اختصاصی تیتر کوتاه؛

موشک های ایران، بازارهای مالی جهان را به لرزه درآورد

پس از حمله هوایی ایران به اسرائیل در شب گذشته، اکنون ترکش های این حمله به بازارهای جهانی در حال نمایان شدن است.

موشک های ایران، بازارهای مالی جهان را به لرزه درآورد

با گذشت چندین ساعت از حمله موشکی ایران به اسرائیل و با تعطیل بودن نسبی بازارهای جهانی، شاهد تاثیر گسترده ای در بازار سهام، نفت، ارز و طلا در سطح بین الملل بوده ایم.

به گزارش تیتر کوتاه به نقل از خبرگزاری رویترز، روز یکشنبه، بازارهای مالی کشورهای حوزه خلیج‌فارس دچار تنش شده و مشخص شد که سرمایه‌گذاران چگونه به حمله غافلگیرکننده ایران به اسرائیل واکنش نشان می‌دهند.

شاخص سهام عربستان سعودی در ابتدای معاملات ۱.۸ درصد سقوط کرد، در حالی که شاخص قطر ۱.۶ درصد کاهش داشت و بانک قطری QNB پیشتاز زیان بود.

همچنین سهام شاخص‌های اصلی تل آویو نیز کاهشی شد. ایران پس از حمله هوایی احتمالی اسرائیل با پهپادها و موشک‌ها حمله متقابلی را آغاز کرد و خطر درگیری بزرگ‌تر در منطقه را افزایش داد. سرمایه‌گذاران نگران اتفاقات بعدی در این درگیری هستند.

برایان جاکوبسون اقتصاددان ارشد امریکایی توضیح داد: «اگر وضعیت حملات ایران و اسرائیل شدت بیشتری پیدا نکند و وضعیت ثابت بماند، ممکن است شاهد ثبات شرایط در بازار سهام باشیم، حتی اگر قیمت سایر دارایی‌ها مانند نفت، طلا، دلار و اوراق قرضه نوسانات بیشتری را تجربه کنند.»

روز جمعه نیز پیش از این اقدام نظامی قیمت نفت خام برنت به ۹۰.۴۵ دلار در هر بشکه رسید. هفته گذشته قیمت‌ها به بالاترین حد خود در شش ماه گذشته نزدیک شد. این افزایش به این دلیل بود که احتمال حمله ایران که سومین تولیدکننده بزرگ اوپک است، به اسرائیل وجود داشت. در همین حال، قیمت طلا در روز جمعه به بالاترین سطح خود از ۲۴۰۰ دلار در هر اونس رسید که ناشی از تقاضای پایدار بود.

روز یکشنبه، شاخص اصلی کویت ۰.۹ درصد کاهش و شاخص عمان ۰.۲ درصد کاهش یافت، اما شاخص اصلی بحرین ۰.۹ درصد افزایش داشت.

همچنین خبرگزاری اکونومیک تایمز اعلام کرد که تنش در خاورمیانه به ویژه بین ایران و اسرائیل می‌تواند بر قیمت نفت خام تأثیر بگذارد. هفته گذشته قیمت نفت افزایش یافت زیرا مردم نگران بودند که ایران ممکن است به حمله اسرائیل به سفارت خود در سوریه پاسخ دهد. این ترس در آخر هفته( شنبه شب) محقق شد. اکنون کارشناسان نگران هستند که قیمت نفت که حدود ۹۰ دلار در هر بشکه بود، ممکن است حتی بیشتر شده و به زودی به بیش از ۱۰۰ دلار برسد.

همچنین شاخص‌های جهانی بازار سهام Sensex و Nifty در سطوح بسیار بالایی قرار دارند، اما ممکن است در روز دوشنبه به طور ناگهانی کاهش پیدا کنند زیرا سرمایه‌گذاران نگران تأثیر حمله نظامی بزرگ ایران به اسرائیل با استفاده از بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک هستند.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها