بازار مسکن | ساخت مسکن | قیمت مسکن

آینده اجاره نشین ها در سال جدید / بازار مسکن پس از ماه رمضان

کارشناسان بخش مسکن بر این باورند که سال ۱۴۰۳ سال سختی برای مالکان و مستاجران است. رکود حاکم بر این بخش، در این سال تداوم می‌یابد مگر آنکه برگ برنده تاثیرگذاری از سوی دولت به بازار ارائه شود.

آینده اجاره نشین ها در سال جدید / بازار مسکن پس از ماه رمضان

هزینه اجاره مسکن به عوامل متعددی مانند موقعیت جغرافیایی، اندازه و امکانات ملک، نزدیکی به امکانات عمومی و نیازهای بازار بستگی دارد. در شهرهای بزرگ و متراکم، قیمت اجاره معمولاً بالاتر است، در حالی که در نواحی با امکانات کمتر، مناسب تر است. افزایش یا کاهش تقاضا و عرضه هم در تعیین قیمت اجاره مسکن موثر است. همچنین وضعیت بازار مسکن و شرایط اقتصادی می توانند بر قیمت ها تأثیر گذار باشند.پ

سال‌هاست که خرید و فروش مسکن دچار رکود وحشتناکی است اما این بدان مفهوم نیست که نرخ‌های میلیاردی خرید مسکن دچار تغییر آنچنانی شوند. گاهی تغییراتی جزئی در شرایط بازار رخ می‌دهد اما شاهد رونق در بخش خرید و فروش نیستیم. در مقابل اجاره بها با افزایش نجومی و خارج از قاعده، تداوم اجاره نشینی را برای مستاجران سخت کرده است.

سال ۱۴۰۲ نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. با توجه آنچه گفته شد، بخش مسکن در سال ۱۴۰۳ چه شرایطی را پیش رو خواهد داشت؟

نبود برگ برنده تاثیرگذار عامل رکود

ناصر ذاکری کارشناس مسکن ، شرایط بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ را نیز راکد و مشابه سال ۱۴۰۲ توصیف کرد.

وی ادامه داد: در بازار مسکن هیچ تمایلی به خرید و فروش وجود ندارد. منتهی واقعیت این است که هیچ برگ برنده تاثیرگذاری هم وارد بازار نشده است تا روی این بخش تاثیر بگذارد.

ذاکری بیان کرد: بودجه دولت تکافوی اجرای برنامه‌‎هایش را نمی‌دهد، بنابراین نمی‌تواند به عنوان عامل تاثیرگذار وارد بازار شده و شرایط را تغییر دهد. خبر جدیدی هم در راه نیست.

به گفته ذاکری، بازار مسکن مانند فنر فشرده‌ای است که یکباره و با یک تلنگر، انرژی آن آزاد شده و تغییر بزرگی در بازار رخ می‌دهد. همواره می‌توان انتظار این تغییرات را داشته باشیم اما اکنون شرایط به گونه‌ای است که نباید منتظر تغییر خیلی فاحش و گسترده بود.

وی با اشاره به متوقف بودن شرایط خرید و فروش مسکن، درباره بهای اجاره مسکن توضیح داد: قدرت خرید مستاجران خیلی محدود شده است. امیدوارم که اجاره مسکن افزایش نیابد. در سال‌های گذشته مصوبه سران قوا که به صورت ۲۵ درصد افزایش در تهران و ۲۰ درصد در سطح کشور مطرح می‎شد؛ یک توقعاتی ایجاد کرده است.

این کارشناس مسکن یادآور شد: درحال‌حاضر قدرت خرید مستاجران کاهش یافته و امکان پرداخت قیمت‌های بالاتری را ندارند. تلقی من این است که افزایش اجاره مسکن در همین محدوده مصوبه سران قوان باشد.

وی یادآور شد: در گذشته افزایش اجاره بها باعث مهاجرت مردم به حاشیه شهرها شده بود و به نظر می‌رسد این مهاجرت‌ها ادامه یابد.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به توان جامعه خیلی امکان افزایش اجاره بها وجود ندارد، گفت: البته مالک تلاش خود را می‌کند که افزایش‌ها را عادی جلوه دهد و ۲۵ درصد را محقق کند.

ذاکری بیان کرد: به نظر می‎رسد سال دشواری برای مالکان و مستاجران در پیش رو باشد.

وی سال ۱۴۰۳ را این‌گونه توصیف کرد: یک سال راکد و بدون تغییر خواهد بود. مگر اینکه دولت سیاست جدیدی را مطرح کند یا در سیاست خارجی تغییراتی رخ دهد. یا اینکه در بازار سرمایه ابزارهای مالی جدیدی معرفی شود که بر بازار مسکن تاثیرگذار باشد.

این کارشناس مسکن اضافه کرد: فعلا برگه جدیدی در حاشیه بازار مشاهده نمی‌شود که به نحوی وارد بازار شده و در آن تغییر ایجاد کند. باید منتظر بود که در خرداد ماه و بعد از ماه رمضان و در فصل اجاره یک مقدار فضای بازی شفاف‌تر شود تا بتوان پیش‌بینی دقیق‌تری ارائه کرد.

افزایش نرخ در صورت عدم کنترل بازار ارز

عباس شوکتی دیگر کارشناس مسکن درباره شرایط اجاره بها و خرید و فروش مسکن در سال پیش رو بیان کرد: نرخ‌ها بستگی مستقیم به وضعیت ارز دارد. اگر نرخ ارز کنترل شود، شرایط قیمت مسکن در اردیبهشت و خرداد می‌تواند کاهشی باشد ولی اگر نرخ ارز به بیش از ۶۰ هزار تومان برسد، احتمال اینکه با افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت مسکن در خرداد ماه روبه‌رو باشیم، وجود دارد.

وی طراحی سیستم چک نویس از سوی دولت را بر روی قیمت اجاره بها موثر توصیف کرد و افزود: این سیستم دست واسطه‌ها را کمتر کرده و بازار دلالی را کنترل می‌کند؛ سیستم چک نویس احتمالا می‌تواند در بازار اجاره تاثیرگذار باشد.

شوکتی ادامه داد: البته اگر نرخ ارز کنترل نشود و املاک گران شود قطعا روی اجاره بها هم اثر خواهد داشت. دولت می‌تواند با یک طرح حاکمیتی مثل زمان کرونا که اجبار کرده بود نرخ اجاره بها بیشتر از ۲۵ درصد افزایش نیابد؛ در این بخش شرایط را کنترل کند اما روش‌های دیگری هم می‌توان اتخاذ کرد.

وی یادآور شد: اگر ارز کنترل شود، چه در فروش و چه در اجاره، قیمت‎ها کاهشی خواهد بود اما اگر دلار به بالای ۷۰ هزار تومان برسد، در فصل اول سال ۱۴۰۳ شاهد افزایش قیمت اجاره بها و خرید و فروش هستیم.

تداوم رکود

این کارشناس مسکن درباره شرایط رکود حاکم بر بازار مسکن در سال پیش رو گفت: از سال ۹۷ و بعد از پاره شدن برجام؛ رکود بر بازار مسکن حاکم شد و شرایط سال به سال هم بدتر شد. هنوز هم نتوانسته‌ایم آن را کنترل کنیم.

وی درباره راه‌های مهار رکود توضیح داد: راه برای مهار کردن آن وجود دارد. تمهیدات زیاد است و راهکارهای زیادی به دولت ارائه داده‌ایم اما تاکنون راهکارهایی که خودشان انجام دادند، نتیجه‌ای برای این بخش نداشته است.

شوکتی ادامه داد: یکی از راهکارهایی که ما برای کاهش قیمت مسکن ارائه کردیم، ساخت خانه‌های کپسولی و با متراژ کم است. دولت باید تسهیلات ارائه دهد. زمین‌هایی به صورت ۹۹ ساله و رایگان در اختیار افراد قرار بگیرد. این سیاست چندین سال قبل اجرایی شد و در یک برهه زمانی، خیلی خوب جواب داد. اکنون هم می‌تواند جواب دهد.

وی افزود: در کنار این اقدامات باید تسهیلات برای مصالح ساختمانی، عوارض شهرداری و نوسازی، آتش نشانی و همه اینها در نظر گرفته شود. چنین سیاست‌هایی می‌تواند تاثیرگذار باشد. دولت باید کنار بخش خصوصی بیاید و از این بخش حمایت کند. زمانی که این حمایت‌ها از طرف دولت اتفاق بیفتد، کاهش قیمت مسکن می‌تواند تا ۴۰ الی ۵۰ درصد هم رخ دهد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • کاظم

    خدایا تا کی رویای خانه دار شدن داشته باشیم

  • سعید

    اخه این کارشناس هایی مفت خور اگه به فکر مردم هستن اگه قیمت مسکن کاهشی باشه بیشتر مستاجر ها همین کارگرهایی هساند که سر ساختمان کار میکنند ساخت ساز نباشه به چه دردی میخوره اخه احمق جان ساخت ساز اگه سود نداشته باشه تو وعمه تو میان اپارتمان بسازند تو بیا قیمت مصالح رو بیار پایین مخارج روز مره مردم رو بیار پایین

  • محمد

    من خودم کاشی کار هستم چرا به هر نفهمی میگید کارشناس کارشناس به مدرک نیست قیمت خونه بیاد متری ۲ میلیون اجرت کار من هم میاد پایین حقوق کارگر هم میشه روزی ۳۰هزار احمق جان مسکن رو بلاری پایین باید یه کیسه برنج روهم بیاری رو ۶۰ هزار تومن چهر تا کتاب خوندی کارشناس کارشناس دور شما رو گرفتن چوپان هم نیستن

  • محسن

    کارشناسان ایرانی بی سوادترین کارشناسان هستند و مسئولین هر چی گفتن بدانید برعکس آن میشود و برعکس آن را انجام دهید تاریخ این ثابت کرد یه نمونه ش بورس مردم گول زدند بدبخت کردن

  • ناشناس

    ایران با مسئولین و کارشناسان بی سواد متاسفم

  • ناشناس

    مردم ایران از شر چنین مسئولین کارشناسانی نجات پیدا کنن انشالله

  • محسن گرمسیری

    منم ثبت نام مسکن طرح ۳فرزندی انشالاپول جلوازماکم بگیرند

  • ناشناس

    کرایه خونهپایین هست الان یه توالت بری باید ۴ تومان بدی بجز این یه حموم خصوص ساعتی ۱۰۰هست اما یه خانواده ۴ نفری نشستم تو ۷۰ متری روزی۵۰۰تومان هم کرایه خونه نمیده حالا خونه پارکینگ انباری و. هم داره

  • ب غ

    دردیوار درتبریز درعرض سه ماه قیمت مسکن رابرخی سه برابر منتشر می‌کنند ونوشتند هرکی ناراحته یک لیوان آب بخورد واینگونه قیمت‌ها تعیین ورقابتی وهرکی هرکی شده ودلبخواهیست مسخره هست دیگه وکنترل دردیوار نیست

  • محمد حبیبی

    دلال های دولتی اجازه این کار را نمی دهند چون در این بازار غیر مولد سرمایه گذاری کردند و اون رو از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل کردند

  • حبیبی

    با راه اندازی زمین و آپارتمان متری دست دلالان از این بازار کوتاه میشه و تولید مسکن رونق پیدا می‌کنه و بیش از سیصد رشته شغلی در این صنعت فعال میشود و قیمتها هم با عرضه بالاتر واقعی تر میشه و دست دلالان سود جو و بانک ها که املاک رو دپو کردند از این صنعت کوتاه میشه ‌وانها هم به رسالت و ماموریت اصلیشان که کمک به تولید و سرمایه گذاری درست هست می پردازند.

  • ناشناس

    اره حتما

  • ازکارافتاده

    سلام.ازشماخواهش دارم ابلاغیه ای
    اعلام کنیدمانندسالهای کرونائی.که هیچ مالکی حق اضافه کردن اجاره بهاراندارد.بخدایه حداقل حقوق ازکارافتاده گی دریافت میکنم هم
    خودم بیمارم وهمسرم دارای یک کلیه هست ساکن پرندهستم.اینجا
    مهاجرپزیرهست.وگرانی بیدادمیکند
    فقط وفقط اطلاع رسانی کنید.تابدادمان برسند.یارزاق

    • عدل و انصاف

      انشالله به کرم پروردگار روزی برسه که همه خونه داربشن. برادر من خودم صاحب خانه هستم. بخدا خونه اجاره دادن هم خون دل خوردنه. با این هزینه های استهلاک چیزی از اجاره نمیمونه. اهمش هم استرسه( مایات، خرابی، درگیری،قولنامه کدرهگیری دارو...)گه کسی احتاج نداشته باشه که خونشو اجاره نمیده. انشالله به کرم مرتضی علی اوضاع اقتصادی همه در حده تامین آرامششون درست بشه

    • علی

      خداشاهده همین کدرهگیری صاحبخونه هارو ترسونده و باعث گرونیه اجاره هاشده. خیلیا از ترس کدرهگیری اصلا اجاره نمیدن. وگرنه بخدا به اندازه کافی خونه هست

  • مستاجر

    درود.1 بنگاه دار ها که بماند در اجاره ها تاثیر زیادی دارند و 2 خونه به افغانی ها ندند و 3 قرداد ها ثبت بشه. خیلی از مالکین از ترس قطع یارانه و سهام عدالت و بقول خودشان مالیات از ثبت و دادن کد رهگیری به مستاجر خودداری می‌کنند

    • علی

      اگه بنگاه ها در افزایش قیمت مسکن تاثیر دارند به بنگاه مراجعه نکنید خوب

  • علی

    من خودم تو تهران مشاور املاک هستم. مستاجر کم شده. خداییش هزینه های استهلاک آپارتمان هم بالاست. خونه اجاره دادن مثله کارکردن با ماشینه، هرچی اجاره بگیری باید خرج خود خونه کنی. خداشاهده دفاتراملاک باعث تورم مسکن نیستند

  • زنده باد ایران

    اگه اجناس دیگه (خورام و پوشاک و...)گرون نشده مالک ها هم اضافه نکنند

  • علی

    سایت دیوار قیمتو کاملا از دست دفاتر املاک خارج کرده و هر کی هرچقدرکه دوست داشته باشه رو ملکش قیمت میذاره. خوبه دیگه ، کاملا از شر دفاتراملاک ها راحت شدید، چیزی که میخواستید محقق شد!

  • ناشناس

    اگه دیواروسرچ کنیدمی بینیداکثرابعدازعیدقیمت هارو
    ۲۰تا۳۰درصدگران کردند درحالی که هیچ خبری نشده
    بنظرمیادهروقت دلارمیره بالاوهزینه ساخت وسازومصالح
    ساختمان بالامیره روی تمام شده قیمت مسکن قطعااثر
    خودشومیذاره واین یه واقعیت هست که درسالهای گذشته هم باآن روبروبودیم.وخواهیم بود.

  • ناشناس

    خاک برسرکسی که تورم وگرانی مسکن واجاره نشین ها شده دولت اگه بخواهد میتواند جلوی همه بگیرد ولی به فکر مردم نیست فقط به فکر جیب خودشان است

  • اصغر

    باسلام واحترام شما حقوق یک بازنشسته را در نظر بگیرید نهایتاً ۱۵ میلیون دریافت می‌کند از ۱۵ میلیون چقدر باید اجاره خانه ۵۰ متری محل متوسط باید ۲۰۰ میلیون پول پیش بدهد ودر ماه ۱۰ تا ۱۲ میلیون اجاره چطور می‌تواند زندگی کند از زمان کورونادولت سالی ۲۵ درصد به اجاره خانه ها اضافه کرد که قبل این دستور مالکان ۵ درصد در سال اضافه می‌کردند واعلام رسیده به ۲۰۰ درصد اضافه کردن جرا دولت نمی‌تواند یک قانون برای اجاره بها معلوم کند مردم از کجا بیاورند سالی ۵۰ تا ۱۰۰ در صد اضافه کند اجاره منزل باید منطقه ای باشید ۵۰ درصد حقوق را اجاره منزل بدهند

  • محسن

    باسلام در سال‌های گذشته نرخ اجاره بهای می‌کن از مرز صد درصد هم گذشته بنده خودم و چند نفر دیگه از اقوام در جنوب شهر معلم و یافت آباد، شمشیری متراژ ۵۰،۶۰ ودیعه ۱۵۰و اجاره ماهانه ۶۵۰۰ ، ۷۵۰۰ قیمت ساخت حالا کارشناس عزیز شما چطور کارشناسی هستی ک صحبت از ۲۵ درصد میکنی واقعا خجالت اوره اگ اظهار نظر نکنید سنگین تر

  • ش ص ک

    لعنت به کسانی که گرانی درست کنند

  • محسن پسیانی

    آقایان کارشناس ( ذاکری و ... ) زمانیکه جریمه ۶ برابر شود ، کرایه تاکسی ۴۵٪ و نمایندگانتان پیش بینی تورم ۶۷٪ دارند و دلار ۶۱/۵۰۰ تومانی و وانت پراید ۳۲۰ میلیونی داریم چطور ملک و اجاره تغییر نمیکنه ؟ اگر تغییر نکنه که خیلی ها فرصت تبدیل و خرید ملک خواهند داشت .

  • کامبیز پاکدین

    نان آزاد پز ۳ برابر قیمت یعنی ۳۰۰٪ تورم داشته اگر امسال ملک تغییر نداشته باشه باید کارگر و مصالح و لوازم ساختمانی هم در اثر رکود نرخش پائین بیاد ، شک نکنید با توجه به رکود سالهای گذشته حداقل ۳۰٪ افزایش قیمتها کاملا عادیست .

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر