سلامت | آموزش

به این دلایل هیچ وقت نوشابه انرژی زا نخورید!

هرچند نوشیدنی‌های انرژی‌زا جزو نوشیدنی‌های پرطرفدار به حساب می‌آید اما این نوشیدنی‌ها برای سلامت مناسب نیستند.

به این دلایل هیچ وقت نوشابه انرژی زا نخورید!

نوشیدنی‌های انرژی‌زا به عنوان منبع انرژی تبلیغ می‌شوند و افرادی که به انرژی بیشتری در طول روز نیاز دارند از نوشیدنی‌های از این دست استفاده می‌کنند.

البته گاهی نوشیدنی‌های انرژی‌زا با نوشیدنی‌های ورزشی اشتباه گرفته می‌شوند این درحالیست که نوشیدنی‌های انرژی‌زا با نوشیدنی‌های ورزشی متفاوت هستند.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا آب گازدار، حدود ۴۰ گرم قند (ساکارز و گلوکز)، شیرین‌کنندهای مصنوعی، حدود ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین دارند. میزان کافئین موجود در نوشیدنی‌های انرژی‌زا معادل دو فنجان قهوه‌ دم‌کرده است.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند بالا می‌تواند منجر به افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی عروقی و نقرس شود. به دلیل مقدار شکر و مواد محرک در نوشیدنی‌های انرژی‌زا این نگرانی وجود دارد که این نوشیدنی‌ها ممکن است برای نوجوانان و افرادی که شرایط سلامت خاصی دارند نه تنها مفید نباشد بلکه مضر هم باشد.

نوشیدنی انرژی‌زا ممکن است توسط نوجوانان یا دانشجویانی که در طول شب برای امتحانات بیدار می‌مانند یا توسط یک ورزشکار جوان قبل از یک بازی مهم استفاده شود؛ این در حالی است که این نوشیدنی‌ها در کنار افزایش موقت انرژی اثرات سوئی مانند افزایش استرس، ایجاد رفتارهای تهاجمی مانند دعوا، افزایش فشار خون، افزایش خطر چاقی و دیابت نوع ۲، کیفیت پایین خواب و تحریک معده به همراه دارد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها