مسکن ملی | مسکن ارزان

نهضت ملی مسکن وزیر ممکلت را آچمز کرد

بر اساس آمارها، ۵۴ درصد هزینه‌ها در ساخت واحد‌ها مربوط به مصالح ساختمانی است بنابراین سهم مصالح ساختمانی در ساخت‌و‌ساز‌ها قابل توجه است.

نهضت ملی مسکن وزیر ممکلت را آچمز کرد

نهضت ملی مسکن همچنان یک مطالبه بزرگ و عمومی است. بسیاری از مردم منتظر هستند تا طرح نهضت ملی مسکن به سرانجام رسیده و آنها صاحب خانه های ارزان قیمت بشوند.  مهرداد بذرپاش در جلسه رای اعتماد خود که آذرماه ۱۴۰۱، برگزار شد گفت ساخت چهار میلیون مسکن نیازمند دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه است که نیمی از بودجه یک‌سال کشور به‌حساب می‌آید. در آن زمان برخی این اظهارات را نشانه بی‌میلی وزیر جدید نسبت به وعده انتخاباتی سیدابراهیم رییسی یا حتی غیرعملی خواندن آن دانستند.

حالا همان وزیر می‌گوید موضع تند و تیزش علیه عرضه فولاد و سیمان در بورس، به‌خاطر قیمت تمام شده واحد‌های طرح نهضت ملی مسکن است: وزارت اقتصاد نباید مخالف بورس کالا باشد، زیرا بورس کالا زیرمجموعه این وزارتخانه است. اگر ایشان موافقت می‌کرد من تعجب می‌کردم، ولی از وزارت اقتصاد توقع داریم درخصوص پیگیری تعهدات نظام بانکی در طرح نهضت ملی مسکن و کاهش قیمت تمام شده مسکن عمل کند. ما اختلافی با هم نداریم و در خصوص کاهش قیمت فولاد و سیمان برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن با وزارت صمت مذاکره کرده‌ایم. وزارت صمت مسئول شده فولاد و سیمان را با قیمت مناسب در اختیار کل پروژه نهضت ملی مسکن سراسر کشور قرار دهد. کسانی که سهامداران بورس هستند و افرادی که بورس کالا را تشکیل دادند، میل به کاهش قیمت ندارند و ما نمی‌توانیم سرنوشت مردم را به این مسئله گره بزنیم.

ابوالفضل نوروزی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزرات راه‌و‌شهرسازی موضوع تاثیر مصالح بر قیمت ساخت مسکن را با جزییات بیشتری شرح می‌دهد: حدود ۵۴ درصد هزینه‌ها در ساخت واحد‌ها مربوط به مصالح ساختمانی است بنابراین سهم مصالح ساختمانی در ساخت‌و‌ساز‌ها قابل توجه است. با بررسی قیمت‌های جهانی و منطقه متوجه شدیم محصولی که به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد، با احتساب مالیات ارزش افزوده و سود خرده‌فروشی، با قیمت جهانی برابر است. به این معنا که شرکت‌های فولاد و سیمان از رانت مواد اولیه و انرژی استفاده می‌کنند، اما محصول نهایی با نرخ جهانی به دست مصرف‌کننده می‌رسد. مشکل بورس کالا این است که تولیدکنندگان نمی‌توانند عرضه مستقیم داشته باشند، در نتیجه یک شرکت واسطه خرید را انجام می‌دهد و تولیدکننده ناچار است از او خرید کند. با توجه به اینکه براساس ماده ۲۴ قانون جهش تولید مسکن، قیمت مصالح بر عهده وزارت اقتصاد قرار گرفته، در جلسه شورایعالی مسکن پیشنهاد دادیم وزارت اقتصاد امکان خرید مصالح ارزان را برای سازندگان مسکن ملی فراهم کند.

سیدابراهیم رییسی، چهارم مهرماه امسال دستور تشکیل هیئت‌های کارشناسی برای تحقیق درباره عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا را صادر کرد. قرار است این هیات نتیجه بررسی‌های خود را در جهت کاهش قیمت ساخت نهضت ملی مسکن اعلام کند. با این حال بعید است بورس کالا در پوست گردو بماند. به‌خصوص اینکه طرح عرضه خودرو در بورس نیز منتقی شد. وزارت راه‌و‌شهرسازی در صورتی که با تغییر مبنای قیمت‌گذاری موافقت شود یا سازوکار ویژه‌ای برای تامین نیاز‌های طرح نهضت ملی مسکن در نظر بگیرند، اصراری بر خروج سیمان و فولاد از بورس نخواهد داشت

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر