تیترکوتاه گزارش می دهد؛

جریان صدر عراق و انتخابات ۲۰۲۵ پارلمان

زمانی که در ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۳ کانال نزدیک به جریان صدر از تغییر نام این جریان به التیار الوطنی الشیعی (جریان ملی شیعه ) خبر داد ، ناظران سیاسی از بازگشت جریان صدر به قدرت گفتند .

جریان صدر عراق و انتخابات ۲۰۲۵ پارلمان

به گزارش تیتر کوتاه، بعد از آشوب های سال ۲۰۱۹ عراق که منجر به استعفاء عادل عبدالمهدی از قدرت شد ، انتخابات پارلمانی ۲۰۲۱ برگزار شد که در نتیجه آن جریان صدر توانست ۷۰ کرسی را بدست بیاورد. نتیجه این انتخابات که با اعتراض گسترده سایر جریان های سیاسی عراق مواجه شد باعث بروز یک بحران سیاسی دیگر در عراق شد .

سایر جریانهای سیاسی که معتقد بودند تقلب گسترده در جریان برگزاری انتخابات صورت گرفته است خواهان ابطال نتایج انتخابات شدند، در جریان این نزاع سید مقتدی صدر به جهت به بن بست رساندن پروژه تشکیل حکومت فرمان به استعفاء دسته جمعی نمایندگان جریان صدر داد و از فرآیند سیاسی عراق خارج شد . گروه های شیعی به منظور حفظ کیان شیعی اطار تنسیقی ( چهارچوب هماهنگی جریانات شیعی ) را راه اندازی نموده و از صدر خواستند تا در این چهارچوب قرار بگیرد که با مخالفت وی مواجه شدند و در نهایت چهارچوب هماهنگی محمد شیاع السودانی را به عنوان نامزد نخست وزیری عراق به مجلس معرفی و وی نخست وزیر عراق شد .

از همان زمان در محافل سخن از مشارکت یا عدم مشارکت سید مقتدی صدر در فرآیند سیاسی عراق بود تا جایی که در انتخابات اخیر شوراهای استان های عراق صحبت از ورود جریان صدر به صحنه انتخابات بودیم ولیکن این امر محقق نشد تا ۲۳ فروردین ماه ۱۴۳۰ که خبر تغیر نام جریان صدر به جریان ملی شیعی به گوش رسید که این امر مجددا موضوع بازگشت سید مقتدی صدر به عرصه سیاسی را نقل محافل سیاسی و غیر سیاسی در عراق کرد تا اینکه این جریان پرچم جنبش ملی شیعیان را نیز رونمایی کرد که این امر تقریبا بازگشت سید مقتدی صدر به تحولات سیاسی عراق قطعی نمود هر چند سید مقتدی صدر یک فرد غیر قابل پیش بینی است و همین ویژگی او است که وی را از سایر بازیگران سیاسی در عراق متمایز می کند .

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • سعید

    تا آمریکایی ها در عراق هستند نمی گذارند آب خوش از گلوی مردم عراق پائین برود خیالتان راحت

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها