیت و مغفرت و اجر شهادت را براى سالکان به مقصد رسیده و خادمان به شهود مقصود بار یافته خواهان و استوارى ایران اسلامى را از خداى سبحان مسئلت دارم.

۱۱:۱۱ - ولادیمیر پوتین درگذشت ابراهیم رئیسی را به رهبر  ایران تسلیت گفت

در پیام ولادیمیر پوتین، آمده: صمیمانه‌ترین تسلیت‌های ما را در رابطه با فاجعه عظیمی که بر مردم ایران وارد و منجر به جان باختن سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و همچنین تعدادی دیگر از شخصیت‌های برجسته حکومتی شما شد، بپذیرید. سید ابراهیم رئیسی سیاستمداری برجسته بود که تمام عمرش وقف خدمت به میهن بود. او به حق از احترام بالایی نزد هموطنان خود و اقتدار قابل توجهی در خارج از کشور برخوردار بود. او به عنوان دوست واقعی روسیه، مشارکت شخصی ارزشمندی در توسعه روابط حسن همجواری بین کشورهایمان داشت و تلاش زیادی برای رساندن آنها به سطح مشارکت استراتژیک انجام داد.

۱۱:۰۰ - پادشاه اردن شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت

«عبدالله دوم» پادشاه اردن با تسلیت به مناسبت شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه ایشان تاکید کرد در این شرایط سخت با برادرانمان در ایران ابراز همبستگی می‌کنیم.

۱۰:۴۳ - تسلیت سید محمد خاتمی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش

سید محمد خاتمی رییس جمهور اسبق ایران با صدور پیامی شهادت رییس جمهور و همراهانش را تسلیت گفت.

در بخشی از پیام خاتمی آمده است: با نگرانی در این شرایط خاص کشور، اخبار نگران کننده در مورد سقوط بالگرد رئیس جمهور محترم را پیگیری و برای سلامت ایشان و همراهان دعا میکنم.

تسلیت-خاتمی

۱۰:۴۰ -  تسلیت وزیر خارجه ترکیه به مردم ایران

هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری با همتای پاکستانی خود با اشاره به سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور کشورمان ضمن تسلیت به مردم ایران، برای کسانی که در این حادثه به شهادت رسیدند طلب رحمت و مغفرت کرد.

۱۰:۳۷ - پیام تسلیت وزیر آموزش و پرورش در پی شهادت رییس جمهور و همراهان

وزیر آموزش و پرورش در پیامی در صفحه ویراستی خود، شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهان ایشان را تسلیت گفت.

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در صفحه ویراستی خود نوشت: «اللَّهُمَّ إِنَّا لَا نَعْلَمُ مِنْهُ إِلَّا خَیْرا …»

۱۰:۱۸ - پیام تسلیت بشار اسد در پی شهادت رئیس‌جمهور

درپی سقوط بالگرد حامل آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه ایشان، بشار اسد شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه را به ملت ایران و رهبر انقلاب اسلامی تسلیت گفت.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در پیامی اعلام کرد قلبا به نام خود و مردم کشور عربی سوریه، درگذشت(شهادت) ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و همراهانشان را به آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای و دولت و مردم‌دوست ایران تسلیت می گوییم.

۱۰:۱۶ - لاوروف درگذشت رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در پیام خود گفت: ما همواره از این شخصیت های برجسته سیاسی به عنوان میهن پرستان واقعی جمهوری اسلامی یاد خواهیم کرد که قاطعانه از منافع کشور خود دفاع کردند و جان خود را در راه خدمت فداکارانه به میهن نثار کردند.

۱۰:۱۵ - تسلیت دولت مصر درپی شهادت رئیس‌جمهور اسلامی ایران

درپی سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و تیم همراه، دولت مصر شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیس و هیئت همراه را تسلیت گفت.

 ریاست جمهوری مصر در پیامی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران و هیئت همراه ایشان را در حادثه دلخراش سقوط بالگرد تسلیت گفت و با رهبری و ملت ایران در این مصیبت بزرگ ابراز همدردی و هم‌بستگی کرد.

۱۰:۰۲ - مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفت

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی در پیامی شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهوری ایران و هیات همراه ایشان را خالصانه تسلیت گفت.

۱۰:۰۱ - پیام تسلیت رئیس شورای اتحادیه اروپا در پی شهادت رئیس جمهور

رئیس شورای اتحادیه اروپا در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس در گذشت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت.

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس در گذشت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت.

آقای میشل ضمن ابراز همدردی نسبت به درگذشت سایر هیات همراه و خدمه بالگرد، تصریح کرد به یاد خانواده‌های جان باختگان هستیم.

۱۰:۰۰ - پیام تسلیت رئیس جمهور آذربایجان به مناسبت شهادت رئیسی

رئیس جمهور آذربایجان در پیامی شهادت رئیس جمهور کشورمان را تسلیت گفت.

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در پیامی به مقام معظم رهبری، شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: 

«حضرت آیت الله خامنه ای،

از خبر جان باختن دلخراش سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر همراهان در سانحه بالگرد، تلفات سنگین برای مردم دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران بشدت متاثر شدیم.

مردم ایران دولتمردی برجسته را از دست دادند که تمام عمر با فداکاری و وفاداری به کشورش خدمت کرد. یاد و خاطره گرامی او همیشه در قلب ما زنده خواهد بود.

در این روز غم انگیز، از درگاه خداوند متعال برای ملت دوست و برادر ایران صبر و بردباری مسئلت می کنم، در غم و اندوه آنان شریک هستیم، تسلیت خود را شخصاً و از طرف مردم آذربایجان به شما، خانواده و بستگان آن مرحوم و تمامی بازماندگان تسلیت عرض می کنم.

۰۹:۵۷ - تسلیت رئیس امارات به رهبری و ملت ایران

رئیس امارات در پیامی شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان در سانحه هوایی سقوط بالگرد را به رهبری و ملت ایران تسلیت گفت.

«محمد بن زاید» رئیس امارات در پیامی در صفحه اختصاصی خود در ایکس نوشت: درگذشت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران و همراهانشان در این سانحه دردناک را به ملت و رهبری جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوییم.

وی اضافه کرد: از خداوند منان برای ایشان رحمت و خانواده محترمشان صبر و آرامش طلب می‌کنیم.

رئیس امارات در ادامه بر همبستگی کشورش با ایران در این شرایط سخت تاکید کرد.

۰۹:۵۶ -  پیام تسلیت روحانی در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه

متن پیام حسن روحانی به این شرح است:

 بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

خبر ناگوار سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور محترم و همراهان، موجب تأثر و نگرانی فراوان شد. متأسفانه این حادثه دلخراش به شهادت حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران، آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، آقای دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، تیم حفاظت و خدمه پرواز منجر شد و صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد.  

 اینجانب این ضایعه بزرگ و شهادت مسئولان خدمتگزار مردم را به حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی، هیأت دولت، خانواده محترم شهدا و مردم شریف ایران تسلیت عرض کرده و با طلب مغفرت و رحمت برای آن عزیزان، امیدوارم روح شهدا با اولیاء الهی محشور و حضرت موسی بن الرضا(ع) در روز میلادشان مهمانشان فرماید.

۰۹:۵۵ -  نیوزیلند شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران را در سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفت. 

«وینستون پیترز»، وزیر خارجه نیوزیلند با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، شهادت سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و همراهان‌شان را در سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفت.

وی گفت: «‌در غم مردم ایران شریک هستیم. به خانواده رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیات همراه‌شان تسلیت می‌گوییم.»

۰۹:۵۳ - امیر قطر شهادت رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت

امیر قطر شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان را در یک سانحه هوایی دردناک تسلیت گفت.

 «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر با انتشار یک پست در شبکه ایکس تاکید کرد: صمیمانه به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران فوت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه و هیأت همراه ایشان را در سانحه هوایی دردناک تسلیت می گویم.

وی در ادامه افزود: از خداوند متعال برای درگذشتگان رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر جمیل مسالت دارم. إنا لله وإنا إلیه راجعون.

۰۹:۵۰ - وزیر خارجه هند: عمیقاً بهت‌زده شدم/ در این غم‌ کنار مردم ایرانیم

 «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند در پیامی به زبان فارسی در شبکه اجتماعی «ایکس» شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است: «از شنیدن خبر درگذشت دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه در سقوط هلیکوپتر عمیقا بهت زده شدم. جلسات متعدد خود با آنها را به یاد می آورم که آخرین بار در ژانویه ۲۰۲۴ بود به خانواده هایشان تسلیت می گوییم. ما در این حادثه غم‌بار در کنار مردم ایرانیم.»

توییت-وزیر-خارجه-هند

۰۹:۴۹  - تسلیت رئیس الحشد الشعبی عراق در پی شهادت رئیس جمهور

رئیس الحشد الشعبی عراق شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیات همراه در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت.

 فالح الفیاض، رئیس الحشد الشعبی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه و هیأت همراه را به سید علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران و ملت مجاهد ایران تسلیت می‌گوییم.

فالح الفیاض گفت: ما با حزن و اندوه مواضع شریف و کارنامه پر از جهاد و مبارزه سید ابراهیم رئیسی و حمایتش از عراق را یادآور می‌شویم.

 

۰۹:۴۸ - رئیس جمهور مالدیو شهادت رئیسی و همراهانش را تسلیت گفت

 محمد مویزو امروز دوشنبه به دنبال این حادثه در حساب ایکس خود نوشت: از درگذشت نابهنگام دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در سانحه دلخراش بالگرد به شدت متاثر شدم.

وی در این پیام «از خداوند متعال برای روح رئیس جمهور، امیرعبداللهیان وزیر خارجه و سایر جان باختگان این حادثه تاسف بار» طلب رحمت کرد و افزود که از خداوند متعال می‌خواهم «جنت فردوس» نصیب آنها کند.

رئیس جمهور مالدیو در انتها تاکید کرد: فکر و دعای ما با خانواده‌های داغدار و ملت ایران در این زمان اندوه عمیق است.

۰۹:۴۵ - پیام تسلیت  آیت الله ناصر مکارم شیرازی در پی شهادت رییس جمهور 

مرجع تقلید شیعیان با تسلیت شهادت رییس جمهور، او را نمونه بارز مسوول متعهد و مخلص انقلابی خواند که مواضع آگاهانه و توأم با حریتش در سراسر جهان مایه عزت و سربلندی امت اسلام گردید.

 متن پیام تسلیت آیت الله ناصر مکارم شیرازی در پی شهادت حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إنا لله وإنا إلیه راجعون

خبر حادثه دلخراش و شهادت ریاست جمهوری اسلامی ایران جناب حجت الاسلام والمسلمین رئیسی و همراهان ایشان (رحمة الله علیهم) موجب تأسف و تألم شدید گردید.

ایشان در سال‌های طولانی و در عرصه‌های مختلف، خادم مردم و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) بود و در ادای وظیفه و خدمت کوتاهی ننمود. وی نمونه بارز از مسئول متعهد و مخلص انقلابی بود و مواضع آگاهانه و توأم با حریت او در سراسر جهان مایه عزت و سربلندی امت اسلام گردید و مردم شریف ایران و بسیاری از مظلومان عالم او را هرگز از یاد نخواهد برد.

اینجانب این ضایعه جانکاه را به مردم عزیز و خصوصاً به خانواده و بستگان ایشان و مسئولین کشوری و لشکری تسلیت عرض نموده، و از درگاه خداوند متعال حشر او را با اولیای طاهرینش و صبر و اجر جزیل برای بازماندگان مسألت دارم.

لازم است مردم شریف ایران اطمینان داشته باشند ذیل عنایات حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) خللی در حرکت کشور و انجام وظایف مسئولین پیش نخواهد آمد و کارها بر روند قانونی آن انجام خواهد شد، ان‌شاءالله.

از درگاه ربوبی عزت و سربلندی جمهوری اسلامی و مردم عزیز ایران را خواهانم.

۰۹:۲۹ - پیام تسلیت وزارت علوم در پی شهادت رییس جمهور

وزارت علوم تحقیقات و فناوری با صدور پیام تسلیتی به مناسبت شهادت رییس جمهور اعلام کرد: جامعه دانشگاهی کشور با تاسی از رئیس جمهور فقید قهرمانشان مسیر پیشرفت ایران قوی طی خواهد کرد.

۰۹:۲۸ -  طالبان درگذشت رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت

دفتر محمد عبدالکبیر معاون نخست وزیر طالبان در امور سیاسی با انتشار بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که افغان ها در این لحظه سخت در کنار ایران هستند.

۰۹:۲۲ - صدور پیام تسلیت کمیته ملی المپیک

در متن پیام تسلیت کمیته ملی المپیک آمده است:

انّا لله و انّا الیه راجعون

حادثه دلخراش سقوط بالگرد و شهادت ناباورانه رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، استاندار آذربایجان شرقی و همراهانشان، مایه تأثر شدید ملت بزرگ ایران بخصوص جامعه ورزش کشور شد.

ضمن عرض تسلیت به محضر حضرت ولی عصر(عج)،مقام معظم رهبری و ملت بزرگ ایران همنشینی این شهیدان با اولیاء الهی را از خداوند متعال خواستار بوده و بدون تردید وجود آرامش بخش مقام معظم رهبری و هوشمندی مردم و مسئولین، باعث عبور از این روزها خواهد شد.

۰۹:۱۱ - تسلیت روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در پی شهادت آیت‌الله رئیسی

پیام-تسلیت-دهقانی

۰۹:۱۰ - رئیس‌جمهور ونزوئلا شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفت

 

رئیس‌جمهور ونزوئلا ضمن عرض تسلیت شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران، گفت که از این خبر سخت شوکه شده است.

«نیکلاس مادورو» رئیس‎‌جمهور ونزوئلا با بیان اینکه «برادرم ابراهیم یک شخص خاص، رهبری فوق‌العاده و دوست بی قید و شرط ونزوئلا» بود، شهادت رئیس‌جمهور ایران را تسلیت گفت.

رئیس‌جمهور ونزوئلا در پیام تسلیت خود نوشت که «از اخبار سخت در مورد فقدان فیزیکی ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران شوکه شدم. کیلیا که دوست همسرش است و من از خداحافظی با یک فرد نمونه بسیار متأسفم، یک رهبر فوق‌العاده جهان همانطور که برادر ما ابراهیم است و همیشه خواهد بود، یک انسان عالی، مدافع حاکمیت مردمش و دوست بی قید و شرط کشور ما».

مادورو به نمایندگی از ونزوئلا ضمن ابراز تسلیت عمیق با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت که «امیدواریم چنین ضایعه حساسی مورد مغفرت الهی قرار گیرد».

رئیس‌جمهور ونزولا در پایان پیام تسلیت خود، ایران را «نمونه عزت و اخلاق و مقاومت» خواند.

۰۹:۰۶ -  تسلیت باشگاه پرسپولیس در پی شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان

در متن پیام تسلیت باشگاه پرسپولیس آمده است: شهادت ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان در حادثه سقوط بالگرد را به ملت ایران تسلیت می‌گوییم.

تسلیت-باشگاه-پرسپولیس

 

۰۹:۰۴ - پاکستان عزای عمومی اعلام کرد

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در صفحه ایکس خود  شهادت رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت و اعلام کرد: پاکستان به نشانه احترام به رئیس جمهور و همراهانش و در همبستگی با ایران برادر، یک روز عزا برگزار خواهد کرد و پرچم آن نیمه برافراشته خواهد بود.

عزای-عمومی-پاکستان

۰۹:۰۰ -  تسلیت نخست وزیر عراق به دنبال شهادت رئیس جمهور ایران

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق گفت: تسلیت عمیق خود را به مقام معظم رهبری، دولت و ملت ایران در پی حادثه به وقوع پیوسته برای رئیس جمهور این کشور تقدیم کرده و حمایت خود را از ملت دوست و برادر، ایران و مسئولان دیگر این کشور به دنبال رقم خوردن این فاجعه دردناک اعلام می کنیم.

۰۸:۵۹ - واکنش دولت نجات ملی یمن به شهادت رئیس جمهور کشورمان

سخنگوی دولت نجات ملی یمن درباره شهادت رئیس جمهور ایران: این مصیبت وارده را به رهبری، دولت و ملت ایران و تمام مستضعفین جهان تسلیت می گوییم.

۰۸:۴۱ - پیام تسلیت فراجا در پی شهادت رییس جمهور و همراهان ایشان

فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه ای شهادت رییس جمهور و همراهانش را تسلیت گفت.

 فرماندهی کلِ انتظامی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای شهادتِ خادمانِ ایران و اسلام رئیس محترم جمهور، وزیر محترم امور خارجه، نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه شهرِ تبریز، استاندار محترم آذربایجان شرقی و جمعی از عزیزان را در حادثه‌یِ دردناکِ سانحه هوایی به ساحتِ مقدسِ امامِ زمان (عج)، فرماندهی معظم کل قوا (مدظله‌العالی) و ملت شهیدپرورِ ایران تسلیت گفت.

در این اطلاعیه آمده است: با نهایتِ تأثر و تأسف شهادتِ شهیدِ خدمت رئیس محترم جمهور آیت الله ابراهیم رئیسی را به ساحت مقدس امام زمان (عج)، فرماندهی معظم کل قوا (مدظله‌العالی) و عموم مردمِ شریفِ ایران تسلیت عرض می‌نمایم. آیت الله رئیسی همواره و همیشه دغدغه خدمت به مردم را داشتند و در همین راهِ مقدس جان بر کف گذاشتند. خدمات و توفیقات ایشان در منظر و نگاه مردم همیشه به یادگار خواهد ماند.

همچنین فقدان نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه شهر تبریز آیت الله آل هاشم، وزیر محترم امور خارجه جناب آقای امیرعبدالهیان، استاندار محترم و هیأت همراه بر این حزنُ و اندوه افزود، که جا دارد به مردم غیور و قهرمانِ استان آذربایجان شرقی، خانواده محترم سوگواران و عمومِ هموطنان تسلیت و تعزیت داشته و از خداوندِ متعال صبری عظیم و جزیل برای بازماندگان آرزو می‌نمایم. فراجا ضمن همدردی با ملتِ بزرگ و سلحشور، تلاش و مساعیِ لازم در جهت تأمین امنیت عمومی و برگزاری مراسم باشکوهِ وداع با بزرگانِ انقلابِ اسلامی را به‌کار خواهد بست.

۰۸:۴۰ - بغض و گریه، قائم‌مقام شهید رئیسی در آستان قدس رضوی هنگام عرض تسلیت شهادت رئیس جهمور و همراهانشان

۰۸:۳۸ - پیام تسلیت سازمان تامین اجتماعی در پی شهادت رییس جمهور

پیام تسلیت سازمان تأمین اجتماعی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان منتشر شد. متن پیام به شرح زیر است:

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

‌روح بلند آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، خادم‌الرضا (ع) و خادم ملت ایران که در تمامی دوران مسیر خدمت، مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر لحظه‌ای آرام نداشت و بر عهد صادقانه خود با خداوند متعال، مجاهدانه ایستاد؛ به ملکوت اعلی پیوست تا این سید عزیز و همراهانش، به مصداق آیه شریفه فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ، به جمع یاران شهید خود ملحق شوند.

سازمان تأمین‌اجتماعی شهادت رئیس‌جمهور اسلامی ایران آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر محترم امور خارجه، آیت‌الله سیّد محمّدعلی آل‌هاشم نماینده محترم ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و نیز مالک رحمتی استاندار محترم و سایر همراهان شهیدشان را به محضر مقام معظم رهبری و نیز عموم مردم شریف ایران اسلامی تبریک و تسلیت عرض می‌نماید.

علو درجات و محشور شدن با انبیا و اولیا الله را برای شهدای حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و هیئت همراه وی از خداوند متعال مسئلت داریم.

۰۸:۳۰ - پیام تسلیت باشگاه استقلال تهران 

در متن پیام تسلیت این باشگاه آمده است: باشگاه استقلال شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور مردمی و محبوب و دیگر همراهان ایشان را به رهبر معظم انقلاب و عموم ملت ایران تسلیت و تعزیت می گوید و برای شهدای این سانحه غفران الهی و علو درجات را مسألت می کند.

پیام-تسلیت-باشگاه-استقلال

۰۸:۲۸ -  پیام تسلیت و تعزیت وزیر ورزش و جوانان در پی شهادت رئیس جمهور دولت مردمی 

کیومرث هاشمی مراتب تسلیت و تعزیت خود را از شهادت رئیس جمهور دولت مردمی و تیم همراه در سانحه‌ی  بالگرد حین ماموریت در قالب پیام به ملت شریف ایران اعلام کرد.

 بسم‌ الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون 

غم و اندوهی بی‌پایان جامعه‌ی ورزش و جوانان ایران اسلامی را در پی شهادت  رئیس جمهور محبوب دولت مردمی  و همراهان ایشان در اثر سانحه‌ی بالگرد فراگرفته است.

 اینجانب شهادت عالم برجسته  آیت الله رئیسی رحمه الله علیه را محضر ولی امر مسلمین حضرت امام خامنه‌ای، خاندان مکرم، همسر گرامی و فرزندان محترم و همه وابستگان و نیز ملت شریف ایران  تسلیت می‌گویم  و رحمت و مغفرت الهی و علوّ درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

۰۸:۲۳ - تسلیت «تیم ملی فوتبال ایران» به مردم پس از شهادت رییس‌جمهور و تیم همراه

تسلیت-تیم-ملی-فوتبال

۰۸:۱۱ -  پیام تسلیت سید حسن خمینی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهان

در پی شهادت حجت الاسلام و المسلمین سید ایراهیم رئیسی و همراهان در سانحه سقوط هلیکوپتر، یادگار امام پیام تسلیتی را صادر کرد.

متن پیام حجت الاسلام و المسلمین در پی می آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و اناالیه راجعون

حادثه دلخراش سقوط هلیکوپتر و شهادت ناباورانه رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، استاندار و همراهانشان، مایه تأثر شدید شد.

اینجانب از سالها قبل با شهید حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی آشنایی و معاشرت داشتم. صفای باطن، تواضع و شوق خدمتگزاری به مردم مهم ترین ویژگی او در تمام این ادوار بود. ارتقاء مسئولیت های رسمی، هیچ گاه باعث دگرگونی روحیات این روحانی خدمتگزار نشد. ارادت قلبی شهید رئیسی به امام چنان بود که در مهم ترین سالهای مسئولیت در قوه قضائیه و ریاست جمهوری نیز آن را فراموش نکرد و بر آن مداومت می ورزید.

همچنین لازم می دانم از امام جمعه ی محبوب و مردمی تبریز آیت الله آل هاشم و دیپلمات نجیب و محترم جناب آقای دکتر امیرعبداللهیان یاد کنم و خدمات آنان در این سالها را تکریم کنم.

ضمن عرض تسلیت به بازماندگان و طلب صبر برای آنها، حشر این شهیدان با اولیاء الهی را از خداوند خواستارم.

بدون شک، وجود آرامش بخش حضرت آیت الله خامنه ای در این شرایط، همچون لنگرگاهی ثبات آفرین برای کشور ماست. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیل خود با حوادث بسیار سختی رو به رو بوده است و از تمام آنها با سلامت عبور کرده است. همانگونه که پیوند عمیق میان امام و ملت ایران در دهه اول انقلاب توانست کشور را بیمه کند، امروز نیز تدبیر رهبری انقلاب و هوشمندی مردم باعث عبور از این روزها خواهد شد. ان شاءالله 

سید حسن خمینی

۰۸:۰۶ - تسلیت وزیر اقتصاد 

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد با این تصویر شهادت رئیس جمهور را تسلیت گفت.

پیام-تسلیت-خاندوزی

۰۸:۰۲ - پیام تسلیت آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات برای شهادت آیت‌الله رئیسی

در متن پیام تسلیت آذری جهرمی آمده است: 

انالله و انا الیه راجعون

بی‌شک، ایران عزیز ما امروز با خبر شهادت رییس جمهور متاثر است. صفای باطن و اخلاص این شهید عزیز که من حقاً به او علاقه‌ی قلبی داشتم برای او بهترین تقدیر را رقم زد و شهادت، این مرگ تاجرانه نصیب او شد. خوشا به سعادت او. خوشا به سعادت او.

داغ جانسوز دیگری که امروز متحمل هستیم فقدان رجل الهی، آیت الله آل هاشم است. در دل مردم جای داشت و عزیز مردم تبریز بود. رحمت و رضوان الهی بر او و وزیر امورخارجه‌ی‌ پرتلاش جناب آقای امیرعبدالهیان و استاندار جوان آذربایجان شرقی و سایر همراهان این عزیزان.

این واقعه‌ی تلخ را به خانواده این عزیزان، مردم سربلند ایران و بویژه کوه استوار انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه‌ای(حفظه الله) تسلیت عرض می‌کنم.

پیام-تسلیت-جهرمی

۰۷:۵۵ -  پیام تسلیت محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه 

محمدجواد ظریف با انتشار پستی نوشت: شهادت ریاست گرانقدر جمهوری، برادر عزیزم وزیر امور خارجه و دیگر شهدای ارجمند حادثه دردناک دیروز را تسلیت عرض می کنم. رضوان الهی برای شهدا، آرامش و شکیبایی برای بازماندگان و همبستگی و بهروزی برای مردم ایران آرزومندم.

پیام-تسلیت-ظریف

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها