منظور رهبر انقلاب درمورد ماجرای محور شرارت محمد خاتمی بود؟

سران کاخ سفید همکاری راهبردی ایران و آمریکا بعد از انقلاب را در بهمن ۱۳۸۰ نابود کردند. همین اتفاق در واقعه بحران گروگان‌های لبنان (اواخر دهه ۶۰ ه.ش) و توافق هسته‌ای ایران و ۵+۱ (دهه ۹۰ ه.ش) نیز تکرار شد.

منظور رهبر انقلاب درمورد ماجرای محور شرارت محمد خاتمی بود؟

به گزارش تیترکوتاه، 29 ژانویه سال 2002 میلادی مطابق با 9 بهمن، 1380 جورج بوش پسر، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا در گزارش سالیانه خود به مجلسین و مردم آمریکا برای اولین بار از اصطلاح «محور شرارت» استفاده کرد و ایران، عراق و کره شمالی را از اجزای اصلی این محور نامید و به حمله نظامی تهدید کرد. او علت این نامگذاری را «حمایت آن کشورها از تروریسم» و «تلاش آنها برای دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی» بیان کرد.

اصطلاح محور شر به «دیوید فروم» نویسنده سخنرانی‌های بوش نسبت داده می‌شود که ابتدا محور تنفر بود و سپس به محور شر تغییر کرد.

در آن زمان که تنها چند ماهی از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر به نیویورک و واشنگتن گذشته بود، آمریکا و متحدانش توانسته بودند در مرحله اول مبارزه‌ای که آن را جنگ جهانی با تروریسم می‌خواندند، حکومت طالبان در افغانستان را سرنگون کنند و در گام بعدی در تدارک حمله به عراق بودند. بوش و مقامات کاخ سفید با ادعاهاى گوناگون تلاش مى‌کردند نقش جمهورى اسلامى ایران را در تحولات افغانستان مخرب جلوه داده و از این طریق، زمینه و ذهنیت منفى را در شرایط حساس منطقه براى جهانیان به وجود آورند. کنار هم گذاشتن ایران و عراق در محور شرارت، علاوه‌بر توهین به ملت ایران، عملا تهدید نظامی گسترده‌ای علیه ایران بود، به این معنا که پس از حمله به عراق این نوبت ایران است که مورد حمله آمریکا قرار می‌گیرد. از زمان رونالد ریگان هیچ رئیس‌جمهوری با این صراحت در مورد کشورهای دیگر و جنگ صحبت نکرده بود. این در حالی بود که در داخل ایران بیش از سه سال از روی کار آمدن دولت اصلاحات می‌گذشت و این دولت برای برقراری روابط با آمریکا پالس‌هایی را به کاخ سفید فرستاده بود و «محور شرارت» خواندن ایران پاسخ صریح آمریکا به سیاست تنش‌زدایی و گفت‌وگوی تمدن‌های دولت اصلاحات بود، به نحوی که جک استراو، مذاکره‌کننده ارشد انگلیس در بین سال‌های 2003 تا 2005، با اشاره به خاطره خود از پشت کردن غرب به ایران عنوان کرد در برهه‌ای از زمان رئیس‌جمهور اسبق ایران (محمد خاتمی) به سمت غرب آمد، اما بوش رئیس‌جمهور وقت آمریکا قالی را از زیر پای او کشید.

 

برچسب‌های خبر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها