قیمت دلار | بازار مسکن | قیمت مسکن

فنر قیمت مسکن فشرده شد / شرط خرید مسکن برای خانه اولی ها

سعید لطفی گفت: اکنون قیمت مسکن مثل یک فنر جمع شده است. دولت باید از این فرصت پایین ماندن قیمت، بهترین استفاده را ببرد و راهکاری بیاندیشد و سیاستی در پیش بگیرد.

فنر قیمت مسکن فشرده شد / شرط خرید مسکن برای خانه اولی ها

بازار مسکن یکی از حوزه‌های مهم اقتصادی در هر کشور است که به خرید و فروش ملک‌ها، زمین‌ها و واحدهای مسکونی می‌پردازد. این بازار تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله نرخ بهره، تقاضا و عرضه، شرایط اقتصادی، قوانین و مقررات دولتی و تغییرات جمعیت قرار دارد. نوسانات در بازار مسکن می‌تواند تأثیر بزرگی بر اقتصاد کلان داشته باشد و بی‌ثباتی در این بازار ممکن است بر روند رشد و توسعه اقتصادی تأثیر منفی بگذارد.

بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ با استفاده از سیاست‌های انقباضی دولت، ثبات و کاهش قیمتی نسبی را تجربه کرده است. اتفاقی که برخی از کارشناسان آن را مضر می‌دانند و برخی دیگر از کارشناسان آن را فرصتی می‌دانند تا دولت با استفاده از آن سامانی به بازار مسکن ببخشد. دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران در این باره گفت: «اکنون قیمت مسکن مثل یک فنر جمع شده است. دولت باید از این فرصت پایین ماندن قیمت، بهترین استفاد را ببرد و راهکاری بیاندیشد.»

رکود بازیگر اصلی بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ بود و همین عامل نیز باعث شد قیمت‌ها کاهشی نسبی را تجربه کنند. سعید لطفی، دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره روند قیمت مسکن درسال ۱۴۰۲ گفت: «درست است که سال ۱۴۰۲ قیمت‌ها پایین بود، اما بر اساس دستور پادگانی این اتفاق افتاد. دولت تولید مسکن انجام نداده‌ بود که بتوان گفت با تاثیر از این تولید، قیمت‌ها نیز کاهشی شده است.»

وی افزود: «قیمت دلار ثابت بود و این موضوع از سیاست‌های دولت به‌شمار می‌آمد. درست است که این ثبات قیمت دلار باعث شد قیمت مسکن کاهش یابد، اما از سوی دیگر قدرت اقتصادی مردم نیز پایین است و به‌ همین دلیل معاملات زیادی در بازار صورت نگرفت، مگر اینکه کسی نیاز مبرم به فروش یا جابه‌جایی داشت.»

دولت باید از فرصت ثبات قیمت مسکن استفاده کند

لطفی در خصوص عقب‌نشینی قیمت مسکن عنوان کرد: «اکنون قیمت مسکن مثل یک فنر جمع شده است. دولت باید از این فرصت پایین ماندن قیمت، بهترین استفاده را ببرد و راهکاری بیاندیشد و سیاستی در پیش بگیرد.»

وی افزود: «دولت باید تا آنجا تسهیل‌گری در روند دریافت وام انجام دهد تا خانه‌اولی‌ها وارد چرخه خرید بازار مسکن شوند. یعنی کسانی که تازه ازدواج کرده‌اند می‌خواهند خانه بخرند توانایی خرید یک خانه‌خانه کوچک‌متراژ را داشته باشند. همه سیاست‌ها نباید منتهی به خانه‌های بزرگ‌متراژ باشد که اقشار کم‌درآمد در وضعیت بدتری قرار بگیرند.»

او اظهار کرد: «زمانی که تسهیل‌گیری انجام شود تا خانه‌اولی‌هایی که توان خرید بالایی ندارند بتوانند وارد چرخه خرید شوند، می‌توان گفت کار دولت، کار درستی بوده است.»

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    مردم قدرت خرید مسکن با این قیمت های بادکنکی را ندارند و حتی امسال هم قیمت مسکن قطعا ۴۰ درصد کاهشی خواهد بود .

  • ناشناس

    فنر مسکن شکسته ... نرخ فعلی مسکن با دلار 120 هزارتومانی قیمت خورده و تا بیست سال اینده .. گرانیهایش را پیشخور کرده است.. اب در هاون میکوبید ؟؟؟
    توهم تا کجا ؟؟ اینجوری پیش بره تهران به یک شهر متروکه تبدیل میشه .. همین الان هم منطقه یک تهران را نه کسی میتونه بخره نه اجاره کنه ... نمونه اش شهر دیترویت که متروکه شده .. و نیویورک و تورنتو که الان دچار مهاجرت معکوس شده .. و بزودی متروکه خواهد شد ...

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر