راهکاری جدی برای کنترل بازار اجاره مسکن

با نزدیک شدن به فصل جابجایی‌ها، تقاضا در بازار اجاره مسکن افزایش می‌یابد که دولت قصد دارد با راه اندازی گشت‌های شناسایی خانه‌های خالی، سمت عرضه را تقویت کند تا قیمت‌ها دچار نوسان نشود.

راهکاری جدی برای کنترل بازار اجاره مسکن

 این روزها آمارهای مختلفی از بازار خرید و فروش و اجاره مسکن به گوش می رسد و به گفته برخی مشاوران املاک، قیمت هایی که در سایت ها و اپلیکیشن‌های مختلف گذاشته می شود، خود یکی از عوامل اصلی در تغییر نرخ مسکن است.

احمدی یکی از مشاوران املاک با بیان اینکه وضعیت بازار مسکن با قیمت هایی که در بازار اعلام می شود متفاوت است گفت: بسیاری از دلالان و سوداگران در این ایام به فکر سوء استفاده هستند و قصد دارند با بالا بردن قیمت های مسکن، مالکان را به احتکار خانه ها و عدم فروش آنها با قیمت های کف بازار تحریک کنند.

او ادامه داد: در حال حاضر مشتری در بازار مسکن وجود دارد اما شاهد آن هستیم برخی مالکان به دلیل احتمال افزایش مجدد قیمت، اقدام به عرضه واحدهای خود چه برای اجاره و چه برای فروش نمی کنند. این در حالی است که وزارت راه وشهرسازی اخیرا از راه اندازی گشت شناسایی خانه های خالی خبر داده است که این اقدام می تواند بازار مسکن را به سمت عرضه واحدهای خالی و در نهایت رونق هدایت کند.

شناسایی خانه های خالی راهکار جدی برای کنترل بازار اجاره

سید جواد سادات، مشاور وزیر راه و شهرسازی در خصوص اقدامات وزارت راه وشهرسازی برای بهبود و ساماندهی بازار مسکن گفت: محور نخست این بسته، سرعت بخشی به کشف خانه های خالی بر پایه قانون مالیات بر خانه های خالی است که در این باره به زودی گشت‌های مشترک شهرداری و سازمان امور مالیاتی برای شناسایی میدانی خانه های خالی در مناطق مختلف شهری برقرار می شود که این امر از امروز در تهران و شهرهای اقماری از جمله پردیس شروع خواهد شد.

مشاور مسکن وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بر اساس داده‌های دستگاه های مختلف تعداد فراوانی از خانه های خالی شناسایی شده اند که پیشنهاد می دهیم تا ۱۵ روز آتی مالکان در کلانشهرها به ویژه شهر تهران نسبت به عرضه این واحد ها به بازار مسکن اقدام نمایند.

سادات توضیح داد: از طریق شناسایی به کمک سامانه ها و با مراجعه به خانه های خالی برگه تشخیص مالیاتی برای مالکان این واحد ها صادر می شود.

مشاور مسکن وزیر راه و شهرسازی در خصوص اطلاعات خانه های خالی اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی در گام نخست از سامانه هایی که در اختیار داشته و همچنین اطلاعاتی که از سامانه های سایر دستگاه ها اخذ کرده، بزرگ مالکانی که دارای خانه های خالی هستند از جمله بانک ها و سایر نهادهای دولتی را شناسایی کرده و سازمان امورمالیاتی برای تعدادی از آنها برگه تشخیص ارائه داده که تعدادی از آنها نیز تعیین تکلیف شده است.

بازار اجازه نیازمند ورود جدی دولت برای کنترل قیمت ها است

در همین رابطه اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بازار مسکن به ویژه بازار اجاره نیازمند ورود جدی دولت برای کنترل قیمت ها است و باید دولت هم با شناسایی خانه های خالی و همچنین تکمیل اطلاعات سامانه املاک و اسکان اقدام به این امر کند. جریمه مالکان خانه های خالی بازار را به سمت تثبیت و بهبود بازار هدایت خواهد کرد.

او ادامه داد: با توجه به ورود به فصل نقل و انتقالات بازار مسکن و همچنین جابجایی در بازار اجاره باید دولت هرچه سریعتر اقدامات و برنامه ریزی های لازم را انجام هد.

 فرشید ایلاتی کارشناس مسکن هم در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان می گوید: در واقع عامل اصلی افزایش قیمت  مسکن، زمین است که اثرات آن ممکن است در بازار خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن ایجاد شود.

او ادامه داد: اخیرا معاونت شهرسازی شهرداری تهران بحث تراکم فروشی  را اعلام کرده که اقدامات شهرداری از یک سو سبب از بین رفتن اصول شهرسازی و معماری شده و از سوی دیگر عامل افزایش قیمت زمین می شود.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه شهرداری‌ها عملاً با فروش تراکم ممکن است زمینه ساز افزایش قیمت زمین شوند، گفت: بالا رفتن قیمت زمین سبب افزایش نرخ مسکن برای خرید و فروش و به دنبال آن قیمت رهن و اجاره می شود، در حالی که شهرداری هیچ مسئولیتی را در خصوص افزایش قیمت مسکن، زمین و افزایش اجاره‌بها نمی‌پذیرد.

او تاکید کرد: دولت باید هرچه سریعتر پیش از شروع فصل نقل و انتقالات اقدامات را برای بهبود وضعیت بازار مسکن و بازار اجاره انجام دهد.

براساس این گزارش با توجه به آنکه از ماه های گذشته مرکز آمار و همچنین بانک مرکزی اقدام به انتشار میانگین قیمت مسکن نکرده اند و باعث شده که آمارهای غیر واقعی از قیمت مسکن منتشر شود که می تواند بازار را به سمت بی ثباتی هدایت کند، بنابراین باید دولت به ویژه وزارت راه وشهرسازی و معاونت مسکن و ساختمان در این شرایط هرچه سریعتر اقدام به انتشار آمار میانگین قیمت مسکن در تمامی شهرهای کشور کند.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر